Fødselsangt

-B-

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Jeg er 2. gangsfødene og er veldig bekymret for fødselen. Før første fødsel var jeg ikke nervøs i det hele tatt, men etter en litt dramatisk fødsel gruer jeg meg veldig. Det var ikke noe med babyen som gjorde fødselen dramatisk, men bemanningen på sykehuset som gjorde at var i gang med å å presse før jordmor kom inn på rommet. Samboeren min gruer seg like mye som meg og vi er begge veldig redd for at det skal skje igjen. Vi var veldig heldig med at alt gikk fint, men tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd.

Jeg håper egentlig at jeg kan bli satt i gang en uke eller to før termin for å være sikker på at alt er under kontroll. Noen som vet om dette er mulig? Jordmoren min foreslo at jeg skulle ta med et brev, men det gjør meg ikke noe mindre bekymret.

Jordmor, fastlege og gyn sendte beskjed opp til sykehuset sist om at jeg ikke skulle gå over termin.

Sykehuset gav beskjed tilbake at med mindre noe var galt med barnet var det bare å glemme da vi kom på kontroll en uke før termin

Har du fått en samtale med jordmor ang fødsel? Det har du krav på så vidt jeg vet! Jeg hadde også mange bekymringer rundt sist fødsel, men fikk snakket med jm som følger opp dette svangerskapet og det hjalp litt! Også prøver jeg å tenke på at ingen svangerskap er like - ei heller fødsler! Og selvom det ikke var noe kjekk opplevelse sist er det ingenting som tilsier at det ikke skal bli det denne gangen :-) Men nevn det til legen og jm og snakk med dem om det, hør hva muligheter det er!

Jeg er 2. gangsfødene og er veldig bekymret for fødselen. Før første fødsel var jeg ikke nervøs i det hele tatt, men etter en litt dramatisk fødsel gruer jeg meg veldig. Det var ikke noe med babyen som gjorde fødselen dramatisk, men bemanningen på sykehuset som gjorde at var i gang med å å presse før jordmor kom inn på rommet. Samboeren min gruer seg like mye som meg og vi er begge veldig redd for at det skal skje igjen. Vi var veldig heldig med at alt gikk fint, men tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd.

Jeg håper egentlig at jeg kan bli satt i gang en uke eller to før termin for å være sikker på at alt er under kontroll. Noen som vet om dette er mulig? Jordmoren min foreslo at jeg skulle ta med et brev, men det gjør meg ikke noe mindre bekymret.

Vi er fler om å grue oss <3 sender deg en stor klemm <3

Be om samtaler før fødsel og lovnad om bemanning tilstede hele tiden for din trygghet.
Ville ikke gått for igangsettelse om du hadde en ok fødsel sist og tviler på at sykehuset er med på den.
Men at dere føler dere trygg og ivaretatt burde være en minstestandard for et hvert sykehus..

Lykke til :)

Dette blir min første gang og kjenner som du en veldig angst for fødselen. Skal snart på møte med jm på sykehuset og håper det kommer noe ut av dette. Må få en viss kontroll på den situasjonen ellers går det helt galt. Kommer til å være helt tydelig på hva jeg trenger og håper at de respekterer det. ☺️

Be om samtale med jordmor på sykehuset, og få så mye ekstra oppfølging som mulig. :)

Samme her.... Holdt på å gå galt her.. Kom inn men ingen gadd å sjekke åpning! Dem sa bare "det tar minst 5 timer til! Du er førstegangsfødende" men det viste seg at jeg hadde 8 cm åpning og var i full fødsel! Måtte benytte sjansen mens det kom ei anna inn å skulle hente noe... Og da ble det fart på sakene... Men vil IKKE oppleve det igjen så skal be om samtale på sykehuset nå snart.

Jeg går til samtale hos psykisk jm team angående kjip førstegangs opplevelse. Og det var vel så mye behandlingen etter fødsel som ødela som selve fødselen.
Be om å få henvisning til samtale om slikt. Fastlegen min henviste meg :)

Be om henvisning til samtale på sykehuset ja :) Jordmoren min sendte det inn for meg, skal dit nå i starten av april.

Var på to samtaler sist og skal på en nå, altså hos jordmor på sykehuset. Poliklinikktime.. :)
Var helt avgjørende sist :)

Har du fått en samtale med jordmor ang fødsel? Det har du krav på så vidt jeg vet! Jeg hadde også mange bekymringer rundt sist fødsel, men fikk snakket med jm som følger opp dette svangerskapet og det hjalp litt! Også prøver jeg å tenke på at ingen svangerskap er like - ei heller fødsler! Og selvom det ikke var noe kjekk opplevelse sist er det ingenting som tilsier at det ikke skal bli det denne gangen :-) Men nevn det til legen og jm og snakk med dem om det, hør hva muligheter det er!

Jeg har snakket med henne om det første gangen, men har liksom prøvd å skjule at jeg er redd. Har tenkt at det sikkert vil gå over. Men ble sendt til sykehuset nå i påsken pga av magesmerter og ble plutselig så redd for fødselen igjen.. Skal høre når påsken er over. Kan hende de har en eller annen løsning på det :)

Har jordmor time igjen om 2 uker, men tror jeg skal sende henne en mail og høre hva mulighetene er nå :)

Tror det er mye mer hjelp i en god samtale og oppfølgning rundt at man gruer seg enn å bli satt i gang. Jeg måtte bli satt igang med nr 2 og det var en mye mer belastende og stressende fødsel enn med nr 1. Det tok også lengre tid siden kroppen egentlig ikke var helt klar.

Det som er viktig er i allefall å være helt tydelig til jordmor om hvordan du har det sånn at hun skjønner alvoret. Å bare anbefale å ta med ett brev er ikke nok oppfølgning

Back
Topp