Fødselsangst

Wilma89

Forelsket i forumet
Er det for tidlig å ta opp tanker/bekymringer ang. fødsel på første sv.skapskontroll hos fastlege?

Min forrige fødsel gikk ikke bra og endte med hastekeisersnitt. Det ble sagt etterpå at jeg ville få planlagt ks om jeg skulle ha flere barn. Jeg er likevel livredd for at de skal tvinge meg til å prøve naturlig fødsel likevel?

Noen som har hatt planlagt ks som vet hvor tidlig man kan få det avklart? For redselen min for å ikke få ks ødelegger litt av gleden, og gir søvnløse netter :-(

Her og endte selve fødselen veldig dramatisk, så jeg kommer og til å ta dette på første kontroll. Nevnte det for jm da jeg bestilte time og hun sa at vi kanskje burde gå gjennom fødselen (epikrisen) sammen og snakke oss gjennom noe. Nå MÅ ikke jeg ha keisersnitt, så blir litt annerledes.

Jeg hadde uansett ikke ventet da mors psykisk helse og er en viktig del som de skal ivareta :-) Håper du kan få noen gode og trygge svar :-)

Her og endte selve fødselen veldig dramatisk, så jeg kommer og til å ta dette på første kontroll. Nevnte det for jm da jeg bestilte time og hun sa at vi kanskje burde gå gjennom fødselen (epikrisen) sammen og snakke oss gjennom noe. Nå MÅ ikke jeg ha keisersnitt, så blir litt annerledes.

Jeg hadde uansett ikke ventet da mors psykisk helse og er en viktig del som de skal ivareta :-) Håper du kan få noen gode og trygge svar :-)

Jeg håper at legen min tar det på alvor, men litt redd for å få beskjed om at det er langt frem i tid og at det er for tidlig å tenke på det. Hu er så veldig opp og ned på hvordan hun tar tak i ting.

Jeg har ikke bestilt time hos jordmor. Tenkte å gjøre det etter første kontroll hos legen, men kanskje greit å bestille en time. Mulig jm er bedre på psykisk helse og tanker/ opplevelser rundt fødsel enn hva fastlegen er..

Alt hadde igrunn vært greiere bare jeg hadde fått bekreftet at keisersnitt er nødvendig i mitt tilfelle..

Det er absolutt ikke for tidlig å ta opp bekymringene dine. Du skal ikke gå halve svangerskapet å grue deg. Snakk med henne på første kontroll!

Ta det opp med en gang, ingen grunn til å vente. Skulle tro fastlegen din henviser deg videre til sykehuset for oppfølging der.

Ta det opp med en gang! Jeg skal ta det opp på neste time med legen fordi da har jeg passert 12 uker.

Etter forrige fødsel ble jeg innkalt til gjennomgang av fødselen på sykehuset noe tid etter fødselen pga at fødselen var ganske dramatisk og de var redde for fødselsangst ved eventuelle senere fødsler. Hjalp noe å få en gjennomgang av det og snakke om det. Og spesielt var det greit å få avklart at det i utgangspunktet ikke er noen medisinsk årsak til at jeg ikke skal kunne føde vaginalt (måling av bekken etc). Er mer usikker nå som jeg er gravid igjen og tanker om forrige fødsel dukker stadig opp. Derfor tenker jeg at det er like greit å ta det opp med en gang! Få luftet tankene og satt i gang prosessen.. Så får jeg bare håpe at legen tar det alvorlig. Om ikke ringer jeg direkte til fødestedet selv og hører tror jeg.

Har du fått med deg "skriv" fra forrige fødsel som viser fødselsforløpet og eventuelle notater lege/jordmor tok under forrige fødsel? (Hvis ikke kan du sikkert få tak i det). Ta i så fall med deg det til timen med legen. Det kan i alle fall gi en medisinsk vurdering av fødselen. Også kommer jo selvfølgelig dine følelser og tanker oppi alt det her. Og det mener i alle fall jeg må telle mye. Høres ikke ut som du har det noe godt nå:Heartred Ta det opp med lege eller jordmor, og håp på at du får god hjelp, og den tryggheten du trenger. Kan ikke ha det sånn at nattesøvnen forsvinner! Lykke til:)

Litt letta etter første sv.skapskontroll i dag. Jeg delte bekymringene mine med legen og hu sa at hun ikke kan bestemme, men at hvis sykehuset gikk imot ks så skulle hun gjøre det hun kunne. Hun hadde en annen pasient, med dårligere grunnlag enn meg for ks som hadde fått nei fra lokalsykehuset. Min lege hadde da henvist til et annet sykehus, og der fikk hun ks. Så vi gir oss ikke på dette! sa hun. Og sånn ca. 10kg datt av skuldrene.

Det ble jo sagt etter forrige hastekeisersnitt at jeg ville få planlagt ks neste gang. Men stoler ikke på sykehuset før jeg har det "svart på hvitt".

Back
Topp