Fødselskurs ❤️

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Har dere begynt å tenke på om dere evt skal gå gjennom noe fødselskurs før fødsel? Eller går det greit uten? Hvilket vurderer dere ta, eventuelt?

Jeg har selv fått ny tilgang til kurset jeg tok sist (positiv fødsel), og såvidt begynt å se opp litt av dette. :) Husker bare at, selv om det var fødsel nr3, så hjalp kurset noe veldig likevel, og jeg fikk myyyye bedre kontroll enn med de andre to.
Så, dét kurset kan jeg i alle fall liste opp som videre anbefaling til de som vurderer kurs. :)

Jeg gikk på kurset smertefri fødsel sist. Det hjalp meg helt til de siste 10 minuttene før pressingen startet vil jeg si :) Jeg hadde styrtfødsel, så det ble veldig intenst på slutten. Lurer på om jeg skal ta igjen, og ha det i bakhodet at det nok blir styrtfødsel denne gangen også.
Det ble arrangert av mammastork og var digitalt fordi det var korona, men vet ikke om de har fortsatt med det til de som ikke bor i nærheten.
Det er i Stavanger hvis ikke.

Jeg gikk på kurset smertefri fødsel sist. Det hjalp meg helt til de siste 10 minuttene før pressingen startet vil jeg si :) Jeg hadde styrtfødsel, så det ble veldig intenst på slutten. Lurer på om jeg skal ta igjen, og ha det i bakhodet at det nok blir styrtfødsel denne gangen også.
Det ble arrangert av mammastork og var digitalt fordi det var korona, men vet ikke om de har fortsatt med det til de som ikke bor i nærheten.
Det er i Stavanger hvis ikke.

Herlig! Dro inn på siden, ser ut som de enda har hjemmekurs i tillegg. Jeg orker ikke kjøpe meg  flere kurs, men det virker jo som et veldig interessant kurs det og!

Personlig synes jeg det å forberede meg til fødsel, var veldig nyttig. Selv om man ikke kan forutse alt som kan og blir å skje; så kan man forberede seg til fasene av fødsel og hvordan å håndtere riene.

Fødsel nr3 var eneste fødsel totalt uten medisinsk smertelindring (lystgass med nr1 og nr2), og var likevel den fødselen som var minst smertefull. Jeg nådde aldri 10 på smerteskalaen; og kurset hjalp meg mye på å håndtere pressriene også. (Mer spesifikt; å greie holde igjen under the ring of fire :p det greide jeg ikke med de andre, antagelig mye fordi lystgassen gjorde meg så rusa at jeg mistet litt kontroll; men og fordi jeg hadde forberedt meg veldig på at den fasen KOMMER uansett, og den går over!)

Jeg har ikke meldt meg på kurs enda, men jeg sanker inn alt av informasjon andre steder foreløpig :p Hører på Fødselspodden og har kjøpt boka som heter Positiv fødsel. Så får vi se om jeg melder meg på kurs senere :)

Har både Buildtobirth og positiv fødsel og skal ta begge to! Førstnevnte er visst tusen ganger bedre enn PF så er spent. Jeg har en heftig fødselsangst etter forrige så jeg må gjøre alt jeg kan

Har både Buildtobirth og positiv fødsel og skal ta begge to! Førstnevnte er visst tusen ganger bedre enn PF så er spent. Jeg har en heftig fødselsangst etter forrige så jeg må gjøre alt jeg kan

Ooh, den har jeg ikke hørt om, faktisk!

Det var egentligen fint du tog upp, för jag är snart halvvägs och har inte ens tänkt på det ! :eek:

Det var egentligen fint du tog upp, för jag är snart halvvägs och har inte ens tänkt på det ! :eek:

Anbefales sterkt ❤️
Det å vite hva du går til, og ikke minst; bli klar over hvilke rettigheter du har, kan hjelpe VELDIG..! :)

Når bør man ta kurset? Og hva er gjerne innholdet i et sånt kurs?

Før fødsel, ville begynt tidligere om man har frykt for å føde; også er det litt hvor motivert man er for å pløye gjennom det. Jeg begynner tidlig (dvs, sett noen videoer allerede), men rekker jo ta det selv om man starter senere. Man KAN se det på ei uke om så liksom.

Vet ikke helt om jeg kan si konkret hva det handler om, men viser to screenshots som viser titlene på noen av videoene som er med i Positiv Fødsel, i alle fall.Screenshot_2023-02-18-18-01-15-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2023-02-18-18-01-29-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Hovedfokuset er å informere litt om gangen i en fødsel, og hvordan å avspenne og puste, for å takle det best mulig, på en måte.

Jeg blir ikke å ta noe kurs, men å forbrede meg litt på lik måte som sist at jeg skriver et ganske konkret fødebrev med viktige punkter men ikke avhandlinger:) Feks her at Ber jeg om smertestillende så ønsker jeg det, at jeg ønsket motivasjon for å få ting til å gå, at jeg ønsket at de snakket til meg og fortalte meg - ikke snakket over meg!
Jeg forbredet meg mye på at ingenting blir som jeg tenker så da vil jeg tenke "minst" mulig rundt hva jeg kunne ønske.

Jeg er veldig glad for det, for fødselen ble fin selvom den varte i over ett døgn i aktiv fødsel:) Jeg følte meg ivaretatt og trygg selvom det plutselig kom stormende inn 10 nye folk.
Kanskje litt informasjon om pisteteknikker kunne vært lurt men det er ikke pust jeg bruker til vanlig så det er ikke helt det som funker for meg:)

Jeg blir ikke å ta noe kurs, men å forbrede meg litt på lik måte som sist at jeg skriver et ganske konkret fødebrev med viktige punkter men ikke avhandlinger:) Feks her at Ber jeg om smertestillende så ønsker jeg det, at jeg ønsket motivasjon for å få ting til å gå, at jeg ønsket at de snakket til meg og fortalte meg - ikke snakket over meg!
Jeg forbredet meg mye på at ingenting blir som jeg tenker så da vil jeg tenke "minst" mulig rundt hva jeg kunne ønske.

Jeg er veldig glad for det, for fødselen ble fin selvom den varte i over ett døgn i aktiv fødsel:) Jeg følte meg ivaretatt og trygg selvom det plutselig kom stormende inn 10 nye folk.
Kanskje litt informasjon om pisteteknikker kunne vært lurt men det er ikke pust jeg bruker til vanlig så det er ikke helt det som funker for meg:)

Jeg brukte ikke såå mye de pusteteknikkene selv, litt kanskje; men for meg personlig er det mest det å sette seg inn i hva som er nødvendig og ikke, og å tenke litt rundt hvordan man ønsker det og ikke; selv om ting kan bli annerledes, så er jo viktig å ikke låse seg på en tanke sånn.. Men avspenningene/ "hypnosene" hjalp veldig for min egen del. Hadde veldige angstfølelser forrige svangerskap, og det hjalp mye på det. Samt informasjon om hvordan vi er laget for å føde (dvs, å ikke la seg bli dyttet ned på rygg i sengen, var veldig viktig for meg; og det hjalp nok VELDIG på smerteopplevelsen.).

Så var mye det som hjalp her. Men når du har skrevet fødebrev, så har du jo forberedt deg en del allerede, tenker jeg!! Og det er jo det jeg mener er viktig. Ikke nødvendigvis fødselskurset i seg selv (selv om det kan hjelpe for mange!!), Men at man har forberedt seg litt :)

Screenshot_2023-02-24-21-29-50-34_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Dersom noen vurderer positiv fødsel ❤️
Kan godt hende tilbudet kommer flere ganger før juli, for det er oppe titt og ofte; men det er i alle fall tilbud nå; så koster 1500 ish istedenfor 2000+

Takk for tips, vurderer å hive meg på :)
Jeg anbefaler det varmt.
Har veldig veldig god nytte av FB gruppen man får tilgang til også. Er en jm der som svarer på spørsmål innen ulike tema hver uke. :)

Back
Topp