Fødselsforberedende kurs

Klatremus

Glad i forumet
♡ Maibarna ♡
Sommerfuglene 2017
Vi hadde tenkt å dra på kurs på Ahus, men de setter ikke opp noe før i mai, og det blir for sent.
Noen som har anbefalninger til andre steder man kan ta det i Oslo?
Skal dere på kurs? Hvorfor/hvorfor ikke?

Seriøst???! Det var dårlig! Men da vil jeg spørre jordmor om kurs. Håper hun har noen forslag. Hvis du går på Mama Yoga, så har de jo et slikt kurs der. :)

Seriøst???! Det var dårlig! Men da vil jeg spørre jordmor om kurs. Håper hun har noen forslag. Hvis du går på Mama Yoga, så har de jo et slikt kurs der. :)
Ja, det stemmer! Kanskje jeg skal sjekke mamayoga :) takk for tips!
Alternativt skal jeg ha samtale med jordmor, men jeg vet ikke om det helt dekker behovet...

Hva tenker man at man skal lære på ett slikt fødselsforberedende kurs? Har ikke lagt så mye tanker i ett sånt kurs selv, og er førstegangs så jeg vet ikke så mye om det. Jeg har lært litt pusteteknikker på gravidyoga, men ikke så mye mer.

Vi skal på kurs på SUS i regi av MamaStork. Koster en tusenlapp, 09:30 - 14:00 en lørdag.

Har skjønt det slik at vi skal få omvisning på sykehuset, slik at ikke alt er nytt og ukjent når vi kommer dit i forbindelse med fødselen. I tillegg blir det praktisk informasjon om smertelindring som tilbys, samt at vi skulle få se film av en fødsel. Det var visst ikke sånn som vi ser på TV, med en haug med damer som ligger i ring på gulvet og puster og peser. :)

Hva tenker man at man skal lære på ett slikt fødselsforberedende kurs? Har ikke lagt så mye tanker i ett sånt kurs selv, og er førstegangs så jeg vet ikke så mye om det. Jeg har lært litt pusteteknikker på gravidyoga, men ikke så mye mer.
Jeg er også førstegangs, og tenker rett og slett at det kan være greit å få litt info om fødselsforløpet, hvilke alternativer man har underveis, og andre tips slik at både jeg selv og mannen kan forberede oss litt bedre.

Jeg er også førstegangs, og tenker rett og slett at det kan være greit å få litt info om fødselsforløpet, hvilke alternativer man har underveis, og andre tips slik at både jeg selv og mannen kan forberede oss litt bedre.

Sniker fra juni. Jeg har termin 11. Juni, og ringte ahus i dag og fikk plass 20. Mai, da er jeg uke 37. Syns det var litt sent...

Jeg vet at de tilbyr kurs hos min private jordmor, du kan jo sjekke det ut. Hun jeg går hos jobber på ahus, er veldig søt og kjenner forholdene godt der. Har ikke vært på kurset selv, men sist time sa jm at kursene hos dem i praksis var det samme som på sykehuset, men på kveldstid og uten lunsj og en film de viser på sykehuset, så litt mer komprimert.

http://www.oslojordmor.no/kurs/fodselsforberedende/

Sjekk den kommunale helsestasjonen i kommunen eller bydelen. Jeg / vi var på kurs på helsestasjonen sist. Gratis og ålreit. Der var det flere kveldssamlinger med ulike tema.

Ikke vert og skal ikke. Født to ganger så vet jo litt hva jeg går til, aldri tenkt på sånn kurs. Men sikkert bra :)

Jeg er med på sånn kurs... Eneste grunnen er at d innebærer besøk på føden, og man får se hva de har å tilby av hjelpemidler.. På første kvelden var det snakk om fødsels forløpet, keisersnitt og etterhvert en film om fødsel, som jeg valgte å ikke se.. Jeg har ingen interesse av å se en fødsel å kanskje bli skremt. Siden d ikke skremmer meg i utgangspunktet :-P

Vi har avtalt med jm og ble satt opp på kurs, 3 ganger, på helsestasjonen, hvor vi betaler 300kr tilsammen :-)

Byner i mars, er i Porsgrunn da :-)

Jeg skal på fødselsforberedende kurs der jeg skal føde (Ullevål), fikk anbefalt av jordmor to kurs, fødsel og smertelindring +amming og barsel. Koster 750 kr per kurs, men tar begge to siden jeg tenker at jeg trenger all den infoen jeg kan få..

Jeg var på kurs på Ullevål med nr 1. Drar ikke denne gang for er jo erfaren!

Jeg hadde ikke utbytte av kurset da jeg kunne alt på forhånd, men det var betryggende å se at jeg kunne alt og ikke hadde gått glipp av noe…

Uansett mye man kan lese seg opp til via de bøkene man får/ google.
Hva som skjer under, etter fødsel osv og ikke minst alt om amming..
Pusteteknikkene og alt det der glemmer du uansett i kampens hete..

Anbefaler deg å se den se den seier om fødsler på tv… Hva heter den?
Jeg så hverfall masse av de og på you tube osv ( haha, for særs interreserte )

Men vi er jo forskjellige, jeg ville vite ALT på forhånd, mens noen liker å ta det som det kommer :)

Jeg var på kurs på Ullevål med nr 1. Drar ikke denne gang for er jo erfaren!

Jeg hadde ikke utbytte av kurset da jeg kunne alt på forhånd, men det var betryggende å se at jeg kunne alt og ikke hadde gått glipp av noe…

Uansett mye man kan lese seg opp til via de bøkene man får/ google.
Hva som skjer under, etter fødsel osv og ikke minst alt om amming..
Pusteteknikkene og alt det der glemmer du uansett i kampens hete..

Anbefaler deg å se den se den seier om fødsler på tv… Hva heter den?
Jeg så hverfall masse av de og på you tube osv ( haha, for særs interreserte )

Men vi er jo forskjellige, jeg ville vite ALT på forhånd, mens noen liker å ta det som det kommer :)
Ikke fått noe tilbud om det så da skal jeg begynne å se fødeprogrammer :D

Jeg har fått tilbud av min jordmor i kommunen om å dra på kurs på AHUS i slutten av april. :)
Burde nevne at hun ikke holder kurs i regi av sykehuset lenger, men kommunen jeg bor i. :)

Last edited:
Sniker fra april..
Jeg skal på födselkurs på ahus i starten av mars. Er da i uke 36.
Booket i desember og fikk plass :-)

Va aldri på sånne kurs første gangen æ va gravid, va bare å puste sæ igjennom smærtan..å gikk helt fint. Har ingen plana om det denna gangen heller.. :)

Tror nokk jeg kunne klart meg uten kurset, men vil også dra med tanken på mannen, kjekt at han kan lære noe og så er det sikkert alltids noe en kan få med seg av nyttige ting :-)

Så bra! :)

Back
Topp