Fødselsforberedende kurs

LLR4

Blir kjent med forumet
Når er det tid for dette kurset? Hvordan melder man seg på det, via jordmor eller?
Noen som har erfaringer fra dette? Er det nyttig?

Her spurte i alle fall jordmor om jeg var interessert npr jeg var der til første kontroll i uke 24. Hun skulle melde meg på, så regner med jeg får innkalling når det begynner å nærme seg :)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har meldt meg på, det jeg er meldt på er i januar. Jeg måtte selv kontakte dem som driver med dette og melde meg på. Men dette er sikkert forskjellig fra sted til sted. Ville kontaktet jm og spurt. Er lurt å ikke vente for lenge..

Jeg startet i uke 30 med min første. Skal ikke dra denne gangen. Syns ikke jeg lærte noe nytt jeg ikke hadde lest om/snakket med jm om.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi fikk høre om det via jm. Hun skulle skrive oss opp på ei liste, men vi starter ikke kurset før i desember. Vi gleder oss. Får treffe andre med termin ca samtidig som oss. Det er jo koselig! ;)

Takk for påminnelsen. Så det hang en lapp på venteværelset på sykehuset, skal sjekke når jeg skal dit på onsdag.
Jeg lurer også på hva som skjer på et sånt kurs... Jeg googler jo alt mulig så er kanskje samboer som har mest utbytte av det

I Harstad er det i alle fall bygd opp på denne måten: "Jordmor holder kurs som er fordelt på to kvelder, og varer ca 2 timer. Første kveld snakker hun om ulike svangerskapsplager, tid for innskriving, tegn på at fødselen er i gang, og hvilke tilbud som finnes på fødeavdelingen. Andre kurskveld er det omvisning på fødeavdelingen. Jordmor snakker om amming og om barseltiden.

Når alle har født, får de tilbud om ettertreff. De får da 1 time sammen med helsesøster, og 1 time sammen med barnefysioterapeut.

De som ønsker å delta på disse tilbudene, må melde sin interesse på Harstad helsestasjon. Per i dag koster det kr 300 for alle fire delene, men vi håper at det skal bli gratis på sikt."

I Harstad er det i alle fall bygd opp på denne måten: "Jordmor holder kurs som er fordelt på to kvelder, og varer ca 2 timer. Første kveld snakker hun om ulike svangerskapsplager, tid for innskriving, tegn på at fødselen er i gang, og hvilke tilbud som finnes på fødeavdelingen. Andre kurskveld er det omvisning på fødeavdelingen. Jordmor snakker om amming og om barseltiden.

Når alle har født, får de tilbud om ettertreff. De får da 1 time sammen med helsesøster, og 1 time sammen med barnefysioterapeut.

De som ønsker å delta på disse tilbudene, må melde sin interesse på Harstad helsestasjon. Per i dag koster det kr 300 for alle fire delene, men vi håper at det skal bli gratis på sikt."

Godt å høre om tilbudet på sykehuset jeg selv blir å føde på :-)

I kommunen hvor jeg bor holder jordmor kurs. Er 5 kvelder, hvor 1 av dem er etter fødsel. Jordmor har meldt oss på, så vi skal i januar.

I Oslo må man melde seg på i uke 18-20 pga at de kursene er ekstremt populære.

Var på det sist. Veldig greit og få med seg ting.. Skal ikke denne gangen, men det er pga vi får 2tette ;)

Jeg har meldt meg på på Ahus, med omvisning osv. Men er det lurt å kanskje melde seg på noe utenfor sykehuset også? :)

Er det ikke litt sent å gå i januar? Det gjelder kanskje dere som har termin i slutten av februar? Jeg tror omvisning på sykehuset her er i uke 34, hvis jeg ikke husker feil. Det er midt i jula for meg :p

Er det ikke litt sent å gå i januar? Det gjelder kanskje dere som har termin i slutten av februar? Jeg tror omvisning på sykehuset her er i uke 34, hvis jeg ikke husker feil. Det er midt i jula for meg :p

Det var jordmoren som har kurset som anbefalte at jeg gikk på kurset i januar. Det er flerer timer med informasjon så hun mente det var viktig å gå nærme fødsel slik at jeg ikke glemte det:p

Det var jordmoren som har kurset som anbefalte at jeg gikk på kurset i januar. Det er flerer timer med informasjon så hun mente det var viktig å gå nærme fødsel slik at jeg ikke glemte det:p

Ok. Tenkte kanskje det var dumt å ha det "innenfor termintid" siden man ikke alltid går til termindato.

Her mente jordmor det var best å vente til januar. Har ikke termin før 20.feb, så regner med det vil gå bra :) De skulle ha et kurs nå, men jordmor synest det var litt tidlig.

Fekk beskjed om at detta kunne eg melda meg på i veke 32 - ca når eg skal ha omvisning på Drammen..

Fekk beskjed om at detta kunne eg melda meg på i veke 32 - ca når eg skal ha omvisning på Drammen..

Woho kanskje vi kan gå sammen ^^

Woho kanskje vi kan gå sammen ^^

Ikkje sjå vekk frå det ;) - gubben er ikkje int. i å vera med på slekt da han allerede har ein unge. "- Heilt greitt det, men du var ikkje med på noko kurs når du skulle ha ho + at ho er prematur og vart tatt med haste KS... Og du bør veta ke som skjer når ting skjer for eg orka ikkje noko spm eller noko i den dur når eg ligge der med smerter og eventuelle hender oppi *hua* for å sjå kor langt eg er kommen :P "
Hihi :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ja jeg tenker det er sambo som bør få det med seg. Jeg har lest meg opp på det meste så når jeg ligger med smerter så må han kunne stå på egne ben med å vite hva som skjer og hva jeg trenger og hva han kan gjøre osv
Ikkje sjå vekk frå det ;) - gubben er ikkje int. i å vera med på slekt da han allerede har ein unge. "- Heilt greitt det, men du var ikkje med på noko kurs når du skulle ha ho + at ho er prematur og vart tatt med haste KS... Og du bør veta ke som skjer når ting skjer for eg orka ikkje noko spm eller noko i den dur når eg ligge der med smerter og eventuelle hender oppi *hua* for å sjå kor langt eg er kommen :P "
Hihi :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp