Født i uke 31 - erfaringer?

lumina

Gift med forumet
Har hatt vannavgang i går, så det blir prematur fødsel. Ikke rier, ikke særlig åpning.. fått én lungemodningssprøyte og ligger bare på vent-og-se.

De er ikke superoptimistiske mtp å nå uke 32 eller mer da.

Dere som har født i uke 31, hvordan har det gått med barna??

Redd!

PS
Mod, vær så snill å ikke flytt tråden:-S

Kan ikke svare på noe av det du lurer på. Men ønsker deg lykke til, Lumina [:)]

Venninna mi fødte en gutt i uke 32. Hun hadde rukket å få to lungemodningssprøyter.
Han var 1538g og 37,5cm (om ikke jeg husker helt feil)
Han måtte ha pustehjelp (cpap noen uker)
De fikk slippe ut av sykehuset da han var kommet over 2,5kg. Tok ca 6-8uker.
Idag er han en frisk og rask 4åring som er over gjennomsnitt på både vekt og høyde.
Eneste er at han er litt hyper...

Lykke til :-)
Kjenner ingen som har født i uke 31, men dytter :-)
Håper alt går bra med deg og babyen [:)]

hei hei, slapp helt av dettan går kjempefint :) jeg hadde prematur vannavgang i uke 24, jeg lå  til uke 30 før fødsel :) legene var stor fornøyde med at uke 30 var nådd :) da var d liksom ingen fare mente de. men når d er sagt, så hadde min gutt ikke utvikkla seg så godt på de 6 ukene som vi hadde håpet å d ble respirator å hele pakka, men så skal d sies, vi reiste hjem en uke før termin, gutten min er idag 13 mnd, Å INGEN VARIGE MEN, han er en frisk normal unge, i full vigør :) så bare slapp helt av å heller prøv å se litt glede i at tenkt at du blir mamma snart :) spør gjerne om du lurer på noe, for vi hadde en del vi måtte igjenom før vi kunne reise hjem, men gutten er helt frisk :)

har 2 tantebarn født i uke 32 og 34 pga SF, de var mindre enn normalt. når er de 2 og 6 år og helt normale, fine, friske unger[:)]

fødte minsta i uke 31.
Rakk ikke lungemodning. Sleit veldig med pusten..måtte ligge litt på resp, før ho tok i bruk c-pap. Sliter ennå til tider i en alder av 5 år, men første året var så absolutt det verste.
Lå etter i utviklinga til rundt 18mnd
Lå 6 uker på nyfødt.

Mi frøken var veeeldig stor. hadde en xtra kanal i navlestrengen så ho fikk mer næring enn vanlig. Veide 2810 og var ca 42 cm. (i fødselsdiagramet sto det 46 cm, men de klarte kanpt å tøye ho til 46cm ved utskrivelsen)

Jeg har ikke erfaring med dette, men samboeren min ble født i uke 29..dette var i 1986..
Jeg HÅPER og tror at det vil gå bra med den lille som snart kommer ut til mamman sin. Massemasse lykke til !! <3<3

Jeg har ikke opplevd det selv.
Men JEG er født i uke 28.
Veide 900 gram og var 30 lang ca (husker ikke lengden helt)
Å det er 23 år siden, da gikk det veldig bra med meg:)
Lå på sykehuset i 3 måneder.
Var tidlig ute med å snakke,og snakket som en foss siden 1 års alderen[8D]
Ikke noen sen utvikling ellers heller:)
Ingen senskader som er av noen betydning..
Har dårlig imunforsvar,astma og brekker lett..
Men det er jo ting som ikke har noen betydning:)

Masse Masse lykke til:)
Det kommer nok til å gå veldig bra skal du se:)

Sønnen min er født i uke 34, men sluttet å vokse ca 2 uker før han ble født. Han veide 1980 gram. Lå på sykehuset i 15 dager, litt gulsot. Lå etter i utvikling til han var ca 6 mnd, nå ligger han før[:)] Ingen sen skader enn så lenge ihvertfall[:)]

Jeg har ei datter som er født i uke 31 pga svangerskapsforgiftning. Var ufattelig redd da jeg ble lagt inn på sykehuset i uke 30, men heldigvis gikk alt bra [:D].
Hun var 1530 g og 41 cm, og måtte ligge litt av og på cpap(hjelper å holde lungene utspilte) i 3 uker eller så. Litt lysbehandling pga gulsot(mange babyer til termin har jo det også), men ellers ingen andre problemer. Var en liten uke inne i kuvøse, men kom fort over i varmeseng, og så vanlig seng. Lå på sykehus med henne til hun hadde nådd 36 + 4 dager, så var enda regnet som prematur når vi fikk henne hjem. Her på sykehuset er det et krav at ungen må være over 2 kilo, spise selv og helst ha kommet over uke 35 før man får de hjem. Hun var vel nådd 2.2 kilo den dagen hun reiste hjem, og har etter det lagt på seg i rekordfart. Hun er nå strax 9 mnd(7 mnd) og er blitt hele 8310 g[:D]. Ingen problemer her med sykdom. Eneste vi sliter med er sovingen, men det trenger jo ikke ha noe med at hun er prematur. Ligger litt etter også på utviklingen, men ikke noe unormalt det. De skal få ha de mnd de er født fortilig "tilgode" helt opp til 2 års alder mente fysio her. Tenker enda på ting som kan dukke opp senere, men kan ikke annet enn å vente, og tro det beste. Ingenting som tyder på at det skal være noe siden hjerne, hjerte, øyne og hørsel så normalt ut ved utskrivelse. [:D].

Ble litt langt dette, men vil bare si at mest sannsynlig går alt bare toppers[:D] . Lykke til med ny baby[:D]

Har ingen erfaring med så tidlig fødte barn, men vil bare ønske deg lykke til! Tenk, snart har du en liten baby å snuse på

hei snuppa=)

ønsker deg masse lykke til=)

jeg fikk jo i uke 35, men Kasper ble jo (om du husker meg ) regnet som født i uke 32/33.

han var liten og umoden.

var noen uker tilbrakt på sykehus, og mange følelser som kom hos meg, tror de vet enda mer om hvordan amn skal gå frem nå enn de visste da =)

er gått veldig fint m kaspern vår, han er en litt liten gutt, veldig aktiv, motorisk sterk, men var treg i starten , han er litt treg i språket, men ikke noe ille =) alt skal gå fint snuppa =) tenker veldig på deg nå=)

Bestevennina mi fikk nå 21.12, 3 jenter født 11 uker før termin. De er alle friske, sterke, våkne jenter som ammer og vokser.

De fikk pustehjelp i starten og bodde i kuvøser men nå er de ute av kuvøsene alle tre.

Så jeg tror det går bra med deg og den lille :) Leger og alt er jo så flinke nå :)
Lykketil :)

dytt..

takk for svar så langt!

ORIGINAL: Marlene*Og*Mina

Lykke til :-)
Kjenner ingen som har født i uke 31, men dytter :-)
Håper alt går bra med deg og babyen [:)]

[:)]

Jeg fødte min første i uke 32

Kort oppsummert:

2140 gram (gikk ned til 1920 første uka)
Lå i ca 2 døgn med cpap og oksygen i åpen kuvøse.
Lå ca 4 døgn i åpen kuvøse med varmeteppe, han var litt kald og måtte ha hjelp til å holde normal kroppstemperatur.
Lå ca 3 døgn med solarium pga gulsott, høy billirubinverdier.
Lå ca 2 uker med scoop/overvåkning
Måtte mates gjennom sonde i ca 2 1/2 uke, imens jeg pumpa som en gal for å få i gang og opprettholde melkeproduksjonen.
Begynte å ta brystet selv etter 2 1/2 uke
Ble skrevet ut fra nyfødtintensiven etter 3 uker, da hadde han nesten tatt igjen fødselsvekta si og klarte å ta til seg mm/næring på egenhånd.

Vi måtte på en etterkontroll på sykehuset, ellers så fikk vi tett og god oppfølging med veiekontroller på helsestasjonen.
Han bærer ingen preg i dag av å være prematur, frisk og rask som barn flest på sin alder (1 1/2 år)

Back
Topp