Fødselsforberedelser

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Med førstemann dro mannen og jeg på fødselsforberedende kurs på sykehuset, og jeg må ærlig innrømme at det var 800 kr kastet ut av vinduet :shifty: Jeg forventet tips og triks til hvordan man kan forberede seg til en fødsel, pusteøvelser, hva man må tenke på i forkant, tegn og symptomer på at fødsel er i gang osv. i stedet var det en mer generell gjennomgang av hva som fysisk skjer i kroppen under en fødsel, hvor fødestua er og hvordan barsel så ut. Utrolig skuffende.

Sist fødsel tok jeg ting som det kom, og opplevde med det en innmari kaotisk fødsel. Denne gangen vil jeg prøve å være litt mer forberedt og ha noen øvelser i baklomma.

Noen som har kommet over gode linker, lesestoff, videoer eller liknende? :)
 
Jeg har mye samme opplevelse som deg, og følte jeg mistet litt kontroll I fødsel med andremann. Har ikke lyst til å bruke store summer på kurs, men har kjøpt boka "smertefri fødsel", og trener jevnlig på avspenning, visualisering og pusteteknikk med øvelser derfra. Så får vi se om det hjelper :p hjelper i alle fall på instilling til fødsel, at nå er jeg spent på å teste teknikker heller enn å frykte smerten. Finnes flere typer kurs og bøker, og tror mye av gevinsten ligger i at man føler seg forberedt, og at man vet man har gjort noe aktivt for å få en bedre opplevelse, uansett hvilket kurs man går for :)
 
Last edited:
Jeg kjøpte hjemmekurset til smertefri fødsel med førstemann og har tenkt til å ta det opp igjen nå, da pusteøvelsene hjalp meg veldig under riene sist. De anbefaler å starte kurset ca 3 mnd før fødsel, så jeg har tenkt til å sette i gang om ikke altfor lenge (sist begynte jeg da det var 6 uker igjen).
 
Jeg ha kurset til posetiv fødsel. Jeg bruker mye tid på å sitte på ball og på huk. Jeg begynner neste uke å spise dadler. Jeg øver mye på pust.
Og posetive tanker, måter på å hente meg inn. Ikke bli for imobil/låst i senga. Har lyst å kunne bevege meg. Skal skrive brev til JM der jeg ikke ønsker å ha så mye instruksjon i pressefasen hvis det ikke er noe grunn til det.
 
Jeg ha kurset til posetiv fødsel. Jeg bruker mye tid på å sitte på ball og på huk. Jeg begynner neste uke å spise dadler. Jeg øver mye på pust.
Og posetive tanker, måter på å hente meg inn. Ikke bli for imobil/låst i senga. Har lyst å kunne bevege meg. Skal skrive brev til JM der jeg ikke ønsker å ha så mye instruksjon i pressefasen hvis det ikke er noe grunn til det.
Dadler? Hvorfor?
 
Dadler? Hvorfor?
Det skal vist være ned på å modne mormunn som kan gjøre at man slipper å gå langt over termin og kan gi en lettere fødsel. Finnes ikke noe klinisk forskning på dette, men noen små med under 100 deltagere. Opprinnelig er det et kjærringråd fra østen.
 
Anbefaler deg å følge Fødebagen (jordmor Kristina) på Instagram. Hun har lagt ut litt forskjellig ift fødestillinger, pusteteknikk osv. I tillegg er hun en kjempeflink formidler.
 
Har kjøpt kurset Positiv Fødsel. Ikke vært igjennom hele enda, men merker allerede at det hjelper en del. Ikke bare føler jeg en større ro og trygghet, men det har også vært en helt fantastisk måte å inkludere partner! Vi tar kurset sammen, og får så mange gode samtaler ut av det :Heartred
 
Back
Topp