Fødselsbrev :)

Pernille88

Betatt av forumet
Hei :)

Mange her som tenker og skrive/har skrevet fødselsbrev? Hva og hvordan skriver dere det evnt, i stikkordsform eller vanlig? Hvor langt? :)
 
Jeg har skrevet. Har skrevet et typ brev. Men ikke så mye ønsker for selve fødselen, men mer en forklaring på hvem jeg er og hva jeg trenger. Dette fordi jeg ikke alltid er like flink til å si ting høyt så da fant jeg ut at det var lettere å skrive det ned. Da vet jordmor litt om meg uten at jeg må si noe. Var godt å få det ned på papiret. Kommunal jordmor har lest det og sykehuset har allerede scannet det og lagt det i mappa mi. Føles veldig trygt og godt.
 
Har fått det meste inn i journalen min, men ble anbefalt å skrive ned noen stikkord så tenker å gjøre det :)
 
Jeg har skrevet litt over en side om hvordan jeg opplevde fødsel sist og hvordan jeg er som person og hva jeg trenger denne gangen som jeg ikke fikk sist. Det er sendt inn for et par mnd siden til sykehuset via jordmor og jeg regner med at de har tatt vare på det der. Hvis ikke har jeg et ekstra i mappa :)
 
Jeg har ikke skrevet, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. MEN, jeg kommer til å snakke godt og mye med mannen angående enkelte ting som ble gjort under forrige fødsel - som jeg ikke ønsker at skal gjøres igjen. Tenker det ikke er gitt at de rekker å lese fødebrevet ved evt. vaktskifte osv, så greit at mannen er oppdatert, tenker jeg. :)

Men nå har ikke jeg noen spesielle preferanser og behov utenom de tingene jeg følte ble litt ubehagelig sist.
 
Sist var det noen punkter jeg skulle fylle ut, dette fødebrevet jeg fikk nå var bare linjer. Så litt usikker.
Ting gikk veldig bra sist, så er litt på å ta ting som det kommer nå egentlig. Jeg har ingen spesielle behov eller hensyn som må tas, og jeg forbereder meg bare på å la jm styre og jeg lystre :p
 
Skrev et kort og konkret fødebrev som kun inneholdt det som var aller viktigst for oss. Fikk skryt for et oversiktlig fødebrev, og opplevde at de virkelig jobbet for å holde seg til det som sto der under selve fødselen :) Så mitt tips er å holde det kort og presist, gjerne punktvis slik at det er lett for jordmødrene å lese mellom slaga.
 
Skrev et kort og greit et ista, og føler jeg fikk med det viktigste egentlig :) føler det ble litt mer sånn som noen av dere andre skrev her; at det var litt mer for og vite hvem jeg var og hvordan jeg opplevde første fødsel. Var lettere og se om jeg skulle skrive et eller ikke etter og ha fått noen input fra dere, så takk :)
 
Jeg snakket med jordmor på sykehuset i uke 35 og da la jeg frem alle mine ønsker for fødselen denne gangen.

Etter første fødsel var det å skrive fødebrev/notater noe jeg absolutt ønsket, men fordi jordmor tok notater den gang, så er jeg ekstra "forberedt".

På noen apper kan man forresten krysse av ønsker, og det kan være en god idé for noen. Har mine ønsker i back-up. ;)
 
Har ikke skrevet fødebrev, men ble inspirert til å gjøre det etter å ha lest denne tråden. Vil nok i likhet med Lillespire3 skrive ned noen punkter, blir ikke så mye om meg, men heller mine ønsker for å tilrettelegge for at fødselen skal bli en så god opplevelse som mulig :)
 
Max 1 a4 side, fordi folk på føden har andre ting å gjøre enn å lese en roman.
Stikkord, korte setninger.
Under-overskrifter for å lett få oversikt.
 
Skulle egentlig ikke skrive, men det ble 2 sider fordi innskrivingspapirene til sykehuset(som er 4!!! Sider) ikke engang hadde plass til alt de selv ba om :p
"Faste medisiner" og tre linjer :hilarious: for en spøk!
"Har du allergier" og en linje.. :hilarious:
Også skrev jeg litt om redselen min for kraftig blodtap under fødsel pga ekstremt blodtap tidligere, og at jeg ønsker de har en plan klar for dette før fødsel.
 
Back
Topp