Fødselsangst

Ønskerenkeiser

Andre møte med forumet
Hei dere, jeg trenger litt råd... Er i uke 34 nå og har vært til flere samtaler på sykehuset angående fødsel... Min første fødsel for noen år siden endte i hastesnitt og var aldeles ingen god opplevelse. Nå er jeg livredd for å føde men jeg får meg ikke til å si at jeg vil ha ks. Litt fordi jeg syns det var grusomt sist og litt fordi jeg føler meg feig hvis jeg ikke forsøker vanlig fødsel... Skal tilbake til ny samtale igjen om noen dager, og jo mer jeg er på sykehuset og jo mer jeg tenker at det nærmer seg, jo større blir angsten for det som snart skal skje. Kan dere hjelpe meg litt med deres tanker rundt vanlig fødsel og ks? Jeg har fått i oppgave å skrive for og imot for begge ting, men blir dårlig når jeg forsøker...angsten er helt forferdelig å takle. Står helt fast på at jeg ikke vil klare å gjennomføre en vanlig fødsel.. Kanskje litt rotete dette, men jeg trenger å høre andres innspill på både vanlig fødsel og ks.

Sender deg en klem jeg =) Ikke noe særlig å gå med fødselsangst :/
Jeg hadde det etter jeg fikk førsteman. Det endte også i haste ks. Det tok laang tid før jeg ville ha flere barn og enda lengre tid på at jeg bestemte meg for at jeg ville prøve å føde igjen.
Det ble KS på meg fordi fødselen stoppet opp og mini ble stresset. Det var det værste jeg kunne ha forestillt meg, var så innstillt på å føde, så jeg syntes det var veldig skummelt.
Nå har jeg og legen + jeg og jordmor gått gjennom hele fødselen min, ord for ord omtrent. Det syntes jeg var veldig betryggende, når jeg fikk vite hvorfor ting ble som de ble , ble jeg mye tryggere på at jeg kan gå igjennom en fødsel og føde normalt =)
Det er ikke noe kjekt å ta opp sånne temaer, men jeg råder deg til å gjøre det! Vi er jo snart i mål :) Og det er viktig at du ikke går til en fødsel eller KS og er skikkelig redd og engstelig. Jordmor og lege er gode støttespillere og de hjelper deg med det du trenger =)
Uansett hvordan babyen din kommer ut, så håper jeg du får en bedre opplevelse denne gangen = )* krysser fingrene for oss begge*

=)=)

Heia :) Jeg hadde fødsel som endte i hastesnitt, og føler meg frarøvet fra å føde "normalt" Hadde jeg fått lov ville jeg født vaginalt denne gangen. (livmoren revnet på to plasser etter tre døgn i fødsel)

Du må skrive ned hva du er redd for, og kanskje du kan skrive at hvis fødselen drar ut i tid så kan du kan du få ks.  Da kan du prøve å føde, men at de har lavere terskel for å ta ks...

Hvorfor ble det hastesnitt sist? 

Lykke til, og ikke vær redd for å si hva du ønsker, ingen av delene er feil :) Klem

Jeg hadde heller ingen god opplevelse av min første fødsel, så går til samtaler med jordmor. Jeg har ikke opplevd KS men har en venninne som har vært igjennom hastesnitt to ganger! Hun ville prøve å føde vaginalt andre gangen men skulle ønske hun heller hadde valgt planlagt KS siden det ikke gikk å føde normalt denne gangen heller.

Kan tenke meg det er ganske tøft med hastesnitt og siden du har vært igjennom det en gang og er redd så burde sykehuset ta hensyn til det. Hadde det vært bedre for deg å vite at det blir KS? Da får du jo en dato å forberede deg til? Du har sikkert mulighet og god nok grunn til å ønske planlagt KS denne gangen.

Ønsker deg iallefall masse lykke til og at du får en bedre opplevelse denne gangen!

Klem til deg

Fødselen ble satt i gang pga en del komplikasjoner i svangerskapet, men det gikk jo ikke så det endte i hastesnitt til slutt når det viste seg at lillegutt ikke ville komme langt nok ned. Helt utslitt etter to dager i fødsel... Jeg husker ikke ks som noen god opplevelse heller, men det kan vel ha noe med at jeg var så sliten. Så derfor er jeg usikker på om det er det beste også. Vil jo heller ikke virke feig som ikke prøver en vanlig fødsel først.
Jeg får nok ks hvis jeg ber om det, men jeg vet ikke om jeg ikke ber om det fordi jeg ikke syns noe om ks sist, jeg egentlig har lyst til å føde vanlig eller jeg bare ikke vil bli oppfattet som feig...

Skulle så ønske jeg kunne samle tankene og vite hva jeg egentlig mente og kunne glede meg til den store dagen...

Takk for tilbakemeldinger :)

Sliter veldig selv! Har ikke hadd ks. Så d vet itj ikke hvordan d er. Har også vært på samtale på sykehuset, men synes ikke d hjelper. Vet ikke hva jeg er redd. Redd for å miste kontrollen, ikke klare å presse hun ut, redd for ks, redd for rifter i grad 3 og 4. + att alle går å si att nr. 3 Er en luring! :( Så jeg ønsker ikke å føde sa jeg til jordmor! :p da flira hu bare å sa att d måtte jeg :p

Kjære deg, det er ingen som har rett til å si du er feig som ikke vil prøva vanlig fødsel! Det er kun du selv som må kjenne etter på dette! Og ettersom jeg har lest her så syns jeg virkelig du skal be om det! Det er din fødsel, ingen andres! :O)

Dette ble jo rene avhandlingen....
Jeg har ikke angst for å føde på ny, men gruer meg!! Det fordi sist ble alt kunstig, ingen rier og vannavgang. Ble satt i gang og hadde en lang dag med venting før ting startet og trengte da i tillegg hjelp for å holde riene igang. Så fra vannavgang til fødsel tok det 3døgn.

Men neste gang jeg skal til jordmor tenkte jeg å ta med det kurveskjemaet jeg fikk etter sist fødsel for å gå gjennom det med henne og bare få høre om det virkelig var så "ille" som jeg husker!!

For meg er tanken på igangsettelse og kerisersnitt mye verre en en ny vaginal fødsel.. Det er ingenting som forutsetter at det skal bli likt som sist,, og de aller fleste har en mye bedre andregangsopplevelse fordi kroppen alt har kjent på det før!!

Jeg kjenner mange med både haste KS og planlagt KS, som også har en vaginalfødsel å sammenligne med, å flertallet sier at de mye heller ville valgt vaginalfødsel en KS. Dette fordi kroppen trenger lengre tid på å komme seg etter et KS, det er tross alt en operasjon.. Og hvis du har barn fra før, vil mye være vansekelig å delta på pga KS...

Men når det er sagt...... SÅ ER DET IKKE FEIGT Å VELGE KS HVIS DET FÅR DEG TIL Å TENKE POSITIVT PÅ Å FÅ ET NYTT BARN INN I LIVET DITT

Dette ble jo rene avhandlingen....
Jeg har ikke angst for å føde på ny, men gruer meg!! Det fordi sist ble alt kunstig, ingen rier og vannavgang. Ble satt i gang og hadde en lang dag med venting før ting startet og trengte da i tillegg hjelp for å holde riene igang. Så fra vannavgang til fødsel tok det 3døgn.

Men neste gang jeg skal til jordmor tenkte jeg å ta med det kurveskjemaet jeg fikk etter sist fødsel for å gå gjennom det med henne og bare få høre om det virkelig var så "ille" som jeg husker!!

For meg er tanken på igangsettelse og kerisersnitt mye verre en en ny vaginal fødsel.. Det er ingenting som forutsetter at det skal bli likt som sist,, og de aller fleste har en mye bedre andregangsopplevelse fordi kroppen alt har kjent på det før!!

Jeg kjenner mange med både haste KS og planlagt KS, som også har en vaginalfødsel å sammenligne med, å flertallet sier at de mye heller ville valgt vaginalfødsel en KS. Dette fordi kroppen trenger lengre tid på å komme seg etter et KS, det er tross alt en operasjon.. Og hvis du har barn fra før, vil mye være vansekelig å delta på pga KS...

Men når det er sagt...... SÅ ER DET IKKE FEIGT Å VELGE KS HVIS DET FÅR DEG TIL Å TENKE POSITIVT PÅ Å FÅ ET NYTT BARN INN I LIVET DITT

Ingen kan si hva som er rett for deg. Du må bare bestemme deg og gå for det. Ikke at det er lett. Ikke bry deg om hva andre måtte mene om du velger vaginalt eller ks. Og hvis du er redd for reaksjonene for å bestemme deg for planlagt ks, ikke si det . Folk har ofte så bastant meninger, og du  må bare finne ut hva som er best for deg. Det som er rett for deg, behøver ikke å være rett for naboen.

Man skal ikke ha dårlig samvittighet ved å velge den ene eller andre forløsningsmetoden. Det er fantastisk prestasjon og bære frem et barn uansett!!!! Masse lykke til!!!:-)

Back
Topp