Fødselshistorier fra flergangsfødende på juni 09

Da Sigurd Elias kom til verden mandag 25.oktober 2004.

Ventetida nærmet seg slutten. Jeg var stor og tung med plastelinaføtter. De siste ukene hadde jeg hatt en god del kynnere, og jeg kunne nesten ikke lenger vente på at den lille prinsen min skulle komme til verden. Ventetida skulle vise seg å bli tung og vanskelig. Jeg skulle bli alenemor og hadde ingen pappa der til å støtte meg. Heldigvis hadde jeg min kjære søster rundt meg de siste dagene før fødselen og min fantastiske venninne med meg på mitt livs største opplevelse…

Det var torsdagskveld da jeg merket noe som ikke kunne være kynnere. Mer intenst og smertefullt. Det varte i omtrent ett minutt da det plutselig ga seg igjen. Det gikk et kvarter og der kom jammen en ny. Jeg hadde blitt fortalt om alle disse hysteriske førstegangsfødende som kom hastende til føden lenge før de egentlig burde, og var fast bestemt på at jeg ikke skulle bli blant disse. Derfor tok jeg det med knusende ro, spiste god kveldsmat og gikk og la meg. Det skulle bli en søvnløs natt. Hver halvtime våknet jeg av disse smertene som kom og gikk. Fredagsmorgen var de såpass intens og kom regelmessig med fem minutters mellomrom. Optimistisk ringte jeg ned til fødeavdelingen og annonserte min ankomst, og ble bedt om å pakke bagen og komme innen kort tid. Jeg var skråsikker på at prinsen min skulle bli født den fredagen. Vel vel. Nede på fødeavdelingen ble jeg møtt av en jordmor som undersøkte meg. Nedturen var stor. Jeg hadde ingen åpning, og livmortappen var på langt nær moden. Hun sa at jeg bare hadde kynnere, og kunne belage meg på enda en natt hjemme. Hvis ikke noe skjedde i løpet av natten skulle jeg få komme tilbake. Sta som jeg var presset jeg meg gjennom nok en søvnløs natt hjemme. Smertene ble stadig mer intense. Regelmessig med fem minutters mellomrom i et par timer, for så å komme hver halvtime. Motet sank for hver gang smertene gjorde et hopp i regelmessigheten, og fortvilelsen vokste i samme takt. Lørdag ettermiddag hadde jeg fått nok og tok meg en ny tur til fødeavdelingen. Her ble jeg møtt av en annen jordmor. Også hun mente jeg bare hadde kynnere. Hun satte modningsakupunktur og lovte meg at dette ville gi fortgang i modningen eller stoppe kynnerne slik at jeg skulle få hvile. Akupunktur var visst ikke tingen for meg. Smertene ble verre, jeg var nå sikker på at det var rier, men de kom ikke regelmessig. Jeg følte meg ganske så ille til mote, og følte at de på fødeavdelingen ikke tok meg på alvor. Derfor presset jeg meg gjennom nok en våkenatt hjemme og gikk rundt som en søvnløs zombi frem til søndags ettermiddag. Da ringte jeg føden igjen, og fikk en forståelsesfull jordmor på tråden. Jeg fikk beskjed om å pakke bagen for siste gang for nå skulle jeg ikke dra tomhendt hjem igjen.

På fødeavdelingen gjorde de endelig en registrering på meg. Ganske forfjamset utbrøt jordmor ”du har jo kraftige rier jo!”. Dette til tross for at livmortappen så vidt var blitt moden. Det var godt å endelig bli trodd, og jeg fikk erfare at det er noe som heter masrier. Jeg fikk sovemedisin og ble lagt på et rom for å hvile. Etter en times etterlengtet søvn begynte ting å skje. Det bar inn på en fødestue og det tok ikke lang tid før jeg hadde fem cm åpning. Så sa det plutselig stopp. Den utslitte kroppen min ville ikke mer og riene mistet nok en gang sin virkning. Jeg begynte å få koblede rier (rier på riene), smertene var uutholdelige og lystgass virket bare mot sin hensikt siden riene aldri nådde en topp. Jeg ble geleidet i et badekar, men det varme vannet gjorde meg bare mer uvel og alt begynte å bli veldig tåkete. Jordmor handlet raskt. Hun tok vannet og ropte etter anestesilege mens jeg halvt i svime ble støttet tilbake til fødestuen. Epidural og drypp var eneste utvei. Jeg skrek etter hjelp da legen kom og registrerte så vidt at det ble satt epidural.

Så begynte drømmefødselen. Med drypp begynte riene å virke som de skulle, og epiduralen fjernet alle smerter. Stemningen var god. Venninnen min satt og skravlet med jordmor mens vi ventet på at ting skulle skje. Jordmor hadde satt ctg så den lille i magen ble kontinuerlig overvåket og hadde det etter forholdene bare bra. Jeg fikk spist litt og duppet av en times tid.  Plutselig kjente jeg et behov for å trykke og etter en time var det hele over uten større smerter. Mandag 25.oktober kl 11.36 kom verdens vakreste lille gutt til verden. Da jeg fikk han opp på magen min var det som om all utmattelse ble visket bort og jeg kjente en lykkefølelse jeg aldri har hatt maken til! Sigurd Elias var 3600g og 51cm lang. 

Da Emil endelig kom til verden den 20.mai-06

Gikk i seng etter en lang dag (17mai) og tenkte egentlig ikke noe mer over det var på min 9dag overtid og ganske så lei.
Våkna klokken 01.30 og trodde jeg hadde tissa på meg..gikk på do og vasket meg å skiftet truse,tok med meg en handuk å la meg igjen.Men jeg fortsatte å lekke,dulta så forsiktig borti samboern å fortalte at jeg trodde vannet hadde gått.Han skvatt for å si det sånn.
Klokken 02.00 skjønte jeg at noe endelig var på gang,masrienen begynte 7-10min mellom rom men ikke kraftige så jeg la meg å små duppet resten av natten.
Ringte føden etterhvert da vi sto opp,de sa jeg skulle komme nedover (bor 2,7mil unna)for å sjhekke at det var vannavgang.
Resten av dagen gikk nå til småtteri av pakking og bare venting.På kvelden 18mai kl 23.00 ringte jeg føden igjen begynte å bli ganske så vondt nå.Var bare å komme,var vell der ved midnatt.
JM satte akunpuktur på meg for å prøve å sett riene i full jobb,men den gang ei..virka veldig dårlig på meg.
Neste morgen 19.mai fikk jeg lakser olije,å fytti f.. det var ikke enkelt å svelge ned.En stor vaselin klomp[:'(]og skulle la det virke i 1 time før tarmskylling.Tror det gikk 10min så hang jeg over do skåla å spydd som en gris.
Men tarmskylling ble det iværtfall,oi oi oi sier jeg bare..ikke noe gøy(skulle også hjelpe igang,haha bare ikke på meg)men slapp å bæsje meg ut under fødselen.
Ble lovd at jeg skulle få hjelp denne dagen(drypp) men den gang ei..ble så lei meg,ikke viste jeg bedre heller til å si ifra.
Kl 18.00 på kvelden kom det en lege inn å lurte på hvorfor jeg ikke hadde født enda,var gått lang tid nå siden vannet var gådd mente hun.Satte nå inn noe gelegreier så skal virke så bra,og sa hvis ikke fødselen er startet til midantt får du 2 sett sprøyter som stopper fødselen og gjør slik at du sover,for i morgen tidlig skal babyen ut.
Selvfølgelig ble det ikke noe fødsel på meg den kvelden heller.
Sov i 1,5tiem også var det på han igjen,kl 05.00 tok jordmoren meg med inn på fødestua å satte meg i badekare.Å du det var godt,sovna faktisk av.Kl10.30 ropte jeg etter drypp,nå var jeg så slitn og ville ha hjelp til å få ut babyen vår.Fikk det med en gang da og det ble VONDT.Trengte drogs nå,så epidural kom å himmel å jord det er min beste venn.
Gikk nå langt om lenge prøvde å stå for å få han helt ned i bekkene men var så slitn at føtterne mine klarte det ikke sto bare å skalv,så jeg ble i senga jeg.
Så ble det endelig klart for pressing,men hvor er pressriene..jeg kjente dem ikke,JM så dem så hun sa hver gang jeg skulle press.Med litt klipping gikk det til slutt: kl 17.31 20.mai-06 kom Emil til verden som supermann..han kom flygende med den ene armen over hode,3760g 50 cm 36 rundt hode (den lille babyen jeg skulle få)
Dette var en lang og tung fødsel,var utrolig sliten.Men med det samme de la lillemannen min oppå meg var alle "sorger" glemt..

..

Back
Topp