Fødselsvekt

Her lå storebror på 95 persentilen og jeg ble forespeilet et stort barn på godt over fire kg. De var en stund bekymret for om bekkenet mitt var stort nok. Termindagen kom, men babyen lot vente på seg. Jeg ble litt bekymret på overtidskontrollen da de ville la meg gå enda litt lengre. Men dag 12 ble jeg satt igang. Det som var estimert til å være en stor baby var en gutt på 3840g, så han var aldeles ikke stor! Hos meg var termin lett å regne ut da det var prøverør..

Lang fortelling, men ta den estimeringen.med en klype salt...

Her var estimeringa over gjennomsnittet hele veien. Fikk en baby på 4,2 kg, som var bare noen gram unna siste estimeringen. Kostholdet mitt var veldig opp og ned så vet ikke hvor mye det gjorde. Men la på meg 14kg totalt. Men det skal nevnes at gutten vår ble født på grammet likt som sin far. Så vil tro genetikk har mye å si også.

Nr 1 skulle være 3200 ca. Var 3890. På termin.
Nr 2 skulle være 19% over. Han var 4375. 2 dager termin.
Nr 3 skulle også være 19% over. Hun var 3940. 3 dager etter termin.
Nr 4 skulle være BARE 13% over. Hun var 4480.2 dager før termin.

Min største var også lettest, får litt hjelp av tyngdekraften da :hilarious:

Min største var absolutt verste fødsel, og fødselen med minste babyen var lettest. Og da mellomste i størrelse var midt i mellom på skalaen :P

Med min sønn var det motsatt. Han ble estimert til 2,5kg, og jeg ble satt igang fordi han han var så liten. Ut kom en 3,5kg stor, frisk og fin baby. Med datteren min derimot ble hun estimert til 3,3kg og var 3,3kg. Så jeg tenker at det kan variere veldig, og at det ungen estimeres til å veie ikke nødvendigvis alltid stemmer :)

Gjør som legen sier og fokuser på et sunt og godt kosthold. Det er jo positivt både for deg og barnet uavhengig av ungens vekt ved fødsel

+/- 10% fikk jeg beskjed om.
Min eldste ble estimert til å veie 3200 g og kom ut 2890g, men frisk som en fisk :D

Nr 2 ble estimert til ca 3500 g og kom ut 3915 g.
Så kan gå begge veier, uavhengig av kostholdet.

Alle gode ting er 3,så nr 3 her bommet de bare med 10 g

Spørs jo på hvor tidlig du får vekstestimering :) jo nærmere termin jo vanskeligere kan det være å få det til korrekt. Når det er sagt bommet de med 5 gram på Min siste unge. De fikk veldig gode mål sa de, var lett å estimere :)

Hos meg har de bommet med hhv 600gr, 1000gr og 25gr :hilarious:

På alle tre har jeg fått beskjed om at vekta er større enn hva de har sagt på ul og målinger, mener det har hvert 500 gram + . Alle er født på overtid . En på 3,1 og en på 2,9 og siste 3,7 . Nå prøvde jeg å spise normalt for å ikke bli fet etter fødsel og for å ikke få kjempe stor unge . Tror heller det ligger litt mer genetisk når det kommer til vekt .

På alle tre har jeg fått beskjed om at vekta er større enn hva de har sagt på ul og målinger, mener det har hvert 500 gram + . Alle er født på overtid . En på 3,1 og en på 2,9 og siste 3,7 . Nå prøvde jeg å spise normalt for å ikke bli fet etter fødsel og for å ikke få kjempe stor unge . Tror heller det ligger litt mer genetisk når det kommer til vekt .
Nå fikk du små unger, så kanskje kosthold hadde noe med saken å gjøre?

Estimert til 3,5 +- 10%, var 2,5. var definitivt ikke kostholdet som hadde noe med det å gjøre

Nå fikk du små unger, så kanskje kosthold hadde noe med saken å gjøre?
Her hadde ikke kosthold noe å si, hadde verst kosthold med hun som va 2570 gram, gikk selv opp 20 kg.
Yngste var 2940 og gikk opp 10 kg, fikk svangerskapsdiabetes med han og klarte uansett ikke noe søtt når jeg var gravid med han.

Gravid igjen så spent på om det blir et lite barn denne gangen, men tror genetikk spiller en stor rolle så lenge man ikke får svangerskapsdiabetes med høyt blodsukker store deler av svangerskapet.

Nr 1 var estimert til å bli helt på snittet 3400-3500g ved fødsel (ved OUL), kom ut 2660g 38+5.
Nr 2 estimert til 3600g i uke 19, hadde jevnlig vektkontroll er. Estimert til -18% i uke 38+0. Kom ut 2760g 38+5.
Nå har jeg fått små barn grunnet svangerskapsforgiftning, men siste estimatet var ca 200 g over hva han ble. Så hos meg har de truffet ganske godt. Men varierer nok veldig både i forhold til leie på barnet (hvor lett det er å måle eller ikke), hvor bra utstyr de har og hvor erfaren de er.

Kosthold har ikke så mye å si for hvor stor babyen blir som det det blir gitt inntrykk av føler jeg. Jeg fikk beskjed fra alle hold at siden jeg var stor så kom babyen til å bli stor, så jeg planla deretter, men på alle vekstkontrollene så var hun under det hun skulle være. Jeg fikk svangerskapsforgiftning da, men det begynte ikke før rundt uke 30 og hun var allerede liten i uke 24 selv om blodgjennomstrømningen til morkaken var bra. Jeg spurte gynekologen på sykehuset og hun sa at det går mer på gener enn det gjør på mors vekt. Får man svangerskapsdiabetes er det nok større fare for at kosthold kan påvirke fødselsvekt. Min mor var undervektig da hun var gravid med min bror og han var 4,2 kg. Hun var undervektig med meg også, men jeg var 3,3kg. Min datter var 1960g ved fødsel, hun har hentet seg fint inn og er nå midt på gjennomsnittet.

Spurte på en av de siste estimeringene med første om hva de trodde hun kom til å veie. Ble sagt 3,5kg, men hun var 3170 da hun kom ut 12 dager på overtid. Skal ha vekstestimering nå med tredjemann også. Andremann kom ut en uke før termin på rett under 3kg. Så jeg får små babyer. Tror det er for det meste genetisk. Jeg spiser normalt og har ikke lagt på meg mer enn 10 og 8 kilo i svangerskapene. Er litt overvektig selv.

Mange ting som kan påvirke fødselsvekt begge veier.. Selv om folk så klart kan klare å komme med eksempler på det motsatte.

Back
Topp