Synes begge disse kursene høres bra ut, og ville ikke nølt to sekunder på å bruke den summen på det. Har ikke deltatt på slike kurs selv, men opplevde meg overhodet ikke forberedt på fødsel da jeg var igang, og skulle ønske jeg hadde fått bedre informasjon/fått lært teknikker/pusteteknikker osv for hvordan komme gjennom det. Jeg var på fødselsforberedende kveld i regi av fødeavdelingen på sykehuset her. Det var fullstendig bortkastet, spør du meg. Alt de nevnte var bare sånn klinisk, og tegninger av baby som skal fødes og plassering i livmoren osv osv. Sånne kliniske ting som en fødende dame ikke akkurat ligger og fokuserer på, og som ærlig talt ikke hjelper på opplevelsen.
Kjør på med private kurs, sier jeg. Eller kjøp bøker eller noe. Men jeg ville absolutt ønsket å lære mer om smertefri fødsel eller hvordan bare komme seg gjennom en fødsel mentalt. Jeg personlig ble totalt overveldet og "overrasket" over hva fødsel innebar for meg og min kropp, selv etter å ha deltatt på det kurset på sykehuset, snakket med jordmødre osv. Jeg hadde ikke fått et eneste tips om f.eks. pusteteknikk, ingen jordmødre som sa noe om det. Ei heller om hvor lang tid en fødsel tar, hva som menes med aktiv fødsel og ikke, det at man faktisk selv må be om smertelindring (og da hvilken type), for ingen jordmødre tilbød meg noe da jeg fødte. Måtte kreve det inn selv der jeg lå i rie-helvete. Og epidural gir de ikke før du er i aktiv fødsel (4cm åpning), og det tok meg 5 timer med rie-helvete å komme dit. Det ingen sa til meg var at riene kan komme annenhvert minutt helt fra starten av, og være intense hele veien gjennom. Mange snakker om at smertene øker. For meg var det bare PANG og så var det helvete hele veien. Ikke noen opptrapping. Og fytti så sur jeg er for at ingen har snakket om det før, at det faktisk kan bli sånn. Jeg øsnket jo å være forberedt, men å kun få vite kliniske ting og de latinske navnene på ting er faktisk ikke hjelpsomt eller forbereder en kvinne på det å føde.
Det eneste rådet jeg fikk i forkant, som jeg opplevde som hjelpsomt under fødsel, var å "jobbe med riene". Men jeg måtte selv finne ut hva i huleste det skulle bety. For når det føles som om kroppen din blir revet i to og du tror du skal dø, så er det ikke lett å "jobbe med riene".
Ta kurs. For all del. Ta gjerne begge kursene, om du kan ta deg råd til det. Men jeg ville absolutt prioritert to slike kurs, over f.eks. unødvendig shopping eller fancy og undvendig babyutstyr. Ville glatt heller kjøpt en billigere babyvogn og så tatt slike kurs. Fødsel kommer til å potensielt være det jævligste og mest smertefulle du noensinne vil gå gjennom. Jeg vil ikke skremme deg, men jeg vil heller ikke noensinne dekke over realiteten ved en fødsel, for jeg følte ingen sa noe til meg om virkeligheten. Alt jeg leste var solskinnshistorier om vakre fødsler og kontakt med moder jord. Fødsel blir nærmest fremstilt som en tur på spa: akupuntur, fokus på pust og være i bevegelse. Ligge og duppe i et varmt badekar osv. For meg var dette bare sprøyt.
Nei, forbered deg som om du skal i krig, ikke på spa. Ikke spar på noe, om det kan hjelpe deg gjennom fødselen.