Første graviditet, første spontanabort. Tiden etter?

Lillelam99

Blir kjent med forumet
Hei, har opplevd å bli syk etter en sa, men usikker på om det er noen sammenheng. Noen som har opplevd det samme?

Gikk en uke før vi fortalte det til de nærmeste, og bare dager etter så våknet jeg til rosa utflod. Utover dagen så ble det mer og mer blod, men for meg som er vandt med ekstremt kraftige menstruasjoner, så var mengden og smertene mindre enn jeg var vandt med. Fikk derfor tatt blodprøve og ultralyd for å sjekke at alt var greit. Allerede dagen etter første blødningen, så var hcg på under 1, altså må jeg ha mistet før blødningene startet? Ul viste at alt var ute 4 dager etter første blødning.

Jeg mistet en søndag, og på mandagen hadde jeg feber. Den varte ut hele uka, sammen med luftveisplager. Blødningene var stoppet helt på onsdagen. Uka etter så prøvde jeg meg i jobb, men fikk feber så fort jeg var litt fysisk. Så fikk jeg akutt ørebetennelse og sprukket trommehinne.. sykemeldte meg fra jobb, da ingenting ville gi seg. Så våkner jeg opp søndag, to uker etter sa, skal stå opp, men klarer nesten ikke stå på beina. Var som å trø på glass.

Jeg får ringt til en lege på mandagen, får sjekket meg og har visst fått en sykdom som heter henoch schønleins purpura. Blodblemmer under beina, på leggene, albuer og knær. I tillegg leddsmerter. Blir sykmeldt i 2 uker og satt på prednisolon. Går ut kuren på 15 dager, som var en tirsdag. På torsdagen merker jeg forverring, og idag (lørdag) er formen mye verre. Mye leddsmerter igjen, skal ta kontakt med lege til mandag..

I tillegg har jeg dratt på meg en halsbetennelse og en annen betennelse i munnen, som rakk å gå over like før halsbetennelsen.

Jeg mistenker at alt har en sammenheng, da jeg aldri har opplevd lignende før. Pleier aldri å være syk, og hvertfall ikke som dette!
Noen som har opplevd liknende i forbindelse med sa? Kan det ha en sammenheng eller er alt tilfeldigheter?
 
Last edited:
Uten å vite sikkert, tviler jeg på dette ikke har noen sammenheng med SA. Bare ren tilfeldighet mest sannsynlig. Men du kan jo høre med fastlege eller lege som har behandlet deg i forbindelse med alt du har vært gjennom. Kanskje de har et mer klokt svar. :shy:
 
En SA setter jo kroppen i ubalanse, så tror du har vært max uheldig og dratt på deg alt mulig rart i samme slengen! Om man er mer disponert for infeksjoner rett etter/midt oppi kan jo sikkert diskuteres i det uendelige, men jeg tror det til en viss grad.
Du får ha god bedring, håper du får rask hjelp og blir fort frisk!:Heartred
 
Opplevde også SA på min første graviditet, men eg var fin i fisken etterpå. Tror, som flere her sier, at det er tilfeldig og at du har vært uheldig. Stress pga det som har skjedd, lavere immunforsvar, hormonell ubalanse, etc. Men bra du sjekker det opp med lege<3 lykke til fremover og god bedring!
 
Heia! Tror også det er enten tilfeldig, eller så tror jeg det kanskje er heller omvendt, at du fikk SA fordi kroppen din jobbet med den andre sykdommen. Når det er sagt ville jeg kontaktet legevakten isteden for fastlege. Du høres it som om du trengte et sykehusopphold og skikkelig oppfølging.
 
Vet ikke om sykdommen har noen sammenheng, men første spørsmål hvor du lurte om om du mistet før du begynte å blø, og der kan jeg svare ja. Da jeg hadde sa opplevde jeg at hcg sank veldig før jeg begynte å blø, tok 3 dager før jeg så at hcg sank, til jeg begynte å blø.

håper formen din er fin nå!

de var veldig på da jeg hadde sa at hvis jeg får feber så er det viktig å ta kontakt med en gang! Håper du kommer raskt i syklus igjen:Heartred kan gå fort, og det kan ta litt tid. Jeg fikk ikke el før 50 dager etter første blødningsdag, men legene var ikke bekymret selvom jeg synes det var en evighet
 
Dette var forferdelig å lese! Hvordan går det med deg nå? Bare det å miste gjør så forferdelig vondt!

Jeg kan ikke svare på om dette henger sammen, men jeg mener at stress (og en SA er en stressende opplevelse for både kropp og sjel) kan senke immunforsvaret og gjøre deg mer mottagelig for alt mulig av infeksjoner.
Det høres helt grusomt ut det du har vert igjennom. Håper det ordner seg fort for deg:Heartred
 
Tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger! Det går heldigvis fint med meg, og jeg har en fantastisk partner oppi det hele, som hjelper til og støtter meg så godt han kan:Heartred
Jeg skal til legen igjen idag, så skal forhøre meg om mulighetene til at det kan ha en sammenheng med sa. Nevnte det første gang jeg var innom, at jeg hadde hatt en sa, men virka ikke til at ho tok det med i tankene videre.

Og til deg som fikk med deg innlegget før jeg redigerte (følte det ble litt for mye å spørre om på en gang, så lagde ett separat innlegg på det spørsmålet), så er det veldig fint å høre at det er normalt at eggløsningen kommer tilbake litt sent! Er nå 38 dager siden siste blødning, så enten har den kommet, eller så bør den være rett rundt hjørnet!

igjen, tusen takk for alle svar! Fantastisk å ha dette forumet:love017
 
Back
Topp