Fødselsforberedende kurs?

Mea28

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg lurer på om noen har erfaring med noe fødselsforberedende kurs på nett? Jeg er førstegangs og tror det kan være lurt. Har fått anbefalt både positiv fødsel og smertefri fødsel. Erfaringer med disse? Syns det er drøyt å betale over 2000 for positiv fødsel, så lurer vell igrunn mest på smertefri fødsel-kurset, og da «egenstudie» hvor man leser, lytter til lydfiler og ser undervisningsvideoer selv. Det koster ca 1000 og er litt mer overkommelig.

Takknemlig for alle innspill!
 
Har ikke helsestasjonen noe gratis alternativ som er korona vennlig? Vi var på kurs for 4 år siden, men syns det er galt å måtte betale for noe sånn :wideyed:
 
Nei, har ikkje blitt nevnt noe om det. Enten har det stoppet pga korona, ellers er det ikke her. Jordmor har en samtale om fødsel med oss, men jeg tror ikke det er det samme akkurat. Når vi hadde samtale om amming syns jeg hvertfall det var ganske overfladisk.. men jeg skal ta ammekurs selv for å være godt forberedt, ettersom de ofte har det så travelt på sykehuset at de ikke har tid til å vise skikkelig/veilede.
 
I min kommune er det ammekurs og fødselsforberedende, bor i middels stor kommune. Jeg nevnte det forrige jordmortime og hun meldte meg på (og partner er med på fødselsforberedende). Sjekk gjerne kommunens nettside. Ellers vet jeg ikke noe om de andre du nevner dessverre :)
 
I min kommune fikk jeg en link til en presentasjon de på helsestasjonen hadde laget selv pga de hadde ikke live kurs pga corona :joyful:
 
Her i kommunen får også førstegangsfødende gratis ammekurs og fødselsforberedende. På sistnevnte er også partner med. Ellers hadde jeg nesten mest nytte av å se på Fødeavdelingen på Dplay sist :hilarious: Jeg går på gravidsvømming denne gangen da, og der er en del teknikker og slikt bakt inn :) Fødselsboken er også gratis her på babyverden, den er grei å lese :)
 
Mange sykehus kan du bli henvist til for en fødselsforberedende samtale også ☺️
 
Sniker

Lånte boken Smertefri fødsel på biblioteket og leste selv 1-2 mnd før termin. Begynte nok i seneste laget, men fikk enorm utbytte av det jeg forsto og fikk til på egenhånd. Jordmor roste meg for kontroll og pusting under fødselen. Hadde jeg hatt råd, ville jeg kjøpt det fysiske kurset. Mener de har kurs over nett også nå hvis du ikke bor i Stavangerområdet.

Ellers er det jo mange du kan følge på Instagram som deler mye. Jeg plukket opp masse tips derfra som hjalp meg endel. Positiv fødsel, Fødebagen, Eva Rose, Trygg i fødsel er bare noen av de jeg kommer på nå :)
 
Synes begge disse kursene høres bra ut, og ville ikke nølt to sekunder på å bruke den summen på det. Har ikke deltatt på slike kurs selv, men opplevde meg overhodet ikke forberedt på fødsel da jeg var igang, og skulle ønske jeg hadde fått bedre informasjon/fått lært teknikker/pusteteknikker osv for hvordan komme gjennom det. Jeg var på fødselsforberedende kveld i regi av fødeavdelingen på sykehuset her. Det var fullstendig bortkastet, spør du meg. Alt de nevnte var bare sånn klinisk, og tegninger av baby som skal fødes og plassering i livmoren osv osv. Sånne kliniske ting som en fødende dame ikke akkurat ligger og fokuserer på, og som ærlig talt ikke hjelper på opplevelsen.

Kjør på med private kurs, sier jeg. Eller kjøp bøker eller noe. Men jeg ville absolutt ønsket å lære mer om smertefri fødsel eller hvordan bare komme seg gjennom en fødsel mentalt. Jeg personlig ble totalt overveldet og "overrasket" over hva fødsel innebar for meg og min kropp, selv etter å ha deltatt på det kurset på sykehuset, snakket med jordmødre osv. Jeg hadde ikke fått et eneste tips om f.eks. pusteteknikk, ingen jordmødre som sa noe om det. Ei heller om hvor lang tid en fødsel tar, hva som menes med aktiv fødsel og ikke, det at man faktisk selv må be om smertelindring (og da hvilken type), for ingen jordmødre tilbød meg noe da jeg fødte. Måtte kreve det inn selv der jeg lå i rie-helvete. Og epidural gir de ikke før du er i aktiv fødsel (4cm åpning), og det tok meg 5 timer med rie-helvete å komme dit. Det ingen sa til meg var at riene kan komme annenhvert minutt helt fra starten av, og være intense hele veien gjennom. Mange snakker om at smertene øker. For meg var det bare PANG og så var det helvete hele veien. Ikke noen opptrapping. Og fytti så sur jeg er for at ingen har snakket om det før, at det faktisk kan bli sånn. Jeg øsnket jo å være forberedt, men å kun få vite kliniske ting og de latinske navnene på ting er faktisk ikke hjelpsomt eller forbereder en kvinne på det å føde.

Det eneste rådet jeg fikk i forkant, som jeg opplevde som hjelpsomt under fødsel, var å "jobbe med riene". Men jeg måtte selv finne ut hva i huleste det skulle bety. For når det føles som om kroppen din blir revet i to og du tror du skal dø, så er det ikke lett å "jobbe med riene".

Ta kurs. For all del. Ta gjerne begge kursene, om du kan ta deg råd til det. Men jeg ville absolutt prioritert to slike kurs, over f.eks. unødvendig shopping eller fancy og undvendig babyutstyr. Ville glatt heller kjøpt en billigere babyvogn og så tatt slike kurs. Fødsel kommer til å potensielt være det jævligste og mest smertefulle du noensinne vil gå gjennom. Jeg vil ikke skremme deg, men jeg vil heller ikke noensinne dekke over realiteten ved en fødsel, for jeg følte ingen sa noe til meg om virkeligheten. Alt jeg leste var solskinnshistorier om vakre fødsler og kontakt med moder jord. Fødsel blir nærmest fremstilt som en tur på spa: akupuntur, fokus på pust og være i bevegelse. Ligge og duppe i et varmt badekar osv. For meg var dette bare sprøyt.

Nei, forbered deg som om du skal i krig, ikke på spa. Ikke spar på noe, om det kan hjelpe deg gjennom fødselen.
 
Jeg har tatt Positiv Fødsel, og er fornøyd med det :) Ikke alt jeg syntes er like bra, men tar med meg veldig mye som jeg tenker er relevant for meg! Så alt i alt er jeg veldig glad for å ha gjort det og tatt meg råd til det!

Smertefri Fødsel er sikkert også et godt kurs :)
 
Jeg er også førstegangs og har kjøpt positiv fødsel kurset.

aner jo ikke hva jeg går til, og har ikke noe å sammenligne med på noe sett, men jeg liker det!

I tillegg til kurset så får du med noen sånne bonuser med amme og barselforberedelse, barnemat og mat under graviditet, du har tilgang til Facebook gruppe med ukentlige spørretimer/livetimer med jordmor (som blir liggende så du kan se senere).
 
Jeg skal kjøpe positiv fødsel sitt tenkte jeg Hørt så utrolig mye bra om det! Men syns også det er dyrt ja ☹
 
Jeg har vurdert å kjøpe et kurs selv. Har kun fått tilbud om et foreldreforebredende kurs i april som allerede var fullt og vi står på venteliste. Skal høre med jordmor neste gang om kommunen har noe tilbud mtp fødselen. Mistenker at mye er avlyst pga korona.
God ide å låne litt bøker på biblioteket, det skal jeg undersøke!
 
Jeg har også gått i gjennom "Positiv fødsel" sitt kurs, og er enig i at det er stiv pris. Men det blir jo noe helt annet enn et standard gratis-opplegg gjennom kommunen. Fokuset ligger på å fjerne frykt og å forberede seg best mulig på å håndtere smerte/situasjonen.

Det går ut på hvordan man øker produksjonen av oksytocin under fødsel bl.a, noe som gjør riene mer effektive og hjelper på å holde roen - som igjen øker sannsynligheten for at fødselen går raskere og smerten mer håndterbar. Ulike pusteteknikker gjennom de forskjellige fasene i fødsel. Mest optimale fødestillinger, og hvorfor. Å lære kroppen å lettere slappe av i stedet for å spenne den. Hvordan partneren kan hjelpe deg underveis i fødsel. I tillegg en god del nyttig informasjon om fødselsforløpet/kroppen, selvfølgelig, men på en annen måte. Trodde jeg hadde fått med meg det meste når det gjaldt det, da jeg også har vært på fødselsforberedende samtale hos jordmor, men lærte mye nytt om hvordan kroppen vår fungerer.

For min del passet dette midt i blinken, og har fått troen på at jeg faktisk kan komme meg igjennom dette tross sterk angst. :) Og bare det i seg selv har hjulpet meg mye allerede. Så får man håpe at det hjelper under fødsel, også. I tillegg får man tilgang til live-sendinger med en jordmor på lukket facebook-gruppe gjennom kurset. Utrolig mye bra info, og man kan stille spørsmål direkte.

Vil tro at "smertefri fødsel" er et ganske likt opplegg. :)
 
Back
Topp