Fødselsangst

Fru.Bøllefrø

Betatt av forumet
Pumpkin Bumps 2025
Andre som kjenner på dette? Jeg er førstegangsfødende, så vet lite om hva jeg går til, men gruer meg noe helt forferdelig mye. Gruer meg mest med tanke på smertene som man må igjennom. Vurderer å ønske meg planlagt keisersnitt, men vil jo helt forsøke vaginalt.
Slitsomt å skulle grue seg så mye, er jo seks måneder til. Blir for dumt:sorry:
Ødelegger mye av gleden ved graviditeten merker jeg.

Tenkte å lage en tråd om dette så man kan snakke sammen om det er andre som kjenner på det samme, eller gjorde det ved forrige fødsel, eller noen har gode råd å komme med:happy::Heartpink

Vil anbefale å ta det opp med jordmor.
Jeg hadde fryktelig skrekk for å føde da jeg var gravid med første. Jeg tok også positiv fødsel kurset for å være mentalt forberedt, det hjalp meg mye! Vet det finnes andre fødselsforberedende kurs også :)

Jeg var kjemperedd før første fødsel. Snakket mye med jordmor og fikk også en time på fødeavdelingen på sykehuset for omvisning og å prate med jordmor der. Det hjalp. Jeg tenkte også at det skulle være så vondt at man hadde lyst til å dø. Men kan ærlig talt si at det er verre med tannpine enn fødsel. Skjønner at det er veldig individuelt, men heldigvis klarer kroppen det uansett hvor redd, stressa eller anspent man er. Skriv et fødebrev allerede nå, prøv å tenk litt over hva du trenger og som kan hjelpe deg. For eksempel tydelige beskjeder, omsorg, informasjon om hva som skjer osv. Jeg heier på deg :Heartred

Det er helt normalt og forståelig, det som skjer under fødselen er jo helt utenkelig... da jeg var gravid for første gang, snakket jeg mye med jordmor om det og hun var så forståelsesfull og grei at jeg ble mye roligere og forberedt da dagen kom :)
Hver kvinne opplever fødsel på forskjellig måte, noen er ferdig i løpet av en time mens andre trenger litt mer tid. Uansett, de som jobber på føden er der for å hjelpe deg og gjøre det behagelig for deg, både fysisk og psykisk. Kroppen hjelper deg også :)
Sender masse positive tanker og en god klem :smiley-angelic003

Åh så skjønne dere alle er :Heartpink Tusen takk for gode råd og tips, det skal jeg ta til meg. Tenker jeg skal ta det positiv fødsel kurset og be om samtale med jordmor på sykehuset. Jeg ønsker epidural, men er redd for at jeg ikke får det fordi legen er opptatt, det er «for sent» innen de har mulighet til å sette den eller at den blir satt, men funker ikke / funker delvis på kun én side osv. Tenker derfor det hadde vært fint å snakke med noen fra sykehuset så de kan, så langt det er mulig, «garantere» at jeg får den så tidlig som mulig.

Fødsel er egentlig ikke så vondt. Det er smerte som kommer i tak. Bygger seg opp, så bygger seg ned igjen. I tillegg har man endorfiner som jobber med deg.
Og så er man møkkalei av å gå gravid og vil helst ha ungen ut uansett.

Jeg har opplevd flere ting som jeg synes er vondere enn fødsel, både fordi man ikke har noen gave i enden (utenom en fin regning fra tannlegen som to rotfylte tenna dine) eller fordi du aldri får noe om pause fra smertene (som da jeg fikk nyrebekkenbetennelse) eller at man ikke har noe å bedøve med (som da jeg fikk en abcess som ble så betent at bedøvelsen ikke fungerte).
Fødsel kan kan slitsomt. Man bruker mye krefter, men om det drar seg ut så får man epidural. Og går det raskt, så trenger du neppe epidural uansett fordi du har krefter nok. Og så finnes det alltids andre former for smertelindring hvis det skulle gå fort.

Jeg er også ganske sikker på at om du tar dette opp med jordmor og legger ved dine ønsker, så vil de gjøre det de kan for at det blir slik som du ønsker.

Gå gjerne på kurs og lær så mye om fødsel som du kan slik at du vet hva som skjer og hvordan kroppen jobber. Da vil du også kunne følge bedre med på veiledningen du får fra ekspertene rundt deg.

Jeg må virkelig ettertrykkelig påpeke at keisersnitt ikke er en lettere måte å føde på!

Har hatt to akutte keisersnitt, etter henholdsvis 21 timer i aktiv fødsel med nr. 1 og etter 15 timer i aktiv fødsel med nr. 2. Det er smertefullt, og det tar som oftest mye lenger tid å komme seg etter en keisersnitt fødsel, kontra en vaginal fødsel! I tillegg kan det oppstå komplikasjoner som man kunne unngått ved en vaginal fødsel.

Så, om du har fødselsangst vil jeg uten tvil anbefale deg å heller forsøke vaginal fødsel :Heartred

Sier ikke at alle keisersnitt er traumatiske, men fra ei som ikke har et valg og må ha et planlagt keisersnitt denne gangen; jeg hadde valgt vaginal fødsel over keisersnitt any day.

Satt med akkurat samme følelse selv første gang. Er veldig lurt og ta det opp med jordmor. Selv så jeg alt av fødeavdelingen og jordmødrene osv, og jeg ble bare mer stresset av det. Jeg var også forberedt på at det skulle gjøre så sinnsykt vondt, og gruet meg til det ekstreme. Jeg er vandt med vonde menstruasjonssmerter, og var jo derfor forberedt på at fødsel skulle toppe det x10000. Men kan bare si at min første fødsel for meg var mye bedre. Man har pauser, og smerten er annerledes på en måte(noe er litt likt, men pauser). Det artige var at jeg kom inn som førstegangsfødene med 10 cm åpning, for jeg var så forberedt på at det skulle være såå mye verre. Jeg hadde altså gruet meg så sinnsykt mye uten grunn. Hver dag hele svangerskapet. Så alt i alt en ekstremt mye bedre opplevelse enn jeg kunne forestille meg. Nå som jeg er gravid med nr 2 så gruer jeg meg ikke på samme måten :) Så snakk med jordmor/lege så du slipper grue deg så mye som meg. Jeg sa ikke i fra, og angrer på det nå. Husker jeg tenkte på det hver eneste dag gjennom hele svangerskapet. Veldig slitsomt. Alle fødsler er forskjellig, og jeg har tenkt at jeg var heldig. Men venninnene mine rundt har hatt ganske like opplevelser. Så tror ofte man hører om de som ikke går så bra. Så bare vit at det for mange går veldig fint <3 Også er det hjelp og få hvis man skulle være mer uheldig <3

Sniker litt.
Forstår deg veldig godt, og jeg er ikke en av de som syns det er helt rått og føde. det er så vondt og en helt syk følelse.
Nå må jeg ha keisersnitt ved neste fødsel og gruer meg faktisk mer til det. De aller fleste kommer seg ganske fort etter en fødsel, mens et keisersnitt er mye tøffere for kroppen. Jeg var raskt oppe etter mine fødsler (styrtfødsel uten smertelindring, selvom dette var tatt opp flere ganger) men etter et keisersnitt regner jeg med at jeg må ha mye hjelp til baby og at jeg selv vil ha mye vondt og ikke bare den de første dagene.

PS’: selv uten smertelindring og en stjernekikker har jeg hatt en fin fødselsopplevelse altså. Og jordmora og alle de andre var veldig fornøyd (prematur fødsel så det var en del folk i rommet)
Jeg ba også om å få snakke med jordmoren som hadde meg i fødsel om tanker og slikt etterpå, det syns jeg hjalp veldig :)

Masse lykke til! Og snakk frykten i hjel.

Back
Topp