Fødselsvekt

Margrethe91

Andre møte med forumet
Hei✌
Sist ultralyd fikk jeg beskjed om at ungen var 25% over gjennomsnittet i vekt å om jeg ikke la om kostholdet så kom han til å bli 4,5 kilo ved fødsel.
Etter dette har jeg kuttet ut alt av snop å så å si usunn mat (er tross alt gravid så noe faller dessverre gjennom)

Etter samtaler med venner som har fått barn tidligere så har de fortalt meg at ved flere tilfeller så har jordmor tatt feil ved slike målinger og barnet har kommet ut normalvektig.

Er det noen som har lyst å dele sin erfaring med meg? Om barnet kom ut så stort så jordmor sa, eller at de kom ut vanlig.
Uroer meg litt for at jeg har gjort babyen min overvektig

Hei✌
Sist ultralyd fikk jeg beskjed om at ungen var 25% over gjennomsnittet i vekt å om jeg ikke la om kostholdet så kom han til å bli 4,5 kilo ved fødsel.
Etter dette har jeg kuttet ut alt av snop å så å si usunn mat (er tross alt gravid så noe faller dessverre gjennom)

Etter samtaler med venner som har fått barn tidligere så har de fortalt meg at ved flere tilfeller så har jordmor tatt feil ved slike målinger og barnet har kommet ut normalvektig.

Er det noen som har lyst å dele sin erfaring med meg? Om barnet kom ut så stort så jordmor sa, eller at de kom ut vanlig.
Ingenting å bekymre seg for. De tar feil ofte med sånne målinger. Og selv om de har riktig så er ikke 4,5 kg noe å være bekymret for. Noen er større enn andre, så lenge de er friske så er ikke vekten noe å bry seg om

Husker ikke prosenten i farta, men fikk lignede beskjed. Han kom til å være minst 4,3kg fikk vi beskjed om, jeg måtte slutte å legge på meg.

Han var 3798g og tynn som bare det, og brukte 50 i 6 uker før 56 i 6 uker til.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning og hadde myyye vann i kroppen :p

Sånne målinger er stort sett feil har jeg inntrykk av. Bomma på begge mine. Ville uansett tatt noen grep hvis kostholdet er dårlig og en er overvektig i utgangspunktet. Eller en legger på seg veldig mye i svangerskapet.

Stemte i 1 av 3 tilfeller her.. og bare for å ha sagt det, så var ungen her på 4,5 kilo den fødselen som var absolutt lettest :)

Tusen takk for svar alle
Ja jeg er forsiktig med kostholdet, har lagt om så godt jeg kan. Har gått opp ca 12 kilo siden jeg ble gravid.

Det hjelper mye å høre deres erfaringer, så lenge barnet kommer ut friskt så er ingenting bedre

Hei✌

Hos meg har de alltid estimert til mindre enn de endte opp med å være, en venninne greide de å måle 1 kg feil, ungen var altså 1kg tyngre enn estimert. Men jordmor har rett,kosthold påvirker størrelse på baby, så du kan prøve å spise Sunt for å unngå giga baby. Når det er sagt, så er 4500 fortsatt ikke giga, det er i øvre sjiktet av normal :)

Stemte i 1 av 3 tilfeller her.. og bare for å ha sagt det, så var ungen her på 4,5 kilo den fødselen som var absolutt lettest :)
Min største var også lettest, får litt hjelp av tyngdekraften da :hilarious:

Var på vekstestimering uke 28,32 og 36. Han tegnet til å bli stor og på siste måling ble han estimert til over 5 kg ved fødsel så jeg fikk kontrolltime i uke 38 og planlagt igangsetting. Da var han plutselig 3700.... samme erfarne overlegen som tok alle målingene.
Han kom en uke senere og veide 3600. :)

så det er litt sånn «fingern i været»-opplegg, men det kan jo fange opp avvik så greit å følge med iallfall :)

Hvor langt er du på vei? Jeg hadde vekstestimering tidligere i svangerskapet, ca uke 30, da ble han estimert 15% over, og forrige uke, i uke 36+6, ble han estimert til 19% over. Beregningen de ga da, var at han ville ligge på ca 4290 ved termin, om han skulle følge den kurven de ga han da. På SF-mål er han i øvre sjikte av normal, men enda har ingen sagt noe om sammenheng mellom min vektøkning og hans str.
Har 17 dager til termin, så vet enda ikke hvor stor han faktisk blir, da :) Men mitt inntrykk er at de like ofte måler feil som riktig.

Hei✌

Hvor langt er du på vei? Dette har mye å si :)
Om du får svar her fra folk som har fått baby estimert kort til før fødsel så er det større fare for at man får feilmålinger. Men før du blir høygravid er det mer sannsynlig at målingene er riktige med en feilmargin på 10% opp eller ned i vekt.
Min erfaring er:
Baby 1: Estimeringer gjennom svangerskapet (målte ca annenhver uke fra uke 22) var helt riktige og baby kom ut med forventet størrelse. 3370 gr
Baby 2: Estimeringer ca annenhver uke fra uke 22, målingene var riktig frem til uke 36. Ultralyd i uke 36 og 38 viste at baby plutselig skulle ha gjort et stort veksthopp. Estimert til mellom 3,8 og 4,1 i uke 38. Siste måling ble gjort med ultralyd under fødselen. Født i uke 38 og veide 3440gr

Hei✌

Først: En nyfødt baby er vel aldri overvektig i den forstand.

På siste ultralyd anslo jordmor at han var ca 3,5 kilo. Det var en onsdag. Da han ble født påfølgende mandag hadde han bikka fire kilo, så hun var vel litt off også så tett innpå.

Om du får svar her fra folk som har fått baby estimert kort til før fødsel så er det større fare for at man får feilmålinger. Men før du blir høygravid er det mer sannsynlig at målingene er riktige med en feilmargin på 10% opp eller ned i vekt.
Min erfaring er:
Baby 1: Estimeringer gjennom svangerskapet (målte ca annenhver uke fra uke 22) var helt riktige og baby kom ut med forventet størrelse. 3370 gr
Baby 2: Estimeringer ca annenhver uke fra uke 22, målingene var riktig frem til uke 36. Ultralyd i uke 36 og 38 viste at baby plutselig skulle ha gjort et stort veksthopp. Estimert til mellom 3,8 og 4,1 i uke 38. Siste måling ble gjort med ultralyd under fødselen. Født i uke 38 og veide 3440gr

Målingen var i uke 32, nå er jeg i 34

Min erfaring er:
Målingen var i uke 32, jeg er nå i uke 34

Jeg og en venninne ble målt, og til oss begge stemte målingene på grammet. Jeg vet om andre hvor det har vært noen 100 gram i forskjell, men stort sett ganske likt.

Så lenge man spiser noenlunde balansert så legger jo barnet på seg det det skal. Er nok veldig genetisk også, tror jeg - om man ikke har svangerskapsdiabetes.

Jeg har tre barn som var 3400g, 3520g og siste frøkna nå var 3360. Mellom eldste og yngste er det 12 år og ved første graviditet var jeg overvektig, la på meg en del og tenkte ikke så mye over kosthold, mens denne gangen trente jeg mye og var relativ sunn. De var like i vekt uansett.

Jeg gikk gravid sammen med en venninne som fikk barn som var en del større, men nå da de begge er rundt 6 mnd har mi både tatt igjen og lagt på seg godt over en kilo mer en min venninne sin baby.

Med mine har de målt ca 500 g feil med flere.. Og det er erfaringen til de fleste jeg kjenner, at kun et fåtall har de truffet ganske greit med. Det tas OFTE MYE feil. Og det med å spise sunt etc. Altså, jeg hadde 2 svangerskap der jeg spiste veldig sunt, og 2 der jeg ikke var fullt så flink. Alle var likevel godt over 4 kg, nærme 5 og også langt over 5 kg. Og det var et av sv.skapene der jeg spiste mest sunt, at babyen var nest størst, ca 5 kg. Så det er ikke alltid mors kosthold som har noe å si, men mer genetikk. Ikke hyggelig å få slengt kommentarer som "hva har du spist da???" - når jeg ikke hadde spist godteri, kaker, is etc hele svangerskapet. Men det sagt, man skal selvsagt tenke seg om å prøve å spise sunt altså! Jeg bare sier at det er slett ikke sikkert at babyen blir så mye mindre av den grunn. Så jeg tenker, prøv så godt du kan å spise sunt, og prøv så å ikke ha dårlig samvittighet samme hvilken vekt babyen har ved fødsel. Noen er mer "robuste" enn andre, og sånn er det bare.

Jeg spiste bare dritt og la på meg masse mens nr 1 og nr 2 var 2.7. De mente eldste kom til å vøre ca 3.8, hu ble født i uke 38+0 og var 2705. Nr 2 skulle være ca 3 ved fødsel men i uke 37+6 var han 2735. Nr 3 hadde vi ikke vekstestimering på. Men de bomma i forskjellig retning på nr 1 og nr 2. Nr 3 var 3490. Ei venninne skulle få normal baby, men den var 4460. Neste baby var 4100 og da ble Hu satt igang litt tidligere, veninna mi er tynn så Hu får bare store barn. Føler de bommer en del på dette. Men er ikke noe galt med en stor baby. Og at det har noe med mors vekt er jeg ikke helt overbevist om.

Back
Topp