Kjempe spennende å lese andre sin fødselshistorie

Hos meg startet det hele med at jeg kjente noe ikke var helt som det brukte å være, dette var 15.mars (5 dager på overtid) jeg og mannen gikk rundt på kjøpesenter og jeg kjente mye nedpress og kynnere

utover kvelden ble kynnerene regelmessige og kom med 6 minutters mellomrom og varte i et minutt, men det tok seg ikke opp til rier så jeg og mannen gikk skuffa å la oss klokka 2 på morgenen. 2 timer etterpå våkna jeg og måtte på do, jeg måtte ha vært trøtt eller noe for jeg trodde jeg hadde mageknip de første 3 riene, men skjønte etterhvert at dette var rier, de kom allerede da med 5 minutters mellomrom og varte i 50 sekunder. Jeg dytta borti min kjære og sa at jeg hadde rier, han åpna øynene litt og fulgte med når jeg registrerte riene, men han sovna igjen. Jeg lot han sove en liten time samtidig som jeg lå i senga og tok tiden på riene, de begynte å gjøre ganske så vondt og jeg begynte allerede da å puste meg igjennom dem. Mannen våkna av at jeg pusta meg igjennom en rie og først da skjønte han at dette var på alvor. Klokka ble 7 og riene mine kom med 3 minutter i mellom og varte i 1 min, nå hadde jeg lyst å dra til føden, og glad er jeg for at vi gjorde det, for riene ble IKKE bedre av å sitte i bil, og det var heller ikke koselig å måtte stoppe på veien for å puste og skjære grimaser. Etter den lange turen opp møtte vi en jordmor, jeg klarte ikke hilse på henne da jeg var midt i en rie. Hun undersøkte meg å kunne fortelle at jeg skulle ikke hjem igjen før babyen var ute, for jeg hadde 3 cm! Jeg ble tildelt en fødestue og jordmora tappet opp i badekaret og tente stearinlys, det var utrolig deilig å ligge der, men klarte ikke ligge lengere enn 2 timer. Jordmor undersøkte meg og kunne fortelle at jeg hadde 5 cm. På dette tidspunktet var det veldig vondt. Mine venninner har alltid fortalt meg at jeg må be om epidural før jeg trenger den, for legene kommer ikke å setter den før lenge etterpå. jeg ba derfor om epidural, og ble veldig sjokkert da legen kom inn etter 5 min (!!) Hun ba meg sette meg på sengekanten å stikke ut ryggen, mannen sto framom meg og jeg holdt hardt i genseren hans. Med engang hun stakk trakk jeg ryggen til meg og hun måtte ut med nåla, samme skjedde andre og tredje gang også! Nå ble mannen dårlig av å se nålen gå inn og ut av ryggen min og måtte bare gå å drikke litt vann. Etterhvert fikk hun inn nålen og jeg var overlykkelig over at riene mine ikke lenger gjorde vondt. Det var helt sykt å se at ctg registreringen fanget opp riene, uten at jeg kjente dem. Lykken varte ikke lenge, for etter en time tok de vannet mitt og riene ble plutselig ekstremt vonde! Epiduralen hadde mistet effekten! Etter dette er jeg usikker på rekkefølge av ting og hva som egentlig skjedde, lille sin hjerterytme sank og han fikk elektrode på hodet sitt, jeg lå på siden og hadde øynene lukket under hver en rie. Jeg husker radioen var på og at dj broiler ble spilt om og om igjen og jeg tenkte " få av den forbanna musikken", men turte ikke snakke i frykt for å få en ny rie. Jordmora sjekka meg igjen før vaktskifte, og sa "oi, ikke rart du har vondt.. det er 9 cm åpning og du kan snart presse" dette var klokka 3, jeg husker ny jordmor kom inn og fortalte at hun tok over, jeg fikk beskjed om å gå på do å tisse før jeg måtte presse ellers måtte de sette kateter på meg, jeg klarte ikke å stå. Etterhvert ble jeg tvingt til å stå, med 10 cm og noen kanter som de sa, jeg holdt rundt mannen min og holdt på å falle om under riene, jeg så på mannen og la først da merke til at han gråt, han syns det var fælt å se meg ha det så vondt. Nå må jeg legge til at jeg ble teit og ba dem på mine knær om keisersnitt for dette klarte ikke jeg, og jeg kunne også fortelle dem at nå dør jeg. Jeg fikk pose med mat intravenøst og mannen ga meg saft mellom hver rie, jeg var helt tom for energi og skalv på toppen av hver rie. Jeg husker jeg begynte å puste meg igjennom riene, men når den nådde toppen fikk jeg en form for panikk, noen ganger varte denne panikken resten av ria, andre ganger tok jeg meg sammen og pustet videre mens jeg tenkte " det er ikke vits". Det neste jeg husker er vel at det var 4 mennesker i rommet, og det tok sin tid før jeg skjønte at jeg skulle få presse! Klokka var da halv SJU! 3 og en halv time siden jeg hadde 9 cm og SNART skulle få presse... Legene holdt i føttene mine og jeg pressa alt jeg kunne, i det jeg kjente skuldrene og hodet presse seg ut så hylte jeg til. Legen så på meg og sa " jeg vet det frister å rope, men ikke gjør det, bruk energien på å presse" og jeg pressa. Jeg fikk aldri sterke pressrier, selv da de satt meg på drypp. De spurte hele tiden " har du rie nå?" Og jeg kunne egentlig ikke svare, for jeg visste ikke. Riene varte kort tid og var lite effektive, men jeg pressa som en gal og plutselig spurte de om jeg ville kjenne på hodet. Jeg ble sjokkert over at det allerede var ute og jeg kjente, det var så mykt og klisjete, av ren refleks skulle jeg til å tørke meg på mannen, men han stoppa meg, hehe! Det kom ikke nok pressrie, så jeg pressa han ut uten den, for da var jeg lei! Klokka var 19:01 da Isak Leander kom til verden, han gråt med engang og det er det beste øyeblikket i hele livet mitt. De satt han opp mot meg og jeg husker han så ut som sinnataggen, men fortsatr verdens nydeligste. Mannen gråt og jeg klarte faktisk ikke å få ut mer enn et par-tre tårer, selv om jeg var så ubeskrivelig lykkelig og rørt, de la han på brystet mitt og han klarte å tisse på mamman sin, hehe. Jeg fikk to små rifter som måtte syes, men slapp billig unna

.