Fødselssmerte

Helt ærlig?
Jeg kjente ikke at de stakk den inn engang!
Jeg fikk bedøvelsessprøyten og den kjente jeg, men den må ha vært veldig tynn for den var myyyye mer "behagelig" enn en blodprøve!
Så ventet jeg litt, så kom en rie, så sa de vi setter den inn nå mellom riene, bøy deg fremover, og si hvis det kommer en rie. Så kom det en rie til, og jeg sa vent vent det kommer en til!
Jo men det går fint, den er inne nå.

Og jeg bare åja.. jaha ja..

Og jeg er av dem som blir svimmel ved blodprøver fordi det er så vondt :P
Haha deilig at du ikke merket det :) jeg merket nålen under spinalpunksjon, men syns ikke det var så vondt som alle skulle ha det til. Men jeg hadde ikke rier i tillegg da. Kroppen er jo fin sånn, den klarer ikke helt det med to forskjellige typer smerte samtidig, så da kjenner man sikkert den som er overdøvende :)
Blodprøver er jo ikke vondt da :P

Eg hadde vel da me kan kalla ein "normal" fødsel uten dramatikk å den slags. Gjekk onda kat styrtfødsel einaste. Syns den verste smerten har vert ettepå. Sjølve fødselen va øvekommleg ;) Vondt ja, men med ein so stor gevinst ☺️

Jeg syns det kjentes som et bredt belte rubdt lår/hofter/rygg/mage, og når riene kom var det noen som strammet beltet så syykt stramt!!

det kjenner ut som livmora trekker seg kraftig sammen , får så å slippe sakte opp igjen.
( det er jo d som faktisk skjer også)

I starten, fra 2-4 cm til sju cm åpning var det fullt levelige rier.. mine satt rundt hele magen + korsrygg.
Vondt i 45 sekund..og null smerter i pausen (da skravla jeg, og åt safarikjeks)

Sist eg fødte hadde eg ikkje epidural , og fikk oppleve siste åpningsfase 7-10 cm med NADA smertelindring.
Åhoi.. da er riene så heftige at jeg husker at det liksom lynte inni hodet mitt,sto oppreist å holdt meg i vinduskarmen og brølte drithøyt,,haha . men det va deilig å få det ut.

I andre fødsel kjente jeg også med EN gang at pressriene kom..kjennes ut som kroppen selv driver å dytter babyen nedover i bekkenet og eg lagde sånn brummende presslyder helt automatisk :-P

Utdrivningsfasen er det som varer kortest av hele fødselen,da er man er drittlei av å føde!
Pressefølelsen kommer og man bare klemmer til uten å tenke på revning og bæsje på seg og alt det der man var bekymra for på forhånd ;)

det kjenner ut som livmora trekker seg kraftig sammen , får så å slippe sakte opp igjen.
( det er jo d som faktisk skjer også)

I starten, fra 2-4 cm til sju cm åpning var det fullt levelige rier.. mine satt rundt hele magen + korsrygg.
Vondt i 45 sekund..og null smerter i pausen (da skravla jeg, og åt safarikjeks)

Sist eg fødte hadde eg ikkje epidural , og fikk oppleve siste åpningsfase 7-10 cm med NADA smertelindring.
Åhoi.. da er riene så heftige at jeg husker at det liksom lynte inni hodet mitt,sto oppreist å holdt meg i vinduskarmen og brølte drithøyt,,haha . men det va deilig å få det ut.

I andre fødsel kjente jeg også med EN gang at pressriene kom..kjennes ut som kroppen selv driver å dytter babyen nedover i bekkenet og eg lagde sånn brummende presslyder helt automatisk :-P

Utdrivningsfasen er det som varer kortest av hele fødselen,da er man er drittlei av å føde!
Pressefølelsen kommer og man bare klemmer til uten å tenke på revning og bæsje på seg og alt det der man var bekymra for på forhånd ;)

Høres ut som en fin forklaring dette, og ikke minst litt mer positiv enn mange andre skrekkhistorier ;)

Ikke jeg heller men liker ikke å tukle med nervesystemet, har noe med hvor man stikker inn noe, tror det var det hun mente...

Jeg får selvfølgelig se an når den tid kommer, men om det blir for ille så føler jeg personlig at epidural vil gjøre min fødselsopplevelse bedre. Hvis det er for vondt, er jeg redd for at kroppen min bare faller sammen, og at alt blir verre. Skjønner at dette er en naturlig ting, og at kroppen klarer dette selv. Men ikke alle er bygd opp likens, og ikke alle reagerer likt på smerte.

Har som sagt pratet med jm om dette, og selv om hun mener at det er mange som ombestemmer seg når det kommer til stykket, synes hun det er greit at jeg og samboer allerede har lest oss opp om fordelene og ulempene ved å bruke epidural og annen smertelindring, og at jeg er forberedt på å lytte til hva nettopp min kropp trenger under fødselen.

Er jo aldri noe digg å få en tjukk, lang nål inn i ryggen (har hatt spinalpunksjon før), men tror nok fødselssmerter er verre :D ønsker epidural jeg også med en gang det gjør vondt haha :P

Kjente absolutt ingenting.
Det presset i rygggen, men kjente aldri noe stikk.
De som kjenner noe er enten placebo eller har for dårlig bedøvelse.

Kjente absolutt ingenting.
Det presset i rygggen, men kjente aldri noe stikk.
De som kjenner noe er enten placebo eller har for dårlig bedøvelse.
Bedøvelse ved epidural eller ved spinalpunksjon? For ved spinalpunksjon så får du ingen bedøvelse, hvertfall fikk ikke jeg det.

Ja, jeg er veldig spent nå :) Veldig klar for fødsel, men spent på det å bli mor kjenner jeg ;) Dukker opp veldig mange "hva om..?" spørsmål for tiden ;)
Nå får du jo snart svar på alt, må bare smøre deg med litt mer tålmodighet :D

Under riene så er det mer sterke menssmerrer ;)
Er ikke så ille.
Men hadde jeg måttet holde ut med det i mange timer.
Hadde jeg nokk blitt sliten.

Syntes ikke det var så ille som jeg har blitt fortalt. Var som veldig vonde menssmerter i åpningsfasen, og som om man virkelig, virkelig måtte på do under pressriene. Gjør det glatt igjen:)

Det har jeg lite av nå kjenner jeg ;)
Regner foresten med at du kommer inn her og forteller hvordan smerten var når du er ferdig, sånn at vi andre førstegangs har noe å se fram til :D :D

Hei,

Til dere som har født før, hvordan oppleves smertene under fødsel?
Klarer ikke helt å sette meg inn i hva slags type smerte det er.. Er det som kramper hvor det stikker mye, eller er det mer som melkesyre eller...?
Og er det mest vondt i mage/rygg eller også nedentil?

Sterke menssmerter vil j si, som kommer og går med kynnere som du kanskje kjenner til (bare at de er litt sterkere = rier).
Så varierer d sikkert hvor man har mest vondt. J hadde mest vondt der j pleier når j har mensen.

Sterke menssmerter vil j si, som kommer og går med kynnere som du kanskje kjenner til (bare at de er litt sterkere = rier).
Så varierer d sikkert hvor man har mest vondt. J hadde mest vondt der j pleier når j har mensen.

Tingen er at jeg ikke har hatt noen kynnere enda :o Hadde jeg hatt det, ville jeg ihvertfall hatt et hint om hva jeg kan vente meg..

Back
Topp