Fødselshistorien

Mortilprins

Elsker forumet
Tenk at det snart allerede er 2mnd siden! :D Syns jeg hadde en drømmefødsel som jeg gjerne vil dele med dere så her er den:

Hadde termin 29., men han ble født 4 dager før❤️ Startet på onsdagsmorgenen 23.09 med at slimproppen gikk. Våkna på torsdagen med type luftsmerter som jeg gikk med i flere timer. Fikk også en del blod på papiret når jeg var på do. Smerter som kom og gikk og jeg ble veldig kvalm. Ringte føden som mente jeg var i latensfasen. Når typen kom hjem sa jeg at fødselen nærmer seg. Snakket litt med mamma og vi bestilte flybillett til henne den 27.sept

Fikk uregelmessige tak hele torsdagen og i 22tiden valgte jeg å ta en paracet før vi skulle legge oss, men jeg fikk ikke sove. Lå i senga frem til klokken ble tolv så gikk jeg ut i stua. Tok meg et par brødskiver og isbiter og satt meg ned for å se på serie. Chattet med mamma mens jeg pustet meg gjennom hver ri og da mente mamma jeg skulle ringe føden. Bestemte meg for å ta en lang varm dusj først. Ringte føden i halv 4 tiden og fikk beskjed om å ta en til paracet, prøve å hvile litt og ringe tilbake når riene ble mer regelmessige. Gjor som hun sa, men fikk ikke sove. Typen våkna og da sa jeg at jeg hadde snakka med føden. Han sovna igjen, mens jeg pusta og skjelva (trodde jeg kaldsvettet) meg gjennom riene og ca. 6tiden begynte jeg å ta tiden med rieteller. Halv 7 våkna typen igjen og da viste jeg han rietelleren og spurte om det var regelmessig. Han svarte med "du har jo 10minutter mellom hver ri, du må ringe føden". Han begynte å pakke fødebagen klar, mens jeg gikk på do for å tisse. Da jeg ringte føden hadde jeg 5minutters mellomrom og fikk beskjed om å komme inn. Typen skaffet taxi til oss på 2min med "dama mi holder på å føde, dokker må komme fort!" :D

Påvei til sykehuset begynte riene å dabbe av og når vi kom dit ble vi tatt imot av en student og jordmor. Jeg ble kobla til CTG. Etterhvert ble jeg sjekka av studenten som var der. Hun sa jeg hadde 4cm åpning, men pga at riene ikke var regelmessige eller sterke nok så skulle jeg hjem og hvile. Kjente jeg ble litt skuffa. Inn kom jordmora igjen og dobbelsjekka åpning. Plutselig bryter hun ut med "du har jo 5-6cm! Du skal IKKE hjem. Blir baby på dere idag" så smilte hun. Fikk klyster og etter det tok riene seg opp igjen. Vi fikk et rom og da satt jeg meg ned og begynte å spise litt. Fikk skryt av studenten over hvor flink jeg var til å jobbe med riene. Ble litt kjedelig i lengden så jeg begynte å spille candy crush. Jordmora og studenten ble helt paff! De skjønte ikke hvordan jeg kunne sitte å spille og være så rolig med 6cm :D fikk streng beskjed om å si ifra hver gang jeg fikk rier for jeg var så rolig at de klarte ikke å lese ansiktsuttrykket mitt. Fikk prøvd meg på badekar og det lindret en del. Etter badekaret fikk jeg prekestol som jeg gikk frem og tilbake med. På et eller annet tidspunkt fikk jeg plutselig latterkrampe. Gikk rundt i rommet og flirte av absolutt ingenting. Typen og studenten begynte å le av meg for at jeg var så glad. Jordmora kom inn for å sjekke åpning som var på 7cm. typen sa at jeg hadde holdt på sånn leenge. Da sa hun "det er ikke ofte vi får inn fødende kvinner som ler med så stor åpning. spesielt ikke uten lystgass! De kjemper med modige tårer." Prøvde å spise litt, men hadde ikke matlyst. Fikk vann med isbiter istedet. Studenten og jordmora dro for en annen skulle komme til oss. I 16tiden ca. snudde det hele seg brått! Fikk så utrolig vonde rier og jeg ble mer konsentrert. Fikk ikke med meg så mye av det som skjedde rundt meg. Fikk hoppe i badekaret igjen, men hjalp ikke no særlig. Hadde uttrykt sterkt ønske for vannfødsel, men det var visst ikke mulig å få til. Da ble epidural et faktum. Jordmor sjekket åpning som var på 8cm også gikk hun å bestilte epidural for meg. I mellomtiden lå jeg i senga. Gråt litt av smerte og knuste handa til typen når jeg fikk rier. Når det endelig var på tide å få epidural slet jeg litt med å holde beina i ro, men det gikk seg til. Sendte melding til jordmoren min kl.17:15 og sa jeg ikke blir å komme på overtidskontroll den 30.

Etter 24timer uten å sove fikk jeg endelig litt søvn. Når jeg våkna en time etterpå ble åpning sjekket igjen. Hadde 9cm åpning og jeg gikk på do. Fikk enormt trykketrang så jeg sto lent over prekestolen og fikk beskjed om å presse litt. Før jeg visste ordet av det var det på tide å presse ut babyen - noe som ikke var vondt, men veldig godt! 18:32 var han ute❤️ han kom ut blå og stille, men etter noen sekunder så begynte han å skrike og ble lagt på brystet mitt.

Last edited:
Så fint å høre om andre med drømmefødsel :) viktig å skrive disse historiene og for de fra andre termin gruppene som sniker. Jeg gjorde hvertfall det ;)

Back
Topp