Fødselsforberedende kurs

Valkyrieee

Andre møte med forumet
Heia er ny her og er førstegangsmor! Lurer på om noen har vært eller tenkt å delta på fødselsforberedende kurs. Har vurdert å melde meg på smertefri fødsel her i Stavanger, men vet ikke om det er vits. Er sinnsykt dyrt ca 2900-3500kr

Jordmoren min sendte meg link til en som bare var en spilleliste på Youtube, så det blir nok bare den :hilarious:
Helsestasjonen min har også ammekurs på Teams, så har meldt meg på det.

Jeg meldte meg ikke på noe som helst med førstemann. Synes egentlig det var greit nok. Hadde lest litt opp rundt fødsel og hvordan det forløper, men ellers satset jeg alt på å møte opp på føden uten noen plan. Ting går sjeldent som man planlegger i en fødsel uansett, så jeg tenkte at jeg ville se an hvordan alt ble for meg, og heller stole på at jordmor kunne guide meg gjennom, og selvsagt at kroppen gjorde det den skulle.

Det funka veldig bra for meg. Fikk super veiledning på sykehuset, og følte ikke at jeg sånn sett kunne vært mer forberedt på fødsel enn jeg var. Jeg huska ikke å puste uten at noen minnet meg på det gjennom de verste riene uansett, hehe :playful:

Jeg har kjøpt tilgang til Positiv fødsel-kurset. Fulgte med yoga- og ammeveiledning.

Bare sett et par episoder så langt, og synes det virker bra, men litt naivt (mannen er lege, og himler litt med øynene..)

Tenker at jeg har lyst til å fullføre ☺️ det er fint påfyll, så velger jeg selv hva jeg tar med meg derfra♥️

Heia er ny her og er førstegangsmor! Lurer på om noen har vært eller tenkt å delta på fødselsforberedende kurs. Har vurdert å melde meg på smertefri fødsel her i Stavanger, men vet ikke om det er vits. Er sinnsykt dyrt ca 2900-3500kr

Sniker

Vil anbefale det!
Hadde dessverre ikke økonomi selv til å delta når jeg fødte i 2020, men lånte boken på biblioteket. Neste gang vil jeg delta på kurset. Evt. kjøpe kurset til positiv fødsel. Fikk skryt av jordmor under fødsel, så noe teknikker fra boken må ha hjulpet meg.

Nei, du kan ikke planlegge en fødsel, men du kan øve på hvordan du kan håndtere smerte. Mange av disse pusteteknikkene kan tas med videre til andre situasjoner i livet også, spør du meg.

Jeg har meldt meg på nettbasert kurs; "Positiv fødsel" av Line Sloper-Svanevik Har hørt mye på podcasten "graviditet, fødsel og tiden etter" der dette kurset blir nevnt. Ut dagen i dag er det tilbud og man får mer for pengene (inkluderer bl.a. ammekurs).

Jeg har kjøpt tilgang til Positiv fødsel-kurset. Fulgte med yoga- og ammeveiledning.

Bare sett et par episoder så langt, og synes det virker bra, men litt naivt (mannen er lege, og himler litt med øynene..)

Tenker at jeg har lyst til å fullføre ☺️ det er fint påfyll, så velger jeg selv hva jeg tar med meg derfra♥️
Jeg har også kjøpt kurset, i dag! Gleder meg til å sette i gang. Jeg er ikke spesielt alternativ eller noe, men tenker at det er mange veldig gode elementer man kan ta med seg.

Jeg vil absolutt anbefale deg å høre på podcasten jeg nevnte i tidligere innlegg - "graviditet, fødsel og tiden etter". Jeg er førstegangsfødende og det var flere ting jeg ikke hadde tenkt over - som f.eks. at jeg har krav på og rett til ganske mye i forbindelse med fødselen! Det er jo min kropp, min fødsel og mitt barn! Man trenger f.eks. ikke tillate undersøkelser nedentil hele tiden, man må ikke settes i gang, man må ikke ligge på rygg å føde og man kan bli hjemme så lenge man ønsker. Jeg lærte også om hvor viktig produksjonen av oxytosin er, og at adrenalin stopper denne. Det er også kjempefint å høre på andres fødselshistorier. Ingen fødselsopplevelser er like og man kan ikke kontrollere en fødsel, det er godt å innse og sette seg inn i.

Jeg har også kjøpt Positiv fødsel-kurset nå. Veldig spent på hvor mye jeg får ut av det! I tillegg skal jeg på fødselsforberedende kurs på helsestasjonen, men det er bare en time, så jeg regner med at det er ganske begrenset hva de rekker.

Er det noen som har fått/skal på fysisk kurs på sykehuset der de skal føde?

Sniker

Jeg selger boken positiv fødsel til 250kr om noen er interessert :) Pluss frakt.

Jeg har meldt meg på nettbasert kurs; "Positiv fødsel" av Line Sloper-Svanevik Har hørt mye på podcasten "graviditet, fødsel og tiden etter" der dette kurset blir nevnt. Ut dagen i dag er det tilbud og man får mer for pengene (inkluderer bl.a. ammekurs).
Har kjøpt boka, men har ikke lest den ennå! :) Hvilken episode på podcasten positiv fødsel var nevnt? Vil gjerne høre den

Har kjøpt boka, men har ikke lest den ennå! :) Hvilken episode på podcasten positiv fødsel var nevnt? Vil gjerne høre den
Beklager treigt svar! Episode 3 Har beatilt boka på biblioteket i dag. Litt ventetid, men jeg får den om noen uker så det går fint. Har også lånt, og begynt å lese, boka Fødsel av Rose&Dahlman. Jeg synes den er veldig fin og lettlest. Eva Rose er med i episode 23, om du vil høre den. Anbefaler også episode 4, om den fødenes rettigheter, med jordmor Cathrine Trulsvik.

Back
Topp