Ja, da skal jeg prøve å få skrevet om da Spencer Nicolay kom til verden fredag 17.04.09.
Jeg våknet fredagsmorgen rundt 5 tiden, måtte tisse. Merket at jeg hadde litt vondt i magen, men det var jo ingen nyhet, siden jeg hadde gått med slike smerter i mange uker... La meg tilbake i senga, men bråvåknet 05.45 av et vanvittig tak i magen. Varte i ca 1 min, men rier og fødsel var ikke i mine tanker engang... Prøvde å legge meg tilrette igjen, men etter 3 min fikk jeg enda et tak som også varte rundt minuttet... "Nei", tenkte jeg. "Dette gidder ikke jeg prøve på engang." Så jeg stod opp og prøvde å traske litt rundt i stua. Da disse takene bare fortsatte, og de var regelmessige. Da forstod jeg at jeg ENDELIG var i fødsel[:D]
Mannen min skulle på jobb, og siden riene ikke var så vonde, hadde jeg ingen probemer med å sende han avgårde om morgenen. Jeg var jo tross alt i uke 41+6. Og siden prinsen ikke hadde hatt det travelt med å komme ut til nå, hadde han det helt sikkert ikke travelt med å komme ut nå heller... Stakkars mannen min var jo helt fra seg, ringte hjem hver 30 min. Og da jeg ikke svarte han da han pratet med meg (midt under en rie), ble han i alle fall bekymret. Men sa det til han at det ikke var noe å tenke på. Kom til å ta lang tid enda! Han jobbet kun 2 timer (sykemeldt resten). Men da sa jeg at han kunne reise på treningsstudioet. Jeg så ikke vitsen med at han skulle komme hjem bare for å sitte sammen med meg... Etter enda noen timer, bad jeg han om å dra og spille basket med en kammerat. Heller fordi jeg ikke orket tanken på at han skulle komme hjem... Jeg var ikke i humør til å hverken prate med andre mennesker, langt mindre la noen ta på meg... Jeg hadde det vondt, og ville være i fred med dusjen og varmtvannet mitt... Han ville jo blitt syk av bekymring uansett, og jeg orket ikke mas om at vi måtte reise inn på sykehuset...
Jeg hadde ringt og pratet med ei jm på sykehuset ved 11 tiden, og hun sa at jeg kunne være hjemme så lenge jeg måtte ønske det. Siden jeg skulle ha en naturlig fødsel, spilte det ingen rolle om jeg var hjemme eller der. Jeg kjente jo litt til lillegutt, så var ikke bekymret for han... Da kl. ble 15.00 ringte jeg til mannen min. Da hadde jeg brukt opp 2 varmtvannstanker her hjemme, og det begynte å bli "krise" i heimen... Hehe[:D] Han kom hjem ved 16 tiden, og jeg laget litt middag til han. Ringte sykehuset og sa at jeg kom inn etterhvert, og jm sa hun hadde ventet på meg i noen timer nå... Haha[:D] Gubben fikk ta seg en kald dusj (hehe[:D]), og så var jeg klar for å reise innover til sykehuset.
Ved 17 tiden var vi inne på fødestua, og jeg fikk meg en prekestol jeg kunne henge over under riene. Hjalp endel. Ventet på at jm skulle bli ledig, slik at hu kunne sjekke meg. Da hu kom inn, fikk jeg lagt meg i senga, og hun kunne informere om at jeg hadde gode 4 cm åpning.
What??? 4 cm?? Etter 11 timer med rier??? Var sikker på at jeg kom til å dø. Var kjempe skuffet. Men jm var utrolig positiv og garanterte meg om at det ikke ville ta like lang tid til han var ute. Men da fikk hun høre det... De hadde i grunnen garantert meg under hele svangerskapet om at han ville komme før tiden. Og at jeg ville få en kjapp og grei fødsel, siden jeg hadde gått i så mange uker med åpning og vondter. Så hu trengte ikke komme her og garantere meg noe som helst! For jeg hadde et stabeist i magen som gjorde hva han ville... Jeg fikk akkupunkturnåler i ryggen, magen, hendene og i panna, men det hjalp jo ikke, så jeg reiv dem ut igjen... Var bare i veien...
Jeg fikk klyster, og fikk løpt på do... Det var helt jævlig å sitte på do med rier. Riene kom uten stans nå, og det var umulig å få tørka seg bak. Heldigvis tok mannen min det som en ekte champ, og bretta opp erma og hjalp sin fødene kone. Haha[:D]
La meg i badekaret ved 18 tiden, men da kl. ble 19.30 ville jeg opp... Var dårlig og følte meg svak etter å ha liggi i det varme vannet... Ble sjekket på nytt, og nå var det godt og vell 6 cm. DA ble rommet fyllt med temperementet mitt for å si det sånn... 2.5 timer, og kun 2 usle cm lenger. Hadde lyst til å fike til jm, som hadde lovet meg at dette skulle gå så mye raskere enn de første 4 cm. Men hun var jo strålende fornøyd. Hun hadde absolutt ikke regnet med at jeg skulle ha kommet opp i 6 cm så fort. Kikket bare dumt på henne, og nektet i grunnen å prate med henne nå.. Ble bare irritert...
Nå hadde jeg det vondt, og ønsket denne ungen ut. Fikk tilbud om slike "vepsestikk". 4 sprøyter rett i magen. De var helt JÆVLIGE å få. Jm hadde advart meg på forhånd, men det kan ikke forestilles... Og det værste var at de ikke hjalp en dritt... Byttet på å vagge på gulvet, ligge i senga og fly på do. (Var fremdeles ikke helt tømt...). Ved ni tiden var jeg klar for å kaste inn håndkle. Dette var absolutt ikke gøy, og jeg ville ikke dette mer. Nå skulle jeg ha epidural, og forlangte å bli overflyttet til vanlig fødestue. Jm begynte nesten å le, og kunne fortelle meg at jeg hadde over 9 cm åpning, og babyen straks ville være ute. Hun spurte om jeg ville ha en sackosekk opp i senga, som jeg kunne henge over, mens mannen min var på den ene siden av meg, holdt meg i hånda og prøvde å prate rolig til meg. Jm satt bak meg og masserte ryggen. Lå sånn i en halvtime ca, så ville jm ha meg i badekaret, for nå var det klart for å få prinsen ut. Jeg aner ikke hvordan jeg kom meg fra senga til badekaret, for det var et smertehelvete.
Jeg fikk endelig lov til å presse... (Hadde småpressa allerede den halvtimen jeg lå i senga. Eller kroppen min pressa, ikke jeg... Men det var fordi vannet ikke var gått fikk jeg greie på i ettertid.) Jeg presset som en gud, var sikkert blå i trynet. Dette gjorde satans vondt. Jeg kjente jeg begynte å revne langt oppi skjeden, og det fristet ikke til å fortsette for å si det sånn... Uten noen form for smertestillende, kun badevannet. Jeg kjente lillegutt komme lenger og lenger ned, og jeg revnet mer og mer... Men det var noe som stoppet for at han skulle komme lenger ned... VANNET!! Trodde jeg skulle bli gal... Endelig, etter at jeg hadde presset i ca 30 min, gikk vannet. Det var en lettelse i sikkert 2 sekunder, for jeg måtte presse mer. Hodet til gutten kom ut og inn av åpningen, og mannen min tok bilder, mens han holdt meg, og maste "press, press, press". Ble forbanna og snudde meg til han og brølte ut: "Hva faen er det du tror jeg gjør da??" Haha[:D] Han prøvde jo bare å hjelpe stakkars... Jeg skreik til jm om at hun kunne ta tak i hodet hans og dra han ut, men det gjorde hu ikke. Bad meg bare om å fortsette...
ENDELIG, kl 22.13 kom han ut. 3460 gr., 52 cm. lang og 35 cm i h.o. Helt grålilla i huden, men gud så våken. Kulerunde øyne som kikket opp på mammaen og pappaen sin[:D] Han var perfekt

Han ville ikke skrike da. Enda hvor mye vi strøyk, dyttet og slo han på rompa... Mannen min blåste han i annsiktet, og fikk et par klynk tilbake. Men siden han var så våken, og lå der og smattet, var både jm og barnepleier fornøyd med det...
Etter 1 min. eller så, klippet mannen min over navlesnora, og fikk ta med seg lillegutt ut i senga, hvor han ble tullet inn i pledd oppe på pappas bryst. Jm og barnepleieren hjalp meg opp av badet, og fikk spylt av meg. Jeg følte meg vakent fresh, men skalv noe helt forferdelig... Kom meg ut i senga til guttene mine, og en ny jm skulle sy meg. De prøvde å sette bedøvelse, men jeg hylte til bare de tok på meg nedentil. Så det endte med at jeg ble fraktet inn til den andre fødeavdelingen hvor de har mer smertestillende, slik at de kunne sy meg der. En lege kom inn, og jeg skulle puste inn lystgass. Det hadde jeg ikke lyst til, for jeg visste at jeg ville bli dårlig. Men det var det eneste valget mitt fikk jeg beskjed om. Jaja. Jeg pustet, og ble selvfølgelig dårlig. Kastet den fra meg, så legen fikk heller ikke sydd meg der. Jeg prøvde å fortelle dem at jeg hadde revnet masse innvendig. Hadde jo tross alt kjent alt... Det endte med at jeg ble sendt på operasjonssalen, lagt i narkose og sydd der. Jeg hadde hatt riktig jeg. Revnet grad 3, i tillegg til at jeg brakk halebeinet...
Kl. 05.00 kom jeg endelig opp til rommet der guttene mine var. Det var så ubeskrivelig deilig å endelig se dem igjen...
Temparaturen til lillegutt var visst veldig lav da han ble målt. 35.7 grader... Han fikk varmepledd over seg, og jeg ammet han. Litt etter steg gradene til 36.8, og de var fornøyde. Han hadde nå også fått farge og var så god der han lå
Alt i alt. En tøff fødsel på 16.5 timer... Jeg knasker smertestillende og vagger rundt. Klarer ikke sitte ordentlig, og sliter litt med halebeinet... Men det blir vel bedre etterhvert...
Lille Spencer Nicolay er verdt alle vondter gjennom svangerskapet, og til og med fødselen... Han er verdens beste sønn, som vi ikke kunne ha vært mer stolte av

Kjempe snill. Gråter aldri, veldig våken og elsker all oppmerksomheten han får...[:D] Elsker mat, og kunne godt liggi ved puppen 24/7 om mammaen hadde latt han få lov til det... Han gikk for øvrig bare ned 60 gram på sykehuset... Haha[:D] God gutten til mammaen sin det