Fødselsforberedende kurs

Var på det for noen uker siden. Er førstegangsfødende, men kurset ga meg liksom ikke noe. Kanskje det ga kjæresten min noe, at han lærte noe :p

Hva snakker man om på slike kurs egentlig? Ikke hørt noe fra jordmor om det tilbys :)

Var på det for noen uker siden. Er førstegangsfødende, men kurset ga meg liksom ikke noe. Kanskje det ga kjæresten min noe, at han lærte noe :p
Fått tilbud om å dra på et selv i april, ser for meg at det kanskje kan være mer lærerikt for kjæresten, selvom han nesten virker mer forberedt enn meg ;-)

Vi har ikke et sånt tillbud her, så jeg har lest bøkene fra Gro Nylander, "Småen blir født" og "Mamma for første gang".

Jeg har lært masse ved å lese disse bøkene og føler jeg er mye mer forberedt på hva som kan skje før, under og etter fødselen og hva jeg kan forvente meg. Jordmødrene på NRK nett tv har også vært veldig til hjelp.

Hvis jeg hadde fått tilbud om fødselsforberedende kurs, hadde jeg nok dratt siden jeg er førstegangsfødende :)

Jeg skal på kurs. :)

Hos oss er det fordelt på 3 kvelder. På den første er det jm som leder, og den handler om fødsel. Den andre ledes av fysioterapeut og den handler om "aktiv fødsel". Og den siste siste er jm om barseltid og amming. I tillegg til at jeg håper/tror det blir nyttig så håper jeg det blir en fin arena for å bli kjent med andre gravide. Vi har ikke et organisert tilbud om barselsgruppe i min kommune.

Vi var på kurs forrige uke i regi av den norske jordmorforening. Var på SUS. Kurset ble holdt av to jordmødre og vi syns det var veldig greit å få litt mer info om fødsel og smertelindring. De viste også litt statistikk på hvor mange som valgte de ulike typene smertelindring og forløsningsmetoder. Så fikk vi omvisning på fødeavdelingen, fødeloftet og litt på barselhotellet. Så for oss som førstegangs så var det veldig greit å få se oss litt rundt et sted vi egentlig har null peiling på hva som foregår:)

Var for et par uker siden. Synes absolutt ikke det var verdt det. Vi viste vell så og si alt fra før pluss det var grusomt for bekkenet å sitte i ro i 5 timer:p
Eneste som var greit å få med seg var omvisningen på fødeavdelingen og fødeloftet.
Her kostet det 1100,- og var dessverre ikke verd det.

Var for et par uker siden. Synes absolutt ikke det var verdt det. Vi viste vell så og si alt fra før pluss det var grusomt for bekkenet å sitte i ro i 5 timer:p
Eneste som var greit å få med seg var omvisningen på fødeavdelingen og fødeloftet.
Her kostet det 1100,- og var dessverre ikke verd det.
Herregud.. det var dyrt! Her er det gratis i regi av kommunen.

Skal ikke. Det her er nr tre så fødsel vet jeg av erfaring at ikke blir som ut av boka uansett, og vi skal alltids klare å finne fødeavdelingen når vi kommer dit :p
Var i 2007 med eldste og synes ikke det var verdt mange timer da heller.

Back
Topp