Føler litt på fødselsangst i dag..

Mmmills

Betatt av forumet
Huff.. i dag er en slik dag.. Jeg er kjempenervøs for fødselen! Kjenner meg redd rett og slett. Dette varierer fra hver gang jeg tenker på det, men denne gangen kjenner jeg meg mer redd enn jeg noen gang har vært!

Uff da. Har du snakket med jordmor om det? Jeg tenker ikke så altfor mye på det enda heldigvis. Har du tenkt på det lenge? Hva er du redd for når du tenker på det?

Uff da. Har du snakket med jordmor om det? Jeg tenker ikke så altfor mye på det enda heldigvis. Har du tenkt på det lenge? Hva er du redd for når du tenker på det?

Tenker titt og ofte på fødselen, men det er både positive og negative tanker rundt det. I dag er den aller værste tankegangen jeg har hatt rundt det. Jeg tror det er fordi at det nærmer seg og at det er så uforutsigbart som skremmer meg mest. Jeg aner jo ikke hva jeg går til ettersom dette er min første fødsel.

Huff.. i dag er en slik dag.. Jeg er kjempenervøs for fødselen! Kjenner meg redd rett og slett. Dette varierer fra hver gang jeg tenker på det, men denne gangen kjenner jeg meg mer redd enn jeg noen gang har vært!
Kjenner meg igjen i det du sier. Man vet jo ikke hva man har i vente. Venter mitt første barn i november.

Kjenner meg igjen i det du sier. Man vet jo ikke hva man har i vente. Venter mitt første barn i november.
Det er ikke særlig gøy å gå rundt slik.. Men jeg gjorde slik som jeg bestandig gjør.. setter på litt musikk og slapper av. Det hjalp :-)

Tenker titt og ofte på fødselen, men det er både positive og negative tanker rundt det. I dag er den aller værste tankegangen jeg har hatt rundt det. Jeg tror det er fordi at det nærmer seg og at det er så uforutsigbart som skremmer meg mest. Jeg aner jo ikke hva jeg går til ettersom dette er min første fødsel.
Nei jeg aner ikke hva jeg går til selv, men har alltid prøvd å ikke tenke på alle de skrekkhistoriene man hører, og har foreløpig greid det fint. Har 6 uker igjen og kjenner jo at jeg tenker på det oftere nå enn før, men tenker mer på alle de fine fødslene som folk har. Aner virkelig ikke hvordan du har det, men jeg ville prøvd å snakke med jordmor om det. Kanskje hun kan hjelpe deg på bedre tanker :)

Jeg har fødselsangst, så jeg går i samtaler på sykehuset. Veldig beroligende. Du kan snakke med fastlegen eller jordmor om å henvise deg. Anbefales

Velger å ikke tenke på det sånn til vanlig. Hadde en ukomplisert fødsel, men har panikkangst, og som jeg frykta mista jeg kontrollen og fikk helt panikk. Fødselen stagnerte. Det sitter hardt i. Snakka med jordmor og skal til samtale på sykehuset :-)

Jeg har født en gang før, og synes det var vondt, men sitter også igjen med en opplevelse av at dette er noe jeg tåler. Selv om jeg gruer meg litt til neste fødsel, så føler jeg meg på ingen måte skrekkslagen. Jeg tror det kommer til å gå fint, og jeg stoler på kroppen min i denne prosessen. Det er rart, men under forrige fødsel hadde jeg hele tiden en følelse av at kroppen min visste hva den gjorde, at jeg ikke trengte å vite så mye eller ta kontroll over prosessen. Det bare skjer, og du tåler det. Jeg kan også si at det første møte med barnet mitt er det største jeg noen gang har opplevd - uten overdrivelse. Det var et helt intenst øyeblikk av velbehag og lykke, og jeg er så spent og glad for at jeg skal få lov til å oppleve det igjen. Det gjør svangerskapet og fødselen mer enn verdt det. Litt morsomt å tenke på at det ligger en hel gjeng med damer på rekke og rad oppe på Ullevål nå - og andre steder for den saks skyld, og føder akkurat i dette øyeblikket. Og det går så bra! Må også få slenge inn litt skryt av jordmødre som yrkesgruppe: det store flertallet av dem, og alle jeg har møtt, er så faste, trygge og omsorgsfulle, at fødselen ikke er noe man gjør alene heller. Man får støtte og tilrettelegging underveis ettersom hva man trenger som enkeltperson, og i forhold til det fødselsforløpet man har.

Back
Topp