Fødselsangst

Prøverbareåkommemeggjennomdagen

Andre møte med forumet
Jeg venter baby nummer 4 med termin 12.mars. De siste to ukene har jeg hatt mye modningstegn, som jeg også via en runde stripping har fått bekreftet at jeg er. Jeg har hatt så kraftige kynnere den siste tiden at jeg tenkte, nå er det ingen tvil om at fødsel er igang- for at alt skal forsvinne når jeg legger meg. Jeg undres over om dette stopper opp fordi jeg selv er så anspent og redd for fødsel. Det går liksom greit på dagtid- hvor jeg ikke tenker så mye over fødselen og ønsker bare å få det overstått mer enn noe annet på jord. Men så kommer kvelden, og jeg begynner å tenke på fødsel og smertene og jeg blir livredd. Har smerter i kjevdledd fordi jeg presser så mye tenner og er helt stiv av skrekk om natta. Kan dette på noe vis stagnere hele fødselsprosessen? Hadde 3 cm åpning forrige onsdag og en smørmyk livmorhals. Regner med det ikke blir produsert mye oxytocin med denne anspentheten og frykten for fødsel....det skal også merkes at jeg har hatt fine fødsler tidligere, ikke noe dramatisk. Er kun 1 år siden sist fødsel og jeg husker det som om det skulle vært igår (kan ha noe med frykten for smertene å gjøre).
 
Her er det nok lurt og snakke godt med jordmor. For er det noe vi har lært så kan ikke
Oksytocin og adrenalin produseres samtidig.
Viktig at du klarer og slappe av og prøve og fokusere på gode ting. Hør på musikk du liker som får seg i godt humør. Og gjør ting som gjør deg godt.
 
Sender deg mange gode tanker og håper du har noen du kan prate med om det som er vanskelig? Jeg har også hatt dager med mye vonde og regelmessige kynnere der jeg har tenkt at fødselen er i gang, men hvor det plutselig har dabbet helt av ved leggetid... Med andre ord MÅ ikke det at det dabber av ha en sammenheng med fødselsangsten din, MEN tenker likevel at det er viktig at du ikke går alene med tankene dine :Heartred
 
Sender deg mange gode tanker og håper du har noen du kan prate med om det som er vanskelig? Jeg har også hatt dager med mye vonde og regelmessige kynnere der jeg har tenkt at fødselen er i gang, men hvor det plutselig har dabbet helt av ved leggetid... Med andre ord MÅ ikke det at det dabber av ha en sammenheng med fødselsangsten din, MEN tenker likevel at det er viktig at du ikke går alene med tankene dine :Heartred
Ja, er vandt med å ha kynnere som dabber av uten den engstelsesbiten har snakket med jordmor om dette, men går ikke så mye i dybden. Føler meg så teit som er så redd når tidligere fødsler har vært såpass ukompliserte.. takk for gode ord:Heartred blir godt når dette er over!
 
Du setter ord på akkurat det samme som jeg kjenner på. Er 41+3 og livredd, helt moden og med 2-3 cm. Skal til jordmor nå...klarer ikke å fungere lenger :(
 
Back
Topp