Førerkort

Kal-El

Forumet er livet
Noen som har informasjon om hvordan jeg kan ta førerkort raskest og billigst mulig?

Jeg er 35, kan kjøre bil helt strøkent både på glatt/fast vei, lukeparkering etc. Kan lese meg til teori på en uke eller to, så det jeg trenger å vite er hva som er absolutt obligatorisk, hvor mye det koster, hvor kort tidsrom man kan ta det på (må man f,eks ta glattkjøring som da må gjøres på vinter? etc.) og hva man evt. slipper av obligatoriske ting grunnet alder (hørte et rykte om at er man over 25 så kan man slippe unna en del).

Reis til Russland å betal en kjørelærer så har du den på dagen [:-]

Kan jeg spørre hvor i Norge du bor? I forhold til kjøreskole osv.. 

ORIGINAL: shiby

Seriøst? Er det gyldig da i Norge? (ikke at jeg skal gjøre det med tanke på trafikksikkerhet, vil gjerne gjøre det på riktig vis).

ORIGINAL: Prisilla

Hvorfor slipper man unna obligatorisk pga alder? Er vel akkurat samme greia å kjøre forbi en bil når man er 22, som når man er 40 [&:]

Var noe samboer slengte ut om nettopp. Skal høre...

Hvorfor slipper man unna obligatorisk pga alder? Er vel akkurat samme greia å kjøre forbi en bil når man er 22, som når man er 40 [&:]

Fra 2005 må alle som starter på en opplæring ha trafikalt grunnkurs før de kan begynne å øvingskjøre og før de kan ta kjøretimer. Unntak er gjort for de som har førerkort (eventuelt mopedførerbevis) fra før. Unntak for personer over 25 år.
http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerkort <- (under "Norske krav").

Mer om det: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil/Trafikalt+grunnkurs;jsessionid=9202be1630d542b3eb2e7d984025a5b494935c18b669.e34LaxuRch8Lbi0La310

"Fra 1. juli 2009 vil personer som er over 25 år være fritatt for deler av trafikalt grunnkurs. Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve."

Vet om en venninna av meg som dro et sted (Husker ikke hvor, var et sted i Norge) som hadde kjøreskole som gikk
på 2 uker.. Du bodde på "skolen" disse to ukene og tok alle timene og teorien der [;)]

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: shiby

Seriøst? Er det gyldig da i Norge? (ikke at jeg skal gjøre det med tanke på trafikksikkerhet, vil gjerne gjøre det på riktig vis).

Det går an å betale seg til lappen i Russland ja, men om den blir gyldig i Norge vet jeg ikke [:-]

Du må ikke ta glattkjøring på vinter'n, det er glattkjøringsbaner [:)]

Tok ut dette fra kjøreskolen jeg brukte sin hjemmeside ;

Veiledningstime trinn 2 (obligatorisk) 540,-

Veiledningstime trinn 3 (obligatorisk) 540,-

Sikkerhetskurs på bane (obligatorisk) eks. baneleie 3300,-

Sikkerhetskurs på vei, teori/kjøring 13 t (obligatorisk) 7200,- (Men trodde det skulle være mulig å ikke ha dem [:-])

Leie av bil til førerprøven 1800,-

Også er det teoriprøva som koster 300 ett eller annet

ORIGINAL: *April*

Hvor bor du da? Man kan ta det på 2 uker.

Oslo, eller dvs. 10 min fra bygrensa, på 2 uker? Seriøst? Pris? (Jeg vet jeg kan lese meg til full / bestått teori på 1-2 dager).

ORIGINAL: Frk.Råsa!

Du må ikke ta glattkjøring på vinter'n, det er glattkjøringsbaner [:)]

Tok ut dette fra kjøreskolen jeg brukte sin hjemmeside ;

Veiledningstime trinn 2 (obligatorisk) 540,-

Veiledningstime trinn 3 (obligatorisk) 540,-

Sikkerhetskurs på bane (obligatorisk) eks. baneleie 3300,-

Sikkerhetskurs på vei, teori/kjøring 13 t (obligatorisk) 7200,- (Men trodde det skulle være mulig å ikke ha dem [:-])

Leie av bil til førerprøven 1800,-

Mørkekjøring må man og ha!!!

Også er det teoriprøva som koster 300 ett eller annet

Og hvor kjapt du kan ta det kommer jo ann på kjøreskolen, hvordan det er med baneleie osv.
Du kan jo ta timene fortløpende om du finner en kjørelærer som har mye ledig [:D] Stikk innom en kjøreskole og hør på mulighetene [;)]

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Kal-El

Fra 2005 må alle som starter på en opplæring ha trafikalt grunnkurs før de kan begynne å øvingskjøre og før de kan ta kjøretimer. Unntak er gjort for de som har førerkort (eventuelt mopedførerbevis) fra før. Unntak for personer over 25 år.

http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerkort <- (under "Norske krav").

Ja men da er du heldig[:D] Det kurset koster 2000 kr[&:] Sparer litt på det.

Ok ikke så mye å spare i penger, men kanskje i tid? Hvor lang tid tar "trafikkalt grunnkurs" ?

Slik kan du ta førerkortet på 2 uker (Elev som har bestått teori, kan selv avtale en dato for kjøreprøve med trafikkstasjonen)

1. Denne måten gir deg størst sjanse for å bli ferdig med lappen på 2 uker
Fordel: Oppkjøringsdato er kjent på forhånd.

Noen består teoriprøve før de kommer hit: Dette gjør det lettere å planlegge oppkjøringsdato. Men det er ingen forutsetning for å delta på et intensivkurs, at teoriprøven er bestått på forhånd. Men fordelen med at teoriprøven er bestått, er at du kan bestille dato for praktisk prøve før du reiser hjemmefra, og før du starter på intensivkurset.   NB! Du bestemmer og bestiller selv en passende dato og  et passende klokkeslett for din oppkjøring ved en av Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. Kjøreskolen bestiller ikke. Men du benytter kjøreskolens bil. Trafikkstasjoner har ingen oppkjøringsbil.  -  Etter at du har bestått teoriprøven, så bestiller du altså praktisk kjøreprøve. Deretter kommer du til oss, og tar den praktiske opplæringen de siste 2 uker før den dagen du skal kjøre opp. Hvis du kan lære å kjøre på 30 timer blir du ferdig på 2 uker. Mener du at det er nødvendig med flere timer enn 30, så ankommer du tidligere. 
For å bestille dato for praktisk kjøreprøve, r
ing Nordfjordeid Trafikkstasjon, avd. førerkort, tlf. 578 89 904. 

Ankomstdato til kjøreskolen må avtales på mail. Klikk på denne linken for å få frem mailadressen hit:
@  

2. Denne måten kan også gi deg lappen på 2 uker. 
Ulempe: Mulig ventetid ved trafikkstasjonen.

De fleste velger en annen måte. De aller fleste tar både teorikurs og kjøreopplæring hos oss. Så vi kan si at dette er den "normale" måten å ta kurset på. De består teoriprøva på dag 8 etter kursstart. Plass  for praktisk prøve må eleven selv huske å avtale med  Statens vegvesen, trafikkstasjonen,  etter at teoriprøve er bestått på dag 8. Det er varierende ventetid for praktisk kjøreprøve hos de ulike trafikkstasjonene i vårt nærområde: Nordfjordeid - Ørsta - Førde. Ønsker du å sjekke ventetid før du bestiller plass? Ring Nordfjordeid Trafikkstasjon, avd. førerkort, tlf. 578 89 904.  Kjøreskolene kan ikke innvirke på avviklingen av førerprøver, eller eventuell ventetid. De som ikke avtaler oppkjøring straks de har fått vite at teoriprøven er bestått, opplever at andre kommer før dem i køen. Så vær rask med bestillingen! Ørsta trafikkstasjon har vært flinke til å avvikle førerprøver uten særlig venting. Bestilling av praktisk prøve hos Ørsta trafikk stasjon, sentralbordet tlf. 712 74 100 - Ventetiden ved trafikkstasjonene kan variere i løpet av året. Fra 3 dager til 5 uker utenom byene. I byene kan den være flere måneder.

Hentet fra http://www.forarkort.no/

(Jeg så nå at det kanskje var litt langt vekke fra deg [8D])

du blir sikkert en jævlig trygg og god sjåfør med et intensivkurs.. [8|]

Jeg brukte svein svendsen på gjøvik jeg, men da jeg tok den, kostet pakken 8000,- og jeg slapp unna med det masse ekstra tullet som man må nå..

http://www.sveinsvendsen.no/default.asp?pageid=4375

ORIGINAL: Dollface

Jeg har tatt teori for 10 år siden som jeg fikk 1 feil for mye på, hadde ikke tid (arbeid) til å ta igjen / gadd ikke. Jeg har også øvelseskjørt veldig mye siden jeg var 18 frem til i dag.

ORIGINAL: Dollface

Han skriver jo i HI at han KAN kjøre [:)]

De hadde vel ikke hatt slike kurs om det var utrygt?

Goggle intensiv kjørekurs , eller førekort 1 2 3 så finner du de kjøreskolene som har slike kurs en får lappen på 2 uker , synes å huske det var et i Oslo.
Det billigste jeg fant for et år siden var i bergen , 27 000kr inkl bo opphold og mat.

Back
Topp