Fødselsmerke?

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Når min lille ble født, så var ansiktet hans helt "rent". Men ettersom dagene etter fødselen gikk, ble et rødt merke i panna hans mer og mer synlig. Nå, fire uker etter fødsel er det blodrødt.

Er det et fødselsmerke? Går det bort? For jeg trodde fødselsmerker var der når de ble født? Helsesøster sa at det kom til å gå bort, men hun spurte samtidig om det var et fødselsmerke.. så litt rart at hun sier det går bort, når hun ikke engang så at det var et fødselsmerke. Og siden det bare blir mer og mer fremtredende? Også som dere ser, så er huden der fødselsmerket er litt sånn "ru" eller "ruglete"

14285714_10210286999949631_986362209_o.jpg

Det gjør jo selvsagt ingenting om det forblir der foralltid, men jeg vil bare vite hva det er og hvordan det ligger an.

Trodde at fødselsmerke var noe du var født med..men skal ikke være bombesikker altså. Har du spurt lege?

Dette ser ut som et hemangiom. De forsvinner etterhvert (fra 3-10 år ca) og trenger ikke være tilstede ved fødsel. Vokser hurtig første leveår. Kan behandles med medisiner eller laser hvis de sprekker eller vokser i "veien" for andre kroppsdeler som øyne, øre, nese ++. Tror jeg ville bedt om henvisning til hudpoliklinikken på sykehuset foe vurdering. Barnet mitt har selv et lite hemangiom som har blitt behandlet med laser da det er i nærheten av nese og munn. (Inngangsport bakterier). Er nå 3 år og det er veldig lite synlig.

Dette ser ut som et hemangiom. De forsvinner etterhvert (fra 3-10 år ca) og trenger ikke være tilstede ved fødsel. Vokser hurtig første leveår. Kan behandles med medisiner eller laser hvis de sprekker eller vokser i "veien" for andre kroppsdeler som øyne, øre, nese ++. Tror jeg ville bedt om henvisning til hudpoliklinikken på sykehuset foe vurdering. Barnet mitt har selv et lite hemangiom som har blitt behandlet med laser da det er i nærheten av nese og munn. (Inngangsport bakterier). Er nå 3 år og det er veldig lite synlig.
Oj! Ja, for denne "gnager" seg nedover på det ene øyelokket nå :o Skal ringe legen asap!

Trodde at fødselsmerke var noe du var født med..men skal ikke være bombesikker altså. Har du spurt lege?
Nei, jeg regna med at det ikke var noe farlig ettersom det ble litt synlig på barsel, og var veldig synlig når helsesøster var på hjemmekontroll - og hun sa jo det var et fødselsmerke.. Så har liksom ikke tenkt mer på det. Men ettersom det har bare blitt større og mer rødt, så tenkte jeg å spørre her og. Tror jeg skal ringe legen min, så hun også får sett på det. Det ligger jo på det ene øyelokket også, så greit å få det sjekka.

Begge jentene mine hadde sånne merker ved fødsel, hun ene har et på brystet, og hun andre har et på håndleddet og et på skulderen. De ble født 9 uker for tidlig, og i følge linken over kunne det ofte oppstå hos premature. Fikk også beskjed av en sykepleier og en barnelege på nyfødtintensiven om at det mest trolig er hemangiom, og de ligner veldig på merket til gutten din. Kan jo være greit å få en vurdering av en lege tenker jeg, så man vet hva man har med å gjøre :)

Dattera mi har et slik på korsryggen.
Da hun var nyfødt ble det rødere og rødere. Vi fikk beskjed om at det ville forsvinne etter et par år. Nå er hun 6 år, og har det enda. Men det har falmet veldig... Så det er på vei bort

Når min lille ble født, så var ansiktet hans helt "rent". Men ettersom dagene etter fødselen gikk, ble et rødt merke i panna hans mer og mer synlig. Nå, fire uker etter fødsel er det blodrødt.

Er det et fødselsmerke? Går det bort? For jeg trodde fødselsmerker var der når de ble født? Helsesøster sa at det kom til å gå bort, men hun spurte samtidig om det var et fødselsmerke.. så litt rart at hun sier det går bort, når hun ikke engang så at det var et fødselsmerke. Og siden det bare blir mer og mer fremtredende? Også som dere ser, så er huden der fødselsmerket er litt sånn "ru" eller "ruglete"

Vis vedlegget 195999

Det gjør jo selvsagt ingenting om det forblir der foralltid, men jeg vil bare vite hva det er og hvordan det ligger an.

Jeg ville bedt lege henvise meg videre for å få vite hva det var sikkert. Har en venninne hvor datteren fikk slikt i ansiktet noen dager etter fødsel,som ble større og større. Helsestasjon sa at det kom til å gå bort,og var ingenting å tenke på. Men hun var bekymret og gikk til lege,der ble hun henvist til sykehus som kunne konstatere at det var ett "jordbærmerke" som de kaller det. Og at det ikke ville blitt borte av seg selv,og at om man venter til de over 1år vil de ble vanskelig å bli "kvitt". Hennes datter fikk medisiner for hennes merke,og nå 7mnd senere er det betydelig mindre enn det var :-)

Back
Topp