Fødselsbrev

Lightning85

Glad i forumet
Jeg har nettopp begynt på et fødselsbrev!:) Det var igrunnen veldig koselig <3 :)
Vet det nok er litt tidlig, men ei venninne av meg fikk beskjed om å ha fødselsbaggen pakket klar til uke 30, så da er det "bare" 8 uker til jeg er der! Og brevet må jo være i bagen, så hvorfor ikke begynne å kladde litt på det nå:)

Har dere tenkt å skrive fødselsbrev? Hva har dere tenkt å inkludere i brevet? Har dere også begynt å skrive?:)

Ja:P Sånn brev du tar med og gir til fødeavdelinga, kan inneholde ønsker ang. smertestillende, tidligere erfaringer med fødsler(gode/dårlige erfaringer), og i mitt tilfelle skriver jeg litt om min blødersykdom og hva dem må ta hensyn til og være obs på:)

Trenger ikke være et langt brev:) Men greit å ha noen punkter nedskrevet i ro og mak i forkant, for når fødselen står på, har jeg hørt rykter om at hodet ikke er helt klart og tilstede:P

Aha :p er min første så er ikke mye sånt jeg har styr på :p men får vell mer info av jm ved neste kontroll :p

Jeg har ikke skrevet det med noen av mine fødsler, og kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen heller. Har vært ganske flink til å skrike ut hva jeg IKKE ønsker iallfall. Og det er det som er viktig for meg, at ikke de tråkker over det. ;)

Men nå har ikke jeg noen sykdom å ta hensyn til heller altså. Da hadde det nok stilt seg annerledes.

Hadde det forrige gang og det var veldig greit.
Skrev at jeg ville prøve mest mulig naturlig,men at jeg var åpen for det meste om det skulle bli nødvendig. Så da jeg spurte om epidural var det en søt jordmor som prøvde å minne meg på at jeg egentlig ville ha det mest naturlig. Om ikke jeg ville prøve lystgassen først. Men det ville jeg ikke. Rett og slett fordi jeg var livredd for å bli kvalm av den da jeg tidligere har blitt veldig kvalm av narkose og fått forklart at det er fordi det er i gassform :confused:
Men så funka jo ikke den epiduralen på meg før etter mange timer,så det må jeg vel informere om denne gangen. Bare å begynne å skrive skjønner jeg ;)

Jeg skriver bare litt på den som man leverer på føden når man kommer.Første gang skrev jeg at jeg ønsket at alt skulle være mest mulig naturlig osv,ville ha akupunktur og badekar som smerte lindring! Andre gang skrev jeg(kommer til å skrive det samme nå)Hvis komplikasjoner skulle oppstå og jeg ikke kan være helt tilstede,så husk å mate babyen og det med flaske.Den skal ikke ligge å skrike av sult,bare gi beskjed til pappan hvor han skal forsyne seg så fikser han det selv,ikke gi han masse kjeft som første gang.Påforhånd tusen takk!

Luer på om jeg skal be om en jordmor som er enten utrolig utadvendt og har masse humor og ironi eller er innbarka Drammenser ;)

Jeg skriver bare litt på den som man leverer på føden når man kommer.Første gang skrev jeg at jeg ønsket at alt skulle være mest mulig naturlig osv,ville ha akupunktur og badekar som smerte lindring! Andre gang skrev jeg(kommer til å skrive det samme nå)Hvis komplikasjoner skulle oppstå og jeg ikke kan være helt tilstede,så husk å mate babyen og det med flaske.Den skal ikke ligge å skrike av sult,bare gi beskjed til pappan hvor han skal forsyne seg så fikser han det selv,ikke gi han masse kjeft som første gang.Påforhånd tusen takk!

Luer på om jeg skal be om en jordmor som er enten utrolig utadvendt og har masse humor og ironi eller er innbarka Drammenser ;)

He he. Er så godt å ha gjort det før så man vet hva man vil. Kanskje jeg skal skrive at jeg ammer som jeg selv vil,så lenge ungen får mat så vil jeg ikke ha noen innblanding,takk!
Forrige gang fikk jeg nemlig beskjed om å værsågod å sette meg opp og amme,ungen kunne da ikke få i seg noe på den måten der.
Jeg kunne ikke ligge på siden pga vondt etter keisersnittet,så jeg ble liggende på ryggen med hodeenden på senga hevet. Skjønner at det så rart ut,men ungen fikk jo melk. Prøvde også å forklare at jeg hadde veldig luftsmerter og at det da ikke var behagelig å sitte med en baby liggende å presse på magen,men neida,det var bare tull,så vondt var det ikke.

He he. Er så godt å ha gjort det før så man vet hva man vil. Kanskje jeg skal skrive at jeg ammer som jeg selv vil,så lenge ungen får mat så vil jeg ikke ha noen innblanding,takk!
Forrige gang fikk jeg nemlig beskjed om å værsågod å sette meg opp og amme,ungen kunne da ikke få i seg noe på den måten der.
Jeg kunne ikke ligge på siden pga vondt etter keisersnittet,så jeg ble liggende på ryggen med hodeenden på senga hevet. Skjønner at det så rart ut,men ungen fikk jo melk. Prøvde også å forklare at jeg hadde veldig luftsmerter og at det da ikke var behagelig å sitte med en baby liggende å presse på magen,men neida,det var bare tull,så vondt var det ikke.

Ja godt å vite hva man vil,jeg pleier å ta meg til rette på amme rommene jeg,hvis jeg deler rom med noen.setter meg i en amme stol,kaprer den beste amme puta,legger stolen tilbake og slenger puppen ut.lar ungen sutte seg i søvn og sovner selv :) Sist våknet jeg opp at alt var veldig mørkt rundt meg og så hadde jeg fått på meg et teppe :) En snill gammel jordmor syntes at vi så så fredlige ut så hun hadde dempet lyste og bredd over meg,så jeg skulle få søvn :)

Ja godt å vite hva man vil,jeg pleier å ta meg til rette på amme rommene jeg,hvis jeg deler rom med noen.setter meg i en amme stol,kaprer den beste amme puta,legger stolen tilbake og slenger puppen ut.lar ungen sutte seg i søvn og sovner selv :) Sist våknet jeg opp at alt var veldig mørkt rundt meg og så hadde jeg fått på meg et teppe :) En snill gammel jordmor syntes at vi så så fredlige ut så hun hadde dempet lyste og bredd over meg,så jeg skulle få søvn :)

Ammerom?? Skjønner jeg har gått glipp av noe ja. Hu jeg delte rom med var fryktelig slitsom,drama hele tiden,jeg holdt på å bli gal! Hadde nok med meg selv om ikke jeg skulle høre på henne også :confused:
Håper denne fødselen går lettere så jeg kan nyte tiden etterpå litt mer.

Hadde det forrige gang, men da var det jm på helsestasjonen som skrev for meg. Der sto det hvilke bekymringer og ønsker jeg hadde. Hadde opplevd total ruptur så var noe bekymret. Det var tydelig at jm på sykehuset hadde lest det for hun tok opp ting med meg rimelig kjapt. Veldg greit for da slipper man å bekymre seg for om de får all informasjonen man ønsker å gi.

Denne gangen har jeg ny jm, men hun har allerede tatt opp noen ting med meg som hun mener de bør vite på føden når jeg kommer. Hun anbefaler meg å ikke takke ja til student for eksempel - pga. rupturen. Det hadde jeg ikke tenkt på selv.. Jeg har i tillegg tenkt å be om familierom hvis det er ledig. Jeg tenker at om vi er to som føder samtidig og bare ett familierom er ledig, så er det større sjans for at jeg får det hvis det står i papirene mine at jeg ønsker meg det veldig. Jeg opplevde tiden på sykehuset etter fødslene mine veldig forskjellig og den første gangen delte jeg rom med noen andre og andre gang hadde jeg familierom. Det var helt knall.

Jeg skrev ikke noe sist, og kommer nok ikke til å skrive noe denne gangen heller. Har ingen spesielle hendelser, komplikasjoner eller sykdommer å ta hensyn til.

Back
Topp