først til lægen i uke 12???

Sommergut

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
hei

opdagede at jeg var gravid tilbake i slut november og ringede strakst til lægen, for at få en tid. hun ville dog først se mig i slut janura, hvor eg er i ca uke 12..
er det normalt i norge?? og hvad kommer der til at ske ved dettet lægebesøk??

det skal siges at jeg er dansk og følger diverse danske gravids facebook grupper. her har folk i uke 12 både hørt hjerte lyd og været til den først scanning.. så savner nok lidt at få den der vished om at jeg virkeig er gravid...
 
Er ganske vanlig det dersom man ikke ønsker tidligere :) da blir blodprøver tatt og litt diverse, så får man helsekort og snakker litt om familiehistorie innen helse og litt sånn! Jeg dro tidligere, men har ikke tatt prøvene ennå. De skal jeg ta nå når jeg blir 12 :)

Ultralyd får du ikke før i uke 18, med mindre du har en grunn til å få før! Veldig dumt, men sånn er det. Ellers må man gå privat
 
Er ganske vanlig det dersom man ikke ønsker tidligere :) da blir blodprøver tatt og litt diverse, så får man helsekort og snakker litt om familiehistorie innen helse og litt sånn! Jeg dro tidligere, men har ikke tatt prøvene ennå. De skal jeg ta nå når jeg blir 12 :)

Ultralyd får du ikke før i uke 18, med mindre du har en grunn til å få før! Veldig dumt, men sånn er det. Ellers må man gå privat


ok tusind tak for svaret:) tror desværre ikke der er private ultra her hvor jeg bor..
 
Jeg fikk i uke 6, ringte selv og fikk time. Tok alle prøvene da, legen sa det var veldig bra å komme så tidlig, fordi da fikk man se og justere vitaminer osv. på et tidlig stadium. Samt oppfølging av vekt fra start.
 
Jeg fikk beskjed om å komme tidligst 12+0 for første svangerskapskontroll.
Men jeg var ganske tidlig kun for en samtale. De har visst endret det til slik at man skal kunne komme tidlig hvis man ønsker. Men da er det bare samtale.
 
Her fikk jeg beskjed fra legekontoret om at de ikke tok inn gravide før uke 12, med mindre der var sykemelding etc.
 
Jeg skal til jordmor når jeg er 12 uker nesten. Har enda ikke vært hos noe lege eller noe. Skal på TUL på onsdag eneste
 
Nå første gang var jeg inne først uke 5, men det føltes helt bortkastet og fikk lite oppfølging for alt var liksom for tidlig enda. Samme hos jordmor. Føltes bare bortkastet. Så neste gang jeg skal ha barn tror jeg ikke jeg gidder oppsøke noen før uke 12. Tar nok en priv ul da og om alt er bra bestiller jeg time. Føler jeg har brukt så mye bortkastet tid og unødvendig fri fra jobb på ingenting, hos lege og jordmor nå. Men det er jo min erfaring. Kan jo hende andre er mer heldig!
 
Jepp, leste det!
Men var hos legen min i går (11+0). Hun sa jeg måtte komme tilbake om en uke, tidligst 12+0, for hun kunne ikke fylle ut helsekort og ta blodprøver før det. Jeg får bare stole på at hun vet mer enn meg. :)

synes dette høres rart ut, og det er ikke det jeg har opplevd i mine to svangerskap.

Fordel med å være tidlig inne er jo at det blir søkt om OUL og fødeplass.

ellers er heg enig i at det ikke skjer så mye, men likevel fint med første kontroll rundt uke 10-12.
 
hei

opdagede at jeg var gravid tilbake i slut november og ringede strakst til lægen, for at få en tid. hun ville dog først se mig i slut janura, hvor eg er i ca uke 12..
er det normalt i norge?? og hvad kommer der til at ske ved dettet lægebesøk??

det skal siges at jeg er dansk og følger diverse danske gravids facebook grupper. her har folk i uke 12 både hørt hjerte lyd og været til den først scanning.. så savner nok lidt at få den der vished om at jeg virkeig er gravid...

gratulerer med graviditeten!

Fint du har tatt kontakt med lege/jordmor for første kontroll, og det kan synes som noen har en praksis for å utsette første kontroll litt. Du kan selv velge hvem du vil gå til kontroller hos. Det er vanlig med første kontroll rundt uke 6-12. Jeg var hos jordmor i uke 9/10 og hun hørte da på hjertelyden :)

i denne første timen fylles det ut helsekort, tas blodprøver, søkes om fødeplass ved sykehus og bestilles time til ordinær ultralyd. Ellers så prater dere litt om kosthold, familiesituasjon, jobb osv. slik at jordmor får et inntrykk av om det er noe spesielt hun må følge opp.

Jeg har bestilt privat ultralyd nå i uke 12, som også er svært vanlig å gjøre siden staten ikke tilbyr det. Bortsett fra at det burde vært ultralyd til alle i uke 12, synes jeg vi har en god svangerskapsoppfølging i Norge. Håper du også blir fornøyd, selv om det nok er forskjeller fra DK.
 
Jepp, leste det!
Men var hos legen min i går (11+0). Hun sa jeg måtte komme tilbake om en uke, tidligst 12+0, for hun kunne ikke fylle ut helsekort og ta blodprøver før det. Jeg får bare stole på at hun vet mer enn meg. :)
Det er ulik praksis rundt omkring, men her bør legen din lese seg opp på retningslinjene. Men ja, nettopp pga dette går jeg til jordmor og ikke lege, har hatt lignende erfaringer som deg. På første kontroll skal også blodtrykk tas
 
Jeg var hos lege tidlig i svangerskapet, men da var det samtale. Eller jo! Jeg testet blodsukker.
 
Jeg ringte og ba om time noen dager etter positiv test, kanskje 4+3 ca. Fikk time i uke 6, fordi de på legekontoret mente at jeg like godt kunne komme da som senere. Legen ville ikke ta prøver på meg før i uke 12, men jordmor fortalte meg at de ikke trenger å følge denne grensen lenger og at prøvene gjerne kan taes tidligere i svangerskapet også:) Ventet likevel til uke 12 med å ta dem, da jeg hadde time da likevel. Skal til jordmor første gang i uke 14:)

sjekket fortesten vitaminer og jern og sånn i uke 6:happy:
 
Jeg skal på første kontroll i dag, og er 13+4. Sist svangerskap fikk jeg beskjed om å ta kontakt igjen senere da jeg ringte før uke 12. Så nå ventet jeg til jeg var over 12 uker og fikk høre at det var veldig sent og at jeg måtte forte meg å søke om fødeplass på egenhånd i mellomtiden. Jeg fikk time nå pga. en avlysning, ellers måtte jeg vente til februar en gang. Har vært på tre ultralydundersøkelser hittil, så er nok litt derfor også at jeg ikke har vært så «på» denne gangen.
 
Back
Topp