Fødselshistorier

Mixi

Flørter med forumet
Lager en tråd hvis noen ønsker å dele tidligere fødselshistorier:

Jeg kan dele min:

Fredag: vannet gikk kl 09.00, ringte føden og fikk beskjed om å avvente.. ingenting skjedde, så tok en ny tlf kl 15, og da fikk jeg beskjed at vi måtte haste avsted for å rekke å ta CTG før 16.. så ble jo greit stressende. Kom dit, tok CTG og ble sendt hjem, men ny time lørdag kl 09.00.

Lørdag: møtte opp 9, ble sittende å vente helt til 12 før jeg ble igangsatt med ballong. Satt deretter å ventet til 17 før vi fikk rom på observasjonsrom. Det vil si 8 timer på pinnestol på gangen.. Det var helt forferdelig.
Kl 20 fikk jeg modningsakupunktur. Alle var helt fantastiske og herlige frem til nattevakten kom på jobb rundt 22. Hun kom inn på rommet og åpnet vinduer fordi hun syntes det var varmt, ok det, men bare måten og holdingen hun hadde var ikke hyggelig. Hun sjekket meg og hadde da ca 2 cm åpning.
Kl 00.00 ringte jeg i snora, samme nattevakt som sist, jeg merket at riene tok seg opp.. da fikk jeg som forslag at jeg kunne få Paracet eller morfin. Jeg fikk litt sjokk, morfin, det skulle jeg i hvertfall ikke ha.. tok da 2 Paracet og fikk beskjed om å puste med magen og tenke at jeg drev med yoga.. samboer la seg.
Søndag:
Fra 00.00-04.00 lå jeg alene med alle riene uten at noen kom inn for å se hvordan det gikk.. ville ikke ringe på nattevakten da hun ikke var hyggelig eller til hjelp, men tilslutt visste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av meg så ble nødt. Hun kommer da inn, og tar en sjekk og da hadde jeg 10cm åpning og skulle begynne å presse, og da klarer hun å lire av seg om jeg kan gå til fødestua.. ikke greit. Kom inn på fødestuen og der var alle helt nydelige, tok ca 45 min når jeg kom dit. Der fikk jeg lystgass, det var en DRØM etter kun to paracet. Hadde den på hele tiden uten stopp, kastet til og med opp i masken, men sa det ikke til noen i tilfelle det tok tid å få den på igjen. En velskapt gutt kom til verden, som nå skal bli storebror.

• Ikke vær redd for å ta plass, får jeg en jordmor jeg ikke trives med igjen, skal jeg spørre om å en annen. Jeg visste jo ikke hvilket stadiet i fødselen jeg var i når jeg lå der alene, for min del kunne det fortsatt bare ha vært 2 cm når jeg ringte på henne kl 4.
• dette var på Kalnes
• av sikkert 50 pers vi møtte på under oppholdet var 1 helt jævlig og resten helt nydelige.

Ai shit. Jeg husker ingen detaljer :schocked028 Endte i alle fall med vakum og 1,5 time med pressing før han var ute. Ønsker å forsøke uten epidural denne gang siden den stoppet opp riene slik jeg ikke kjente pressetrang og måtte få drypp forrige gang.

Ellers var jeg strålende fornøgd med Ålesund sykehus. Fødte imidlertid midt i februar og det var rolig på avdelingen, så spent på å føde midt i høysesongen denne gang :nailbiting:

:smiley-angelic002Ai shit. Jeg husker ingen detaljer :schocked028 Endte i alle fall med vakum og 1,5 time med pressing før han var ute. Ønsker å forsøke uten epidural denne gang siden den stoppet opp riene slik jeg ikke kjente pressetrang og måtte få drypp forrige gang.

Ellers var jeg strålende fornøgd med Ålesund sykehus. Fødte imidlertid midt i februar og det var rolig på avdelingen, så spent på å føde midt i høysesongen denne gang ønsker heller ikke epidural, med mindre jeg må. Men tar gjerne den lystgassen litt tidligere neste gang.
Jeg ønsker heller ikke epidural, med mindre jeg må ha. Men tar gjerne den lystgassen tidligere neste gang :smiley-angelic002
Jeg fødte i august sist og det var litt kaos :dance018

Ble satt igang torsdagen med ballong, ble lagt inn samme kveld med ekstreme smerter. Ballong ga lite effekt, så fredag ble den tatt ut, og inn gikk hormontampong. Ga noe effekt opp til 3 cm. Stoppet der, og gikk videre til modningspiller lørdagen. Fikk hele 10 piller fordelt på annenhver time, men i doble doser. Etter siste runde gikk vannet etter 10 minutter, og jeg var i aktiv fødsel fra 21:00. Gikk med sakte fremgang, men med sterke vonde rier fra øyeblikket vannet gikk til midnatt. Endelig kom epiduralen og alle smerter ble borte. Kl 02:29 begynte pressriene, 5 stk på 16 min og lillegutt var ute 02:45

Jeg kan godt fortelle om min første fødsel, den var helt fantastisk!

Vannet gikk 02:30 jeg ringte føden. Fikk beskjed om at jeg kunne komme inn 09 så skulle de se på meg. Ingen rier enda. Jeg tok kontakt med føden et par ganger da riene ble sterke men aldri regelmessige. Jeg fikk beskjed om at som førstegangsfødende måtte jeg regne med å bli sendt hjem og gå til kvelden. Jeg sa at da dør jeg, disse smertene klarer ikke jeg til kvelden. 06:30 fikk komme inn før avtalt. Mannen måtte lufte hunden og tok seg goooooood tid og vi kom inn til undersøkelse rundt klokken 08. Jeg hadde så store smerter og måtte stoppe opp flere ganger på vei opp til føden. Nektet rullestolen som ble tilbudt meg- den var for de som trengte det! Jeg ble undersøkt og hadde 8 cm åpning. Jeg hadde mao gjort store deler av jobben hjemme, ikke rart jeg hadde vondt!

Jeg fikk varmepute i korsryggen og lystgass til de siste to cm, men den ble tatt fra meg når jeg skulle presse. Jeg jobbet meg fint gjennom riene, var på lag på kroppen. Fikk beskjed om å leke med nipplene mine for å hjelpe riene, hva man gjør på føden altså :hilarious: Jeg presset ganske lenge, over 1 - 1 1/2 timer, men 11:30 kom babyen vår til verden. Jeg gikk inn på badet etterhvert, gikk på do, dusjet meg litt, fikk litt å spise og litt rød saft å drikke. Så var det inn på barsel. Helt udramatisk. Jeg fikk noen få sting i mellomkjøttet, men var veldig oppegående i etterkant og i lykkerus!

Heldig med tre fine fødsler :Heartpink

Nr 1
Ti dager før termin
Våknet av murringer i 4-5 tiden på natten, ble raskt ganske regelmessige så ringte føden 07.00 og fikk komme inn. Regelmessige vonde rier frem til jeg fikk fødestue 10.30 ish, hadde da ca 6 cm så gikk vannet. Da ble alt veldig intenst! Full åpning kl 13.00 og så var han ute 13.21.

Nr 2
Tre dager etter termin
Våknet av at jeg måtte tisse kl 06.00, når jeg kom tilbake på soverommet gikk vannet. Vasket/tørket meg og la meg igjen for å vente på rier. 08.00 begynte riene å komme og ble fort regelmessige. Var inne på sykehuset 09.15, stormrier så husker lite. Lillegull var ute 10.50.

Nr 3
9 dager på overtid!!!
Drittlei, jm sa jeg ikke var moden en gang :laughing002
Ble igangsettelse, fikk første modningspille kl 09. Ingenting skjedde, ny modningspille kl 15.00. Såg film og chilla. Gikk på do 17.55 ca da gikk vannet. Ble intenst med en gang! Rett inn på fødestue, lillemor var ute 18.40 etter to pressrier.

Nesteb litt smånervøs om det blir hjemmefødsel med nestenann :laughing002

Hos meg gikk vannet ca 03.20. Ble ambulanse til sykehus, som kom ca 04.30. Dette fordi det er noen timer avstand til sykehuset.
Kom på sykehus ca kl 7, ble sjekket og hadde 1 cm åpning. Regelmessige rier i ambulansen.
Fikk eget rom etter hvert, og rundt 9 tiden fikk jeg en smertestillende stikkpille. Rundt 11 tiden var riene intense, så da dro jeg på føden og fikk lystgass. Var da kommet til 4 cm. Etter en stund fikk jeg sånne greier for å koble på ryggen, som jeg maksa ut med en gang. Etter en par timer fikk jeg epidural, og akkurat da den var satt føltes det som jeg måtte drite på meg. Da sjekka de igjen og da var jeg 9 cm! Så epiduralen fikk liten effekt. Kl. 15.37 var hun ute, etter 20 min presstid. Aktive fødselen var på 3 timer og 52 min. :) Drømmefødsel! Tar gjerne en slik fødsel igjen!

Nr 1
Ti dager før termin
Våknet av murringer i 4-5 tiden på natten, ble raskt ganske regelmessige så ringte føden 07.00 og fikk komme inn. Regelmessige vonde rier frem til jeg fikk fødestue 10.30 ish, hadde da ca 6 cm så gikk vannet. Da ble alt veldig intenst! Full åpning kl 13.00 og så var han ute 13.21.

Nr 2
Tre dager etter termin
Våknet av at jeg måtte tisse kl 06.00, når jeg kom tilbake på soverommet gikk vannet. Vasket/tørket meg og la meg igjen for å vente på rier. 08.00 begynte riene å komme og ble fort regelmessige. Var inne på sykehuset 09.15, stormrier så husker lite. Lillegull var ute 10.50.

Nr 3
9 dager på overtid!!!
Ble igangsettelse, fikk første modningspille kl 09. Ingenting skjedde, ny modningspille kl 15.00. Såg film og chilla. Gikk på do 17.55 ca da gikk vannet. Ble intenst med en gang! Rett inn på fødestue, lillemor var ute 18.40 etter to pressrier.

Wow, gleder meg til å høre om nr 4 :Heartred

Hos meg gikk vannet ca 03.20. Ble ambulanse til sykehus, som kom ca 04.30. Dette fordi det er noen timer avstand til sykehuset.
Kom på sykehus ca kl 7, ble sjekket og hadde 1 cm åpning. Regelmessige rier i ambulansen.
Fikk eget rom etter hvert, og rundt 9 tiden fikk jeg en smertestillende stikkpille. Rundt 11 tiden var riene intense, så da dro jeg på føden og fikk lystgass. Var da kommet til 4 cm. Etter en stund fikk jeg sånne greier for å koble på ryggen, som jeg maksa ut med en gang. Etter en par timer fikk jeg epidural, og akkurat da den var satt føltes det som jeg måtte drite på meg. Da sjekka de igjen og da var jeg 9 cm! Så epiduralen fikk liten effekt. Kl. 15.37 var hun ute, etter 20 min presstid. Aktive fødselen var på 3 timer og 52 min. :) Drømmefødsel! Tar gjerne en slik fødsel igjen!
Fantastisk, krysser fingrene for at vi får sånne fødsler :Heartred

Nr 1
Kom litt vann 2 dager før termin, kom inn på sykehuset å ble strippet/tøyd litt da vannet tydeligvis ikke hadde gått eller «grodd igjen» . Dro hjem en tur da jeg ikke kjente riene , men kom fort tilbake igjen da riene tok seg fort opp . Tror jeg hadde 4 timer aktiv fødsel med stjernekikker . Brukte badekar i starten og litt lystgass på slutten ble født 1 dag før termin 3990g

Nr 2
Våknet av riene om natten 5 dager over termin , hastet inn til sykehuset med en gang da jordmor mente fødselen ville være rask . Fødte kort tid etter ankomst til sykehuset uten smertestillende Fredrikstad sykehus hadde ikke lystgass i den perioden da de skulle flytte over til kalnes . 4320g

Nr 3
Skulle inn på overtidskontroll 7 dager over termin‍.
Alt så kjempe bra ut selv om det nesten ikke var vann igjen rundt barnet . Åpningen var 6 cm (om jeg ikke husker feil) men var ikke i fødsel. De valgte likevel å sette igang fødselen fordi det var en del ledig og lite fødende den dagen. Barnet ble målt til ca 4800 på ul og hun som tok ultralyden var veldig spent på resultatet . Jeg «tullet» og sa at babyen kommer nok på 2 timer og sa hun fikk ringe opp og høre . Jeg ble satt på drypp og de tok vannet (ikke at det kom noe) . Det var hyggelig prat i 1.5 time med jordmor og samboer før det plutselig ble veldig ubehagelig og ikke like hyggelig lenger . En halvtime etter kom pressriene og «lille» på 4755g ble født uten smertelindring . Syntes denne fødselen var den «verste» da riene føltes falske ut og press riene var ikke som de var med naturlig fødsel. Jordmor på jordmor spurte nysgjerrig vekten på babyen (ja de ringte også fra ultralyden) . Det var tydeligvis alltid spennende med store babyer og det ble alltid feiret med kake blant jordmødrene om babyen var over 5 kg eller morkaka var 1 kg . Ble ikke kake på de dessverre !!

Med nr 4 nå så håper jeg at fødselen starter av seg selv og at jeg ikke slår fødselsvekt rekord da babyene har blitt større og større for hver fødsel . Jordmor jeg hadde sist mente jeg kom til å få en enda større baby neste gang om jeg fikk en til ‍. haha

Last edited:

Nr 1
Ti dager før termin

Nr 2
Tre dager etter termin

Nr 3
9 dager på overtid!!!

Høres ganske «likt» ut som med mine 3 . Alle fortalte meg at nr 3 ofte er litt vrang eller luring , det stemte her og måtte bli satt i gang jeg også 7 dager over termin. Hva sier folk om nr 4 ? Håper de er mer medgjørlige og kommer selv

Nr 1
Kom litt vann 2 dager før termin, kom inn på sykehuset å ble strippet/tøyd litt da vannet tydeligvis ikke hadde gått eller «grodd igjen» . Dro hjem en tur da jeg ikke kjente riene , men kom fort tilbake igjen da riene tok seg fort opp . Tror jeg hadde 4 timer aktiv fødsel med stjernekikker . Brukte badekar i starten og litt lystgass på slutten ble født 1 dag før termin 3990g

Nr 2
Våknet av riene om natten 5 dager over termin , hastet inn til sykehuset med en gang da jordmor mente fødselen ville være rask . Fødte kort tid etter ankomst til sykehuset uten smertestillende Fredrikstad sykehus hadde ikke lystgass i den perioden da de skulle flytte over til kalnes . 4320g

Nr 3
Skulle inn på overtidskontroll 7 dager over termin‍♀️
Alt så kjempe bra ut selv om det nesten ikke var vann igjen rundt barnet . Åpningen var 6 cm (om jeg ikke husker feil) men var ikke i fødsel. De valgte likevel å sette igang fødselen fordi det var en del ledig og lite fødende den dagen. Barnet ble målt til ca 4800 på ul og hun som tok ultralyden var veldig spent på resultatet . Jeg «tullet» og sa at babyen kommer nok på 2 timer og sa hun fikk ringe opp og høre . Jeg ble satt på drypp og de tok vannet (ikke at det kom noe) . Det var hyggelig prat i 1.5 time med jordmor og samboer før det plutselig ble veldig ubehagelig og ikke like hyggelig lenger . En halvtime etter kom pressriene og «lille» på 4755g ble født uten smertelindring . Syntes denne fødselen var den «verste» da riene føltes falske ut og press riene var ikke som de var med naturlig fødsel. Jordmor på jordmor spurte nysgjerrig vekten på babyen (ja de ringte også fra ultralyden) . Det var tydeligvis alltid spennende med store babyer og det ble alltid feiret med kake blant jordmødrene om babyen var over 5 kg eller morkaka var 1 kg . Ble ikke kake på de dessverre !!

Med nr 4 nå så håper jeg at fødselen starter av seg selv og at jeg ikke slår fødselsvekt rekord da babyene har blitt større og større for hver fødsel . Jordmor jeg hadde sist mente jeg kom til å få en enda større baby neste gang om jeg fikk en til ‍♀️
Helt rått. Damer er rå!! Gleder meg til å høre om nr 4 :Heartred

Jeg var neste 3 dager på overtid, fikk ikke sove..så jeg fikk komme inn på sykehuset for å få akupunktur for å slappe av, jeg sov hele natten og om morningen kom slimproppen og jeg visste at jeg skulle føde «i dag» men ikke enda (vet ikke hvordan).
Dagen går, jeg humper på min ball for å «overleve» når god gutten (sønn av eksen) skulle på hockey trening så sa jeg at det var bare å kjøre han med ta med thai mat i samme slengen. Jeg gikk i dusjen når hu kom tilbake! Det var skikkelig deilig! Jeg fikk ikke til å spise..var så vondt..så nå må vi nok på sykehuset kjapt.. vi fikk ikke tak i barnevakten..når vi fikk tak så var det visst litt kommunikasjons problemer..så vi måtte hente i ishockey hallen rett under sykehuset og kjøre helt til barnevakten med gutten siden eksen ikke ville la meg gå inn selv (fordi kunne da ikke være med..fordi corona regler) Jeg kunne jo på dette tidspunktet ikke sitte, men sto i bilen i smerter mens eksen prøver å få da 9 åringen til å ikke dusje der og ikke tulle med gutta..men komme.. like før jeg rømte opp på sykehuset alene..skremte gutten også stakkars! Men endelig da! Sånn like før kl 20 fikk vi komme inn (ikke mas på dame med rier om at hun skal GÅ fortere).
Kom inn 5 cm..lå der 1 time..driiit vondt! Må på do.. mens jeg er der blir det ledig fødestue, alle har god tid (ikke jeg).. riene er sånn at jeg blir ståspiss danser! Vil IKKE legge meg ned igjen på noen seng nei! Så får sånn gammel dame ting å gå med.. begynner å bli skikkelig svimmel der vi går nedover.. Nå stoppe i mellommannen fordi de driver enda å vasker opp på gulvet etter hu før meg..får lov å gå rundt senga og skal få lystgass! Får den i hånden og tar opp mot munnen..så svimer jeg av! Tror dere ikke at jeg jaggu må legge med nedpå da?klokka 21:40..så de driver med noe om en lenestol til eksen..jeg var borte og gass hjelper jo ingenting..riene er sammenhengende.. så er det vaktskifte :smiley-angry017 Jeg sier hjelp meg (tror litt at jeg skal enten dø, eller skyte ungen i veggen på dette tidspunktet.. men hun går hun..sier at hun skal ta vaktskifte også skal noen komme å sjekke om jeg kan få epidural.. (Jeg fikk ikke til å snakke helt) så går det en evighet som sikkert er 2/30 min og ei ny ei kommer og sjekker noe..men nå trenger ikke jeg å holde ungen inne lengre tenker jeg.. og spresser endelig! Poff sa det i min joggebukse fra hm (Ja, for jeg hadde ikke fått tatt av meg klærne eller noe enda) eksen sier noe om water break og jeg presser på jeg! Så tar sykepleier ned bukse og truse litt og får panikk så eksen må løpe å dra i snora, for der erhvertfall 10cm åpning for hodet er påvei ut! Så blir det fult hus da og jeg får av meg på underkroppen! For presse skikkelig i 3/4 ganger medstøtte, får mye skryt husker jeg! At man skulle tro jeg hadde gjort det selv! Jeg får kjenne hodet hennes nesten ute! Så presser jeg en siste gang og hun får kravle opp på brystet å finner puppen! Helt sykt! Og så deilig når hodet kom ut endelig! Alt letta og smerten forsvinner nesten! Helt til legen setter bedøvelses sprøyta da! Det og snakk om hvilken nål de likte best å sy med (jordmor,jordmorstudent sin første fødsel som ikke student Nr 49 eller 42 ellerno, og barnelegen). Hun er født 22:52:love7

Førstemann ble tatt med katastrofesnitt 5 dager over tiden grunnet fallende hjerterytme på baby som kom av kort navlestreng rundt halsen. Det gikk heldigvis bra, men ikke noe jeg har veldig lyst til å gjenta

Med nr2 hadde jeg kostholdsregulert SV.dia. som ble vanskeligere å kontrollere på slutten, å jeg ble dermed bestemt satt i gang 39+0
Dette var 4okt. Det ble forsøkt ballong i litt over 50t, deretter tabletter, gelé å tøying. Noen rier her og der, men det gab seg igjen. På dag 6 kom en sykepleier inn å spurte om jeg hadde fått beskjed om å faste. Noe jeg ikke hadde.. De hadde visst bestemt at jeg var så sliten at jegskulle ha ks. Jeg ble fly forbanna å full av hormoner kjefta jeg på overlegen å sa at så lenge alt var bra med baby skulle ingen skjære i meg før alt var prøvd :bag: (ikke mitt stolteste øyeblikk)
Men resultater da var at vi fikk fødestue selv om jeg bare var 2cm, å etter å ha tatt vannet å jeg var koblet opp til alt mulig av drypp og maskiner, var vi i gang:hilarious: De hadde visst vedda på kontoret om dette kom til å gå eller ikke, å de fleste tippet ks. Men jaggu gikk det! 10okt etter litt over 2 timer pressing, kom lille pluggen på 4kg å 51cm. Hadde gjort det igjen og igjen. Helt fantastisk!:Heartred

Tredjemann var senabort, da han etter fostervannsprøve fikk diagnosen trisomi 13, ikke forenlig med liv. Ble satt igang i uke 18, han kom stille på noen timer.

Så denne gangen om alt går bra, håper jeg på naturlig vannavgang å frisk baby til termin:Heartred

Back
Topp