Fødselsnummer

Apriljente<3

Gift med forumet
Altså jeg sitter å skriver i babyboka til litsja:) å lurer på hva fødselsnummer er for noe? Er d nr som står på arbeidet de får på sykehuset?? For det er vel ikke d samme som personnummer??:confused:

Om nummeret står på noen av papirene fra sykehuset aner jeg ikke... Men trodde det ville bli tildelt i ettertid fra folkeregisteret? Noen andre som vet?

Fødselsnr får du av folkeregisteret ;)

Nummeret som de får på sykehuset er internt for sykehuset. Fødselsnummer kommer i brev eller via altinn fra folkeregisteret når de har lagt inn barnet i systemet.

Nummeret som de får på sykehuset er internt for sykehuset. Fødselsnummer kommer i brev eller via altinn fra folkeregisteret når de har lagt inn barnet i systemet.
Signerer. :)

Uansett vil de første seks sifrene være ddmmåå, f.eks. 010413 for de som er født 1. april 2013 :) Går jo an å begynne der, så kommer resten av fødselsnummeret når det er klart :)

Ok. Da har jeg nok misforstått:)

det er helt sant, for vi trudde det var fødselsnummeret, men da tok vi rimelig feil... tok vel ca 2 uker før vi fikk papirene fra folkeregisteret hvor vi skulle sende inn navnet og der sto det øverst ;) greit og ha når man skal åpne konto ;)

Kan/må man registrere dem på altinn??:)

Man kan registrere navnet til barnet via morens altinn når barnet har blitt registrert i folkeregisteret med fødselsnummer, og så må far bekrefte navnet via sin innlogging.
Eventuelt så sender man inn skjema per post.

Innom å sniker litt fra mai. Eg trodde fødselsnr var DD.MM.ÅÅÅÅ. Og person nr er de siste 5 nr en får tildelt fra folkeregisteret. For når eg ringer til skatteetaten f.eks sier de: hva er fødsels og person nr ditt. Og da skal de ha hele med 11 siffer. Menst hvis eg ringer legen sier de bare fødselsnr. Og da er det bare dato, mnd og år. Ikke rart ein blir forvirra :)

Innom å sniker litt fra mai. Eg trodde fødselsnr var DD.MM.ÅÅÅÅ. Og person nr er de siste 5 nr en får tildelt fra folkeregisteret. For når eg ringer til skatteetaten f.eks sier de: hva er fødsels og person nr ditt. Og da skal de ha hele med 11 siffer. Menst hvis eg ringer legen sier de bare fødselsnr. Og da er det bare dato, mnd og år. Ikke rart ein blir forvirra :)
DD.MM.ÅÅ + 5 siffer = 11 ;-)
Fødselsdato DD.MM.ÅÅ + Personnr 5 siffer = 11 siffer som tilsammen utgjør hele fødselsnr.

Back
Topp