Fødselsangst.. hjelp!!

Mammanerver

Andre møte med forumet
Huff eg trenger seriøse råd :dead: Eg venter barn nummer 3, og har dølt gjennom hele svangerskapet at alt har vært ok mtp fødsel, dette klarer eg å ikkje gruet meg noke særlig. No er de 1 uke igjen til termin, å de kjennes ut som eg ikkje får luft, eg er så nervøs, kvalm, redd og urolig, eg kjenner på en form for anger,. Ho ligger så langt nede at eg er redd de vil gå kjempe fort så eg ikkje rekker epudiral:( å Alt dette stresse var ikkje Med de to hine, sjøl om de var smertefullt og eg fikk panikk undernutdrivingsfasen med begge to, men no kjennes de helt forferdelig ut.
og eg har prøvd å googla for å finne ut av korleis eg kan kvitte meg me stresse å redselen, men Google gjor ting værre.. finnes de noken der ute med gode råd , trøstende ord ?:arghh: Det er helt forferdelig denne gangen,,:arghh:

Etter to fødsler som ikke gikk etter boka haste jeg fødsels angst med nr 3. Det som hjalp meg var: forsikring fra sykehuset om at jeg kunne komme inn når som helst i fødselsforløpet og ikke bli sendt hjem. Lav terskel for epidural. Informasjon om absolutt at som skjedde (hadde avtale om at hvis det ble noe akutt så gav de så mye informasjon som de hadde mulighet til), jordmor tilstede under hele fødselen (det var vist standard for alle) og god veiledning når jeg skulle presse. Hadde også en samtale med sykehuset i forkant hvor alt dette ble skrevet ned.
Byttet forøvrig sykehus med nr 3 for å starte på et sted med blanke ark.
Var redd underfødselen, men følte meg veldig godt i varetatt :)

Snakk med jordmor og/eller fastlege. Jeg fikk panikkangst før min siste fødsel, og endte opp med å bli igangsatt dagen før termin. For meg hjalp det, siden jeg fikk kontroll over det jeg kunne ha kontroll på.

Haffr litt angst med nr 2. Da hjalp det veldig å snakke med jordmor. Fikk sagt alt sammen til henne. Så kunne jeg slappe mer av etterpå. Med nr 3 fikk jeg ikke mulighet til å tenke noe særlig på fødsel. Jeg har ikke hatt noe smertelindring med noen av mine 3. Med nr 3 så ringte jeg med en gang n gang riene begynte. Fikk lov til å komme med en gang jeg ville. Hvor Lang tid tok det med de andre? Her tok første fødsel 3,5 t nr 2 var 1 t og 50 minutter.
Nr 3 tok 1 t og 40 min. Da begynte det med veldig milde rier. Trodde det skulle ta tid. Aldri begynt så rolig. Ble derfor lurt. Hun kom i uke 42+0 som eneste etter termin dato og etter en uke etter at landet stengte ned.

Så først snakk med noen og eventuellt høre om det er mulig å settes i gang snart. Da har du noen rundt som kan hjelpe deg fra start til slutt.

Ellers dra rett inn på sykehuset med en gang riene begynner.

På overtidskontroll på sykehuset snakket vi om tidligere fødsler. Har en igangsetting bak meg.

Selve utdrivningen var lettest med nr 3

Back
Topp