Fødselsdeperasjon?

Elsi3

Glad i forumet
Jeg hadde et tøft svangerskap med hyperemesis og endte med hastekeisersnitt grunnet svangerskapsforgiftning for 7 mnd siden. Jeg hadde en tøff tid på barsel (og i barselstida) med høyt blodtrykk, ammestri, krevende baby og generelt helt i ubalanse.
Det ble bedre, heldigvis, og jeg har en blid og fornøyd baby nå. :)
Det jeg lurer på er om en kan ha fødselsdeperasjon latent og at den kommer snikende litt senere enn rett etter fødsel?

Jeg opplever en liten samlivskrise om dagen og har det så vondt. I det siste har jeg tenkt på om jeg kanskje har en fødselsdeperasjon grunnet ovennevnte. Hva kan jeg gjøre om i så tilfelle?
Jeg ammer og har også tenkt på at jeg kanskje bare er superhormonell/emosjonell.
Jeg er på et lengre utenlandsopphold, derfor jeg hører med deg og ikke min egen helsesøster.

Takk for svar.
 
Jeg hadde et tøft svangerskap med hyperemesis og endte med hastekeisersnitt grunnet svangerskapsforgiftning for 7 mnd siden. Jeg hadde en tøff tid på barsel (og i barselstida) med høyt blodtrykk, ammestri, krevende baby og generelt helt i ubalanse.
Det ble bedre, heldigvis, og jeg har en blid og fornøyd baby nå. :)
Det jeg lurer på er om en kan ha fødselsdeperasjon latent og at den kommer snikende litt senere enn rett etter fødsel?

Jeg opplever en liten samlivskrise om dagen og har det så vondt. I det siste har jeg tenkt på om jeg kanskje har en fødselsdeperasjon grunnet ovennevnte. Hva kan jeg gjøre om i så tilfelle?
Jeg ammer og har også tenkt på at jeg kanskje bare er superhormonell/emosjonell.
Jeg er på et lengre utenlandsopphold, derfor jeg hører med deg og ikke min egen helsesøster.

Takk for svar.
Hei! Leit å høre at du opplever å ha det så vondt. Graviditet og barseltid kan være en krevende periode,-både fysisk og mentalt. , Det å få barn kan sammenlignes med en krise, da livssituasjonen er så annerledes og man i liten grad kan dra nytte av tidligere erfaringer. Morsrollen er ny, og i noen tilfeller kan det ta tid å bli trygg i denne rollen. Har du i tillegg hatt et tøft svangerskap og fødsel og lite søvn i barseltiden, så er det ikke så mye overskudd til andre ting enn daglig omsorg for barnet. Mange kan nettopp derfor i denne tiden oppleve samlivskrise. Selv om også mannen engasjerer seg på en positiv måte i forholdet til og i omsorgen for barnet, så har ikke mannen gjennomgått de kroppslige påvirkningene som kvinnen har. Som par er det viktigste å skape rom for dialog og forståelse for hverandre. Noen ganger kan det være lurt å kontakte en nøytral part,- eks. familierådgiver. Dersom ikke tristheten går over, vil jeg råde deg til å kontakte fastlegen din så snart du har anledning. Dersom dette skulle dreie seg om en fødselsdepresjon, så er det av stor betydning å få god hjelp. Å få avlastning og litt tid for seg selv, kan være med å gi overskudd. Håper at du som or kan gjenvinne overskuddet og gleden og at dere sammen som familie kan styrke felles bånd. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp