Fødselsdepresjon lenge etter fødsel

• Trådstarter Trådstarter Vanskelig tid
  • Opprettet Opprettet
V

Vanskelig tid

Guest
Jeg lurer på om noen har erfaring med å få fødselsdepresjon/barseldepresjon lenge etter fødsel?

Jeg hadde en flott permisjonstid, uten at jeg følte meg deprimert da. Men kort tid etter at jeg begynte å jobbe igjen etter permisjonstiden ble jeg deprimert. Babyen var 10 måneder når jeg begynte å jobbe. Jeg føler ikke at jeg strekker til, verken på jobb eller hjemme. Symptomene jeg har på jobb (ukonsentrert, gjør lett feil, lite interesse av å være sosial med kollegaer) er lik de symptomene jeg har hatt tidligere ved depresjon, og det har jeg kommet meg gjennom før. Men nå burde jeg også ha overskudd til babyen hjemme, og det har jeg ikke. Jeg er mindre tilstede for han og orker ikke å forholde meg til han slik jeg gjorde før jeg begynte å jobbe (jeg lar han gråte/sutre lenger før jeg tar han opp), og jeg er glad for det når mannen tar seg av han, eller hvis de to drar ut. Jeg har også mindre tålmodighet med han, f.eks. når han skal sovne (og det vet jeg godt at virker mot sin hensikt). Jeg har dårlig samvittighet for at jeg har det slik, men jeg orker rett og slett ikke å være den moren jeg har vært, og som jeg ønsker å være. Jeg tar meg sammen og er tilstede for han - det må jeg jo, men da blir jeg helt utslitt. Jeg er redd for at min depresjon kan påvirke babyen og tilknytningen vår negativt.

Jeg har vært hos fastlegen, som var forsinket og hadde det travelt, og mente at det hørtes helt normalt ut. Og siden det var lang, lang ventetid hvis han skulle henvise meg til psykolog, så henviste han meg til "Raskere tilbake". Jeg har lest om det i etterkant, og føler kanskje ikke at det er helt relevant behandlingstilbud i mitt tilfelle, i og med at jeg lurer på om det er fødselsdepresjon. Det ble tatt blodprøver, og det var ikke noe unormalt der. Jeg tror kanskje ikke jeg var flink nok til å få strukturert det jeg ville si når jeg satt inne hos legen.

Er det noen som har fått en fødselsdepresjon så lang tid etter fødsel? Hva slags hjelp kan man få? Kan jeg kontakte helsestasjonen og høre om de har noe tilbud til meg eller er det for lenge etter fødsel?

Kontakt helsestasjonen. Om de ikke har tilbud til deg så sier de det, men det vet du jo ikke om du ikke prøver.
Følelsen av å ikke strekke til når man går tilbake i jobb er nok ganske vanlig, men det er selvsagt grader av dette.

Tror ikke du har fødselsdepresjon.
Tror du synes det er tungt å begynne på jobb igjen. Når du har vært borte i 1 år fra jobben, og vært i din egen lille baby boble- er det tøft å komme tilbake på jobb og skal sette deg inn i alt av rutiner igjen.. da blir du veldig sliten. I tillegg blir du litt fjern og rar av å være borte fra barnet ditt.. dårlig samvittighet og blir redd for at det er noe feil med deg.

Kanskje det kan være lurt å ta ut 50% sykmld en periode? Bare for å få en roligere tilvenning tilbake til jobb? Forebyggende..

Når du føler du ikke strekker til på jobb, ikke strekker til hjemme slik som du hadde ønsket går dette på selvfølelsen og samvittigheten din- da blir du bekymret og lei deg, og blir redd og engstelig for at det er noe galt, som depresjon som du nå tenker.

Fødselsdepresjon kommer første tiden etter fødsel, og er grunnet ubalanse i hormonene.
Du har stabilitet i kroppen din nå etter fødsel slik jeg tenker.

Du skriver at problemet kom etter du startet i jobb igjen, da er det tenkelig at det er stresset med overbelastning som drar deg ned.

Snakk med legen din en gang til.. kanskje en gradert sykmld noen uker hadde gjort susen

Tror ikke du har fødselsdepresjon.
Tror du synes det er tungt å begynne på jobb igjen. Når du har vært borte i 1 år fra jobben, og vært i din egen lille baby boble- er det tøft å komme tilbake på jobb og skal sette deg inn i alt av rutiner igjen.. da blir du veldig sliten. I tillegg blir du litt fjern og rar av å være borte fra barnet ditt.. dårlig samvittighet og blir redd for at det er noe feil med deg.

Kanskje det kan være lurt å ta ut 50% sykmld en periode? Bare for å få en roligere tilvenning tilbake til jobb? Forebyggende..

Når du føler du ikke strekker til på jobb, ikke strekker til hjemme slik som du hadde ønsket går dette på selvfølelsen og samvittigheten din- da blir du bekymret og lei deg, og blir redd og engstelig for at det er noe galt, som depresjon som du nå tenker.

Fødselsdepresjon kommer første tiden etter fødsel, og er grunnet ubalanse i hormonene.
Du har stabilitet i kroppen din nå etter fødsel slik jeg tenker.

Du skriver at problemet kom etter du startet i jobb igjen, da er det tenkelig at det er stresset med overbelastning som drar deg ned.

Snakk med legen din en gang til.. kanskje en gradert sykmld noen uker hadde gjort susen

Signerer hvert et ord.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes at det å komme tilbake på jobb var helt forferdelig. Jeg elsker arbeidsplassen min, og kollegene mine er helt nydelige, men jeg HATET de første tre/fire månedene tilbake på jobb. Følte jeg ikke hang med på noe av det som ble snakket om, og slet med å komme inn i rutinen, og jeg ble så mye mer SLITEN enn jeg vanligvis blir på jobb. Alt var slitsomt.

Og så skulle man komme hjem, og ha overskudd til husarbeid, mann og unger - og det funka liksom ikke! Jeg gråt meg i søvn flere kvelder, fordi jeg følte at jeg var udugelig som arbeidstaker, udugelig som mamma, og udugelig som kjæreste.

Signerer hvert et ord.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes at det å komme tilbake på jobb var helt forferdelig. Jeg elsker arbeidsplassen min, og kollegene mine er helt nydelige, men jeg HATET de første tre/fire månedene tilbake på jobb. Følte jeg ikke hang med på noe av det som ble snakket om, og slet med å komme inn i rutinen, og jeg ble så mye mer SLITEN enn jeg vanligvis blir på jobb. Alt var slitsomt.

Og så skulle man komme hjem, og ha overskudd til husarbeid, mann og unger - og det funka liksom ikke! Jeg gråt meg i søvn flere kvelder, fordi jeg følte at jeg var udugelig som arbeidstaker, udugelig som mamma, og udugelig som kjæreste.

Jeg synes også det var pyton å begynne på jobb igjen.. gikk rundt meg selv og sleit med å sette med inn i rutiner igjen.. tok tid før alt var på plass igjen.
Jobbet den gangen på sykehjem, og der går det i ett med masse rutiner. Første uka glemte jeg at det var middag. Plutselig kom maten inn, og jeg hadde ikke hentet pasientene, ikke dekt på eller noe.. skjønte ingenting.
I tillegg savnet jeg barnet mitt.

Du kan ha en "helt vanlig" depresjon også, som ikke nødvendigvis har noe med situasjonen, eller fødselen å gjøre.
Snakk med legen din igjen, og bare be om en henvisning til kommunepsykologen.
Du trenger ikke spørre, bare si at det er dette du vil, og ferdig med det. ;)
Du kan ta direkte kontakt med dem også. <3 <3

Det kan vær en normal depresjon å ja. Det e itj automatisk slik att det e på grunn a fødseln når du blir deprimert etterpå.
Korsn lage æ profil her om mail adressa mi e registrert fra før a, men den e gammel og æ ikke huske passordet?
Må æ ha heilt ny profil?

Helsestasjonen har ofte en psykolog tilknyttet seg som man ikke trenger verken henvisning el har lang ventetid. Spør der først. Ellers har mange kommuner noe som heter «raskere psykisk helsehjelp» som man ikke trenger henvisning til. Håper det ordner seg for deg :Heartred

Høres mer ut som vanlig depresjon som følge av å begynne å jobbe igjen. Jeg hadde fødselsdepresjon og det var ikke på samme måte. Kjente selv at jeg ikke var klar til å jobbe og sa opp når eldste var baby. 1 barn til og flere sykdommer senere så skal jeg begynne etter påske i 40% ved hjelp av nav. Eldste er 4.5 år og yngste er 2 år. Hadde heldigvis mulighet til å si opp i stedet for å kjøre meg selv helt ut. Men sykmelding som mange foreslår er jeg enig i og prøve å få hjelp av helsestasjonen. Se kan hjelpe deg med dette akkurat som legen og kan sende henvisningen osv.

Høres mer ut som vanlig depresjon som følge av å begynne å jobbe igjen. Jeg hadde fødselsdepresjon og det var ikke på samme måte. Kjente selv at jeg ikke var klar til å jobbe og sa opp når eldste var baby. 1 barn til og flere sykdommer senere så skal jeg begynne etter påske i 40% ved hjelp av nav. Eldste er 4.5 år og yngste er 2 år. Hadde heldigvis mulighet til å si opp i stedet for å kjøre meg selv helt ut. Men sykmelding som mange foreslår er jeg enig i og prøve å få hjelp av helsestasjonen. Se kan hjelpe deg med dette akkurat som legen og kan sende henvisningen osv.

Har helsesøstre fått henvisningsrett?

Back
Topp