Følger pappaen opp svangerskapet?

Mannen har vært med på alle ultralyd, vi har hatt en del pga. tidligere historikk. Vi har ikke sett behovet for at han har måtte tatt seg fri enda mer for å bli med til lege/JM, men han ringer meg alltid rett etterpå/vil jeg skal ringe slik at han får vite hva som ble sagt/gjort.

Vært helt greit å dra uten han, hadde ikke gjort noe om han hadde blitt med heller, men har ikke sett nødvendigheten etter hver time.

I neste uke er det oppsatt time hos JM og da har han ferie, så tenkte vi kunne dra avgårde sammen da. Får nå hilset på henne, som skal holde kurs for oss begge på nyåret. :)
 
Mannen min har vært med på timene vi har hatt på sykehuset, som har vært OUL og ekstra oppfølging ifm tidligere problematikk. Svangerskapskontroller hos fastlegen (har ikke somlet meg til å ta kontakt med helsestasjon og jordmor) går jeg alene til, men han pleier å sende en melding og spørre hvordan det gikk.
 
Takk for alle svar ☺️ Jordmor sa det hadde vært fint om han ble med neste gang for da skulle vi snakke om fødsel (da greit siden han ikke har barn fra før) og skrive under på farskapserklæringen ☺️
 
Ser flere pappaer skal/har vært med til kontroll pga farskapserklæring. Nå er dette vårt tredje barn og med de to andre har sambo gjort dette på sykehuset etter fødsel. Er dette noe nytt at det må gjøres før fødsel??
 
Ser flere pappaer skal/har vært med til kontroll pga farskapserklæring. Nå er dette vårt tredje barn og med de to andre har sambo gjort dette på sykehuset etter fødsel. Er dette noe nytt at det må gjøres før fødsel??

Ja det er nytt, dette skal gjøres før fødsel nå, enten hos jm, fastlege eller hos nav
 
Han har vært med på to private ultralyder, to på sykehuset, første gang hos lege og jordmor. Tar ikke med til legen fremover, men ønsker og forventer at han er med til jordmor. Skulle bare mangle.
 
Mannen min er med på alt, vi snakka ikke engang om det, hadde ikke falt meg inn at han ikke skulle være med på alt. Men jeg har forstått på jordmor at det ikke er vanlig, så tydeligvis vi som er litt sære :) Jeg har null problemer med å snakke om økt utflod eller hva det måtte være, og han har ikke noe problem med å høre, så.... Mannen min sier at han synes det er vanskelig nok å skulle ta graviditeten innover seg hvis han ikke også skulle vært fraværende på lege/jordmor-timene. Han synes det hjelper ham å forberede seg. Og jordmor er superflink og spør ham hvordan han har det, hva han tenker osv, og det synes han er veldig bra.
 
Som et PS - jeg skal ta glukosebelastning hos Fürst i morgen, og der sa jeg at han ikke trengte være med; sitte med meg i to timer for å vente tenkte jeg var bortkasta. Men han ble skikkelig overraska, og hadde opprinnelig planlagt å være med. :)
 
Mannen min er med på alt, vi snakka ikke engang om det, hadde ikke falt meg inn at han ikke skulle være med på alt. Men jeg har forstått på jordmor at det ikke er vanlig, så tydeligvis vi som er litt sære :) Jeg har null problemer med å snakke om økt utflod eller hva det måtte være, og han har ikke noe problem med å høre, så.... Mannen min sier at han synes det er vanskelig nok å skulle ta graviditeten innover seg hvis han ikke også skulle vært fraværende på lege/jordmor-timene. Han synes det hjelper ham å forberede seg. Og jordmor er superflink og spør ham hvordan han har det, hva han tenker osv, og det synes han er veldig bra.
Jeg er så enig med deg. Det er inkluderende og bra at mannen er med og får høre og forstå mer av hva det å være gravid innebærer. Så forstår han hele prosessen og er delaktig også før barnet blir født. Det er også noe med det å bli mentalt forberedt og å støtte partner når man er med til jordmor mener jeg.
 
Jeg er så enig med deg. Det er inkluderende og bra at mannen er med og får høre og forstå mer av hva det å være gravid innebærer. Så forstår han hele prosessen og er delaktig også før barnet blir født. Det er også noe med det å bli mentalt forberedt og å støtte partner når man er med til jordmor mener jeg.

Jupp, akkurat det vi tenker også. Han synes i alle fall det er både spennende og lærerikt å være med til jordmor, og det virker som om det å være med på alt virkelig hjelper ham å ta innover seg at han skal bli pappa :) Nå er han ekstremt engasjert når det gjelder alt rundt også, da. Kan regelverket til NAV bedre enn meg nå, og har stålkontroll på alt fra vogner til bilseter.... :)
 
Min var med til jm ein gang med førstemann, men han følte seg heilt malplassert og egentlig ikkje heilt velkommen, så det blei med den eine gangen. For min del er det heilt greit! Har sagt han gjerne må bli med om han vil, men har ikkje nåke behov for at han er med. På oul derimot både måtte og ville han ver med [emoji4]
 
Mannen er med dersom det passer, hvis ikke går jeg alene. Til nå har han vært med på alle jordmortimene, men ikke legetimene som jeg har hatt. Han blir nok ikke med på alle jordmortimene fremover. Jeg syns heller ikke det er noe problem å snakke om alle mulige graviditetssymptomer fremfor han. Tror økt utflod har blitt nemnt på alle timene som han har vært med på til nå[emoji12]
 
Jeg er så enig med deg. Det er inkluderende og bra at mannen er med og får høre og forstå mer av hva det å være gravid innebærer. Så forstår han hele prosessen og er delaktig også før barnet blir født. Det er også noe med det å bli mentalt forberedt og å støtte partner når man er med til jordmor mener jeg.

Både samboeren og jeg har lært omtrent alt om svangerskap og fødsel fra bøker og nettet. Jeg har fått fint lite info hos lege og jordmor, og den infoen jeg har fått har jeg allerede lest meg til fra før. Så her hadde det vært helt bortkastet å ha med samboeren for at han skulle lære noe. Han lærer seg alt på eget initiativ selv. Han har vært minst like ivrig på å lese ting som jeg er.
 
Begynte å lure når flere her skriver om farskapserklæring, kan ikke huske at vi måtte det sist og har ikke hørt noe nå. Men nå fant jeg ut at det ikke gjaldt for alle [emoji4]
 
Til nå, av ca 5 kontroller jeg har vært på, så har han vært med på 4 av de.
 
Begynte å lure når flere her skriver om farskapserklæring, kan ikke huske at vi måtte det sist og har ikke hørt noe nå. Men nå fant jeg ut at det ikke gjaldt for alle [emoji4]

Vet du eventuelt om hvem det gjelder for da?
 
Begynte å lure når flere her skriver om farskapserklæring, kan ikke huske at vi måtte det sist og har ikke hørt noe nå. Men nå fant jeg ut at det ikke gjaldt for alle [emoji4]

Har time hos jordmor imorgen. Skal undersøke dette. Fordi samboeren min kan gjøre det hos lege/jordmor. Og en ting, skal hente terminbekreftelse hos jordmor .
 
Back
Topp