Fødselsbrev

MammaIda90

Forelsket i forumet
Hallao!

Dette med fødselsbrev er litt uklart for meg... Skjønner at man kan "tømme" seg for tanker om fødsel på papir, for å dele dette med personalet som tar seg av deg. Det jeg lurer på er: 1. deler man dette før man kommer inn på føden? 2. Føles det naturlig å gi det fra seg? Jeg tror (førstegangs..) jeg ville ha følt det veldig unaturlig å gi fra meg et brev i det jeg kom inn med rier og styr. Tror jeg ville følt at jeg ga fra meg en liste med krav, liksom... Eller innblikk i mine innerste tanker på kanskje mitt mest sårbare tidspunkt i livet? Jeg vet ikke - synes det virker så fjernt.. Skal sies at jeg tar hele svangerskapet med ro, gruer meg ikke til fødsel og er ikke stresset for noe....

Noen som vil dele sine erfaringer rundt dette?
 
Jeg hadde ikke det med sist og denne gangen skal jeg på samtale der om en uke, men tror man legger det sammen med helsekortet sitt og papirene man har med :) (blodprøver osv).

Utenom det så hadde jeg ikke behov for det sist, jeg kom inn med 5 cm åpning og de var veldig flinke på å spørre hva jeg så for meg både av smertestillende/badekar og andre ting så hadde ikke behov for brev :) Men her er alle forskjellige selvfølgelig! Jeg ville bare ha ungen ut og helst uten epidural :p
 
Har aldri hatt med brev :) tar hver fødsel som den kommer :p
Å jordmødrene jeg har hatt har vært veldig flinke til å spørre å være positive til mine ønsker :)
 
For min del var det mer en liste med ting/slik jeg trodde jeg ville ha det, ikke så mye fulle setninger med masse tanker og grublerier. Men det er nok ingen mal på dette, så du må skrive det sånn som passer deg :) diktform? ;)

Jeg leverte det med innskrivingspapirene. Har du fått time til innskriving? Det er et greit tidspunkt å gi det til dem på, så har de det klart i mappa di når du kommer inn :) evt så bare ber du mannen gi det til dem kår dere kommer inn for å føde. Det er da de leser det uansett ;)

Mitt fødebrev kommer til å være en punktliste ca som dette:
- jeg vil gjerne stå mest mulig i preikestol
- jeg vil prøve i det lengste å ikke få epidural, kan godt ta en paracet eller annet. Prøver gjerne lystgass igjen, men ble kvalm av det sist.
- advarsel: jeg er høylytt. Jeg beklager på forhånd, har ingen kontroll på det. Bruk gjerne hørselvern om det er nødvendig.
- jeg vil gjerne slippe å bli klippet, og gjerne motvirke reving med finske-grepet.
- under pressriene vil jeg gjerne ha en fødestol med sånn bøyle til beina og håndtak å holde i.
- far vil klippe navlestrengen
- jeg vil ha sen avnavling

-jeg ønsker veldig gjerne å bo på barselhotell.


Mitt brev er ganske spesifikt på enkelte ting siden jeg allerede har gjort dette og veit litt hva som funker og ikke for meg :) Mest sannsynlig vil du kanskje ikke ha noe av det du trodde du ville ha når du først er der.
Til syvende og sist: du MÅ ikke ha et fødebrev. Føler du at det blir for kleint så bare dropp det ;)
 
Siden jeg har blitt henvist til samtale med føden for å snakke om min forrige fødsel føler jeg at jeg bør gjøre litt research på forhånd her! Haha. Får tenke litt neste helg på hva som gjorde at jeg bare ville ha et barn etter jeg var ferdig sist :p
 
For min del var det mer en liste med ting/slik jeg trodde jeg ville ha det, ikke så mye fulle setninger med masse tanker og grublerier. Men det er nok ingen mal på dette, så du må skrive det sånn som passer deg :) diktform? ;)

Jeg leverte det med innskrivingspapirene. Har du fått time til innskriving? Det er et greit tidspunkt å gi det til dem på, så har de det klart i mappa di når du kommer inn :) evt så bare ber du mannen gi det til dem kår dere kommer inn for å føde. Det er da de leser det uansett ;)

Mitt fødebrev kommer til å være en punktliste ca som dette:
- jeg vil gjerne stå mest mulig i preikestol
- jeg vil prøve i det lengste å ikke få epidural, kan godt ta en paracet eller annet. Prøver gjerne lystgass igjen, men ble kvalm av det sist.
- advarsel: jeg er høylytt. Jeg beklager på forhånd, har ingen kontroll på det. Bruk gjerne hørselvern om det er nødvendig.
- jeg vil gjerne slippe å bli klippet, og gjerne motvirke reving med finske-grepet.
- under pressriene vil jeg gjerne ha en fødestol med sånn bøyle til beina og håndtak å holde i.
- far vil klippe navlestrengen
- jeg vil ha sen avnavling

-jeg ønsker veldig gjerne å bo på barselhotell.


Mitt brev er ganske spesifikt på enkelte ting siden jeg allerede har gjort dette og veit litt hva som funker og ikke for meg :) Mest sannsynlig vil du kanskje ikke ha noe av det du trodde du ville ha når du først er der.
Til syvende og sist: du MÅ ikke ha et fødebrev. Føler du at det blir for kleint så bare dropp det ;)


Førstegangs og lite peiling, hva er finske grepet?:)
 
- advarsel: jeg er høylytt. Jeg beklager på forhånd, har ingen kontroll på det. Bruk gjerne hørselvern om det er nødvendig.
Når hadde du termin igjen? :-D Så om jordmødrene springer rundt på sus med hørselvern så vet jeg hvem andre som er der :p hehe
 
5.juli :)

Haha, ja, da er det nok meg!

Men seriøst, leste at de akkurat har gjort en undersøkelse og funnet ut at 50% av jordmødre får hørselskader...så et par diskrete ørepropper er helt innafor i mine øyne ;-D
 
5.juli :)

Haha, ja, da er det nok meg!

Men seriøst, leste at de akkurat har gjort en undersøkelse og funnet ut at 50% av jordmødre får hørselskader...så et par diskrete ørepropper er helt innafor i mine øyne ;-D
Da er det jo faktisk ganske grei sjangs for at vi er der samtidig :-D
Men ja, greit at de får beskytte hørselen litt
 
Jeg går til samtaler og oppfølging på sykehuset pga komplikasjoner forrige gang og her skriver jordmor fødebrevet for meg. Jeg klarer ikke å formulere det vi har skrevet i brevet her men vi har bla skrevet at: får ble tilsidesatt veldig sist og skjøvet inn i en krok og trenger bekreftelse på at han kan hjelpe og være der for meg. Jeg har også skrevet at jeg har en ekstremt økt blødningstendens og dette MÅ følges nøye med på. Med storebror hadde jeg ikke skrevet brev men jordmor gjorde på en måte for meg på omvisningen på avdelingen. Vi hadde samtale med jordmor og fikk høre om hvilket tilbud de hadde og se bok med fødestillinger osv. Jeg er også veldig klar på at jeg kommer til å gjøre det de anbefaler, så lenge de begrunner det. Feks så ønsker jeg ikke epidural, men tar det hvis de mener at det er til barnets beste.
 
Greit å levere det på forhånd så du slipper å tenke på det:) samtidig, om de får det i hånda når du kommer inn så vet du at de vet om brevet. Om det kan settes opp punktvis er det sikkert enklere for de å lese og litt enklere å levere fra seg? Jeg vet ikke.

Jeg tror ikke jeg har behov for fødebrev. Har jo noen meninger om fødsel denne gangen, som vi sikkert kommer til å diskutere på innskrivning noen uker før termin. Tror kanskje de har et slags spørreskjema som de fyller ut da.

Etter første fødsel skrev jeg ganske mye ned av det som skjedde, følelser, hva som kunne vært annerledes osv. Det var veldig til hjelp for å bearbeide fødselen. Så har tenkt igjennom det meste.

Selv om vi er i fødsel så kan vi jo tenke klart ofte og uttrykke oss også. Kanskje greit å ha et ark med seg i bagen i tilfelle dagen kommer og man ikke greier å snakke allikevel:p
 
Det er et "grep" de tar akkurat i det hodet skal ut, de dytter i mot liksom. Det er ganske standard å gjøre det tror jeg, men ikke alle gjør det. Det motvirker alvorlige rifter :)

Okei, får skrive det opp i mitt brev også! Så redd for akkurat klipping og revning :( hvor lenge venter man med å klippe ved sen avnavling?:)
 
Okei, får skrive det opp i mitt brev også! Så redd for akkurat klipping og revning :( hvor lenge venter man med å klippe ved sen avnavling?:)

Man venter til navlestrengen har blitt slapp/slutter å pulsere. Det tar et par minutter eller så tror jeg... Dette har nok også egentlig blitt standard mange steder, men jeg bare skriver det inn for å være helt sikker på at det blir sånn :)

Jeg fikk en grad 2 rift sist, ikke alt for ille, men sydde en del sting. Det var nesten det jeg grua meg mest til ved fødsel, at det liksom bare skulle bli ett stort åpent sår nedi der. Men det var virkelig ikke så ille som jeg frykta :)
 
Jeg skrev fødebrev sist. Sto litt om at jeg ønsket familierom (sykehusskrekk så vil ikke bli liggende alene etter en sånn opplevelse), og litt andre ting jeg ønsket at de skulle ta hensyn til. Skrev bla at jeg ville fikse ammingen selv, ikke som en venninne der de bare hadde tatt tak i puppen pg stappet den i munnen på ungen uten å si stort. De resoekterte det, men kom med forslag, og endte med at jeg ba om hjelp for å få riktig sugetak. Men det viktige var at de ikke trengte seg på.

Trenger jo ikke skrive ned ting du syns blir for privat. Du kan jo gjerne skrive ett til jm og ett til mannen som er litt mer detaljert, så har han øest igjennom litt ting om hva du tenker. Ofte lettere å huske det man har lest.
 
Man venter til navlestrengen har blitt slapp/slutter å pulsere. Det tar et par minutter eller så tror jeg... Dette har nok også egentlig blitt standard mange steder, men jeg bare skriver det inn for å være helt sikker på at det blir sånn :)

Jeg fikk en grad 2 rift sist, ikke alt for ille, men sydde en del sting. Det var nesten det jeg grua meg mest til ved fødsel, at det liksom bare skulle bli ett stort åpent sår nedi der. Men det var virkelig ikke så ille som jeg frykta :)

Okei, er noe av det jeg frykter mest! Jeg har jo ikke peiling på hva jeg går til, så vet ikke hva jeg kan forvente meg.
 
Tar det under fødselen.vet ikke hvordan den blir så får skrike ut behov og ønsker når jeg kjenner på kroppen hva jeg trenger...:) eneste jeg har sagt ifra om i forkant under samtale på oul, er at jeg ønsker sterilisering om det skulle bli slik at det blir haste ks. Noe jeg håper jeg slipper:)
 
Hadde med brev med førstemann men jordmor så såvidt på det. Kan nok være fordi jeg også kom inn med styrtfødsel og hun hadde egentlig tenkt å se på det etter hun hadde sjekket åpning osv men med full åpning og pressrier ble det ikke noe av. Gubben fikk sagt det viktigste som f.eks helst kun lystgass av smertestillende og helst ikke epidural.
Blir nok ikke til at jeg tar meg bryet med det denne gang pga faren for styrtfødsel denne gang også. Men kommer til å ta opp litt ting på innskriving. Kanskje jeg tar med ett brev da og ser om de kan få det med på ett vis
 
Jeg skulle skrive et sist, fikk ned to setninger. Er en ganske enkel person..

Tok det aldri med, hadde overhodet ikke behov for det. Fødte i en slags fødselshypnose, så var helt i min egen verden og enset ikke hvem som var det. I tillegg gikk det veldig fort og hadde en ekstremt enkel fødsel (men det vet man jo ikke på forhånd). Kommer ikke til å skrive noe denne gangen heller.

Jordmor har skrevet at jeg ønsker å bo på barselhotellet denne gangen for og få hjelp til amming. Men mest sannsynlig så vil medisinene mine gjøre at jeg blir liggende på sykehuset for å observere babyen.

Innstillingen min var/er: tar det som det kommer!
 
Jo, faktisk denne gangen ønsker jeg å ta i mot selv. Men det må jeg vel klare å si selv, hvis ikke kan jeg heller ikke ta i mot selv...
 
Back
Topp