Fødselsdeprisjoner

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Jeg fikk fødselsdeprisjon med første mann, og sliter litt enda 2 1/2 år etterpå. Spiser 15mg cipralex genetisk bytte. Noen andre som også har det slik?

Jeg bekymrer meg mye i forhold til den nye babyen i magen... Håper den ikke tar skade av tablettene. Vil jeg få ny fødselsdeprisjon? Vil jeg få den gode følelsen med en gang med den nye babyen og hvis det hvordan vil jeg føle det i forhold til nr.2... Osv...

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Kan ikke svare deg, men syns du skal ta en tur til legen og snakke om disse medisinene, og muligens snakke med noen profesjonelle om depresjonen nå som det enda er tidlig slik at du står mest mulig rustet til den lille kommer

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Utdrag fra felleskatalogen om cipralex:

Graviditet, amming og fertilitet:
Graviditet: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Nyfødte bør observeres hvis escitalopram er brukt i senere stadier av svangerskapet, særlig i 3. trimester. Brå seponering bør unngås under svangerskapet. Følgende symptomer kan forekomme hos nyfødte ved bruk av SSRI/SNRI sent i svangerskapet: Pusteproblemer, cyanose, apné, kramper, temperatursvingninger, vanskeligheter med amming, oppkast, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperrefleksi, tremor, skjelving, irritabilitet, døsighet, konstant gråt, søvnighet og søvnvansker. Dette kan enten være serotoninerge effekter eller seponeringssymptomer. I de fleste tilfellene sees symptomene umiddelbart eller kort tid (mindre enn 24 timer) etter fødselen. Epidemiologiske data antyder at bruk av SSRI under graviditet, særlig sent i svangerskapet, kan øke risikoen for vedvarende pulmonal hypertensjon hos nyfødte (ca. 5 tilfeller pr. 1000 graviditeter, mot 1-2 tilfeller pr. 1000 graviditeter ellers i befolkningen). Amming: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling. Fertilitet: Dyrestudier har vist at citalopram kan påvirke sædkvaliteten. Hos mennesker er det rapportert tilfeller med noen SSRIer der effekten på sædkvaliteten er reversibel. Det er ikke sett effekter på fertilitet hos mennesker.
link : http://www.felleskatalogen.no/medisin/cipralex-lundbeck-547489
--------------------------
Altså: Disse tablettene burde du holde deg langt unna. Gå heller oftere til psykolog og snakk ofte med jordmor! Tabletter hjelper ikke problemet, har tidligere vært der selv.

Jeg går hver uke på familievernkontoret og annen hver uke til samtale hos psykisk sykepleier. Problemet mitt er at når jeg prøvde å trappe ned på tablettene så begynte tankene å Kverne rundt igjen og jeg ble i så dårlig sinnsstemning, helt giddesløs og ville ikke ha noe med mannen eller sønnen min å gjøre...

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Back
Topp