Fødselsattest

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Jeg fikk en textmelding fra Altinn om å registrere navnet til barnet. Jeg gjorde det og bf trengte ikke signere elektronisk. Så fikk jeg enda en text om at navnet var godkjent og at de sender fødselsattest i posten. Nå lurer jeg på om far står oppført på fødselsattesten. Hvordan fungerte det for dere som fikk barn tidlig i februar? Stod far på fødselsattesten uten at dere måtte gjøre noe? Fikk mitt første barn i utlandet og reiste hjem etter fødsel, så er ikke kjent med hvordan det fungerer.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her måtte ikke bf godkjenne navnet, men han står oppført som far på fødselsattesten.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Her måtte pappaen godkjenne navnet, stod at foreldre som deler foreldreansvar må begge godkjenne.

Hva som står på fødselsattesten kommer vel uavhengig av navnevalg tror jeg. Det registreres allerede på sylehuset. De som er gift blir automatisk registrert som far, mens ugifte må skrive under på farskapserklæring.

Men hvordan får man delt foreldreansvar?

Rakk jo å separere meg fra mannen min de første mnd i svangerskapet, men vi er sammen. Har bare ikke gitt beskjed til fylkesmannen riktig enda. Stod at jeg hadde foreldreansvaret alene! Så her har vi ikke delt foreldreansvar engang.. Fikk ingen beskjed om at far skulle skrive under på noe. Hverken på Altinn eller sykehuset, men han stod oppført som far på helsekortet. Vet han blir veldig lei seg om han ikke står på fødselsattesten selv om det kan endres senere.

Kan du ikke bare ta en tlf å spørre?

Men hvordan får man delt foreldreansvar?

Hvis man bor sammen når barnet fødes har man automatisk delt foreldreansvar

• Liker
Reactions: BMC
Har han skrevet under på at han er faren da? Når jeg fikk førstemann var jeg ikke sammen med bf, men han var med på fødselen så skrev under på at han var faren og delt foreldreansvar. Men siden vi ikke bodde sammen fikk jeg hele ansvaret. Jeg sendte inn alt av papirer på navn og slik, måtte ikke ha hans underskrift da. Så han kom på fødselsattesten. Det var i 2010 da, veit ikke om det er annerledes nå..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvis man bor sammen når barnet fødes har man automatisk delt foreldreansvar

Aaah, regner med det bestemmes utifra folkeregistrert adresse? Håvard har nemlig fortsatt sin adresse registrert hos foreldrene.

Har han skrevet under på at han er faren da? Når jeg fikk førstemann var jeg ikke sammen med bf, men han var med på fødselen så skrev under på at han var faren og delt foreldreansvar. Men siden vi ikke bodde sammen fikk jeg hele ansvaret. Jeg sendte inn alt av papirer på navn og slik, måtte ikke ha hans underskrift da. Så han kom på fødselsattesten. Det var i 2010 da, veit ikke om det er annerledes nå..

Skrev ikke under på noen papirer, ble ikke spurt om det.

Kan du ikke bare ta en tlf å spørre?

Er flere timers ventetid når man ringer folkeregisteret. Venter til jeg får attesten først, så får jeg heller ta det da om han ikke står oppført som far, men ville bare vite hvordan det fungerer i og med at jeg fikk min første da jeg var bortreist :)

Her fikk bf mail om å godkjenne navnet. Vi er gift og bor sammen, men han har ikke byttet adresse siden vi har vært på flyttefot nå i flere år, egentlig. Han er registrert på foreldrene sin adresse.

Her måtte bf godkjenne navnet. Vi er samboere, men ikke gift.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Her er me sambuarar ig gubben måtte skriva under på at han var pappa på sjukehuset, og han måtte godkjenna navnet. Ventar no på fødselsatesten.

Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤

Vi skrev ikke under på noe som helst på sykehuset. Men han har fylt ut et sånt skjema for farskapserklæring. Fikk det tidligere i svagerskapet da jeg gikk til jordmor i en annrn kommune. Hun sa det var greit å ha i tilfelle det skulle skje noe med meg under fødselen. Men sykehuset spurte ikke om det da vi var der. Vi er samboere og begge er registrert på samme adresse.

Da kan jeg oppdatere om at far står som "ikke meldt" på fødselsattesten, så tar en tlf til folkeregisteret i morgen.

Rart de ikke ba han fylle ut d skjemaer på barsel. Men var kanskje fordi de trodde dere var gift? Noe dere jo egentlig er, men står som separert i systemet?

Vi fikk brev og mld fra altinn. Valgte å sende brevet i retur og skrev under på navnevalget sammen, slo da to fluer i en smekk:)

Mh

Jeg og mannen er gift, men han måtte inn å godkjenne navnet uansett.
Han fikk ikke noe melding på det helker så hadde ikke jeg lest hva son sto etter at jeg hadde sendt inn hadde han nok ikke vært oppført :-s

Rart de ikke ba han fylle ut d skjemaer på barsel. Men var kanskje fordi de trodde dere var gift? Noe dere jo egentlig er, men står som separert i systemet?

Ja, på helsekortet står der gift og i systemet separert. Må ringe de og be de legge til far og endre tilbake til gift :p Stakkars far. De j£*#% hormonene mine altså :p

Back
Topp