Da jeg var 36+5 våknet jeg kl. 05.30 av at vannet gikk. Gikk på toalettet og ordnet med bind, før jeg ga beskjed til samboeren. Deretter ringte jeg sykehuset, og fikk bare beskjed å komme inn på sjekk kl. 12.00 hvis riene ikke startet eller fostervannet ble grumsete. Tok meg en dusj, barberte leggene og klippet tånegler (det var nemlig
veldig viktig i mitt hodet akkurat da

), og ca. kl. 06.30 startet riene.
Mentalt var jeg overhodet ikke klar for å reise, ikke hadde jeg pakket fødebagen heller. Så fokuserte altfor mye på å gjøre klar hundene, som svigerforeldrene mine skulle hente senere. Rasket sammen noe tøy til meg og toalettsaker, litt til samboer også. Tenkte ikke på å ta med noe til babyen, for var så stresset, men husket heldigvis kameraet, mobillader og de viktigste tingene. Fikk ikke bruk for halvparten av det jeg pakket engang, og burde absolutt vært mer forberedt!
Kl. 07.15 kom riene jevnt, så samboeren fikk overtalt meg til å reise. Jeg hadde overhodet ikke lyst, og selv om jeg var rolig så tenkte jeg ikke klart.

Det tok 45 min til sykehuset og i løpet av den tiden ble riene kraftigere. Ble møtt av en trivelig jordmor som koblet meg opp for CTG-undersøkelse, og pratet med henne en stund før jeg fikk gå på do. Så sjekket hun åpningen som var på 4 cm, og hun var 95% sikker på at vesla lå i hodeleie - akkurat slik både jordmor og lege hadde sagt tidligere.
Riene hadde gått veldig fint frem til da, men plutselig ble de mye verre og det var kun ett min mellom hver. Jordmor og lege var veldig rolige mens de tok ultralyd, men da de oppdaget at vesla lå i seteleie kastet de nærmest fra seg utstyret og ble veldig alvorlige. Da jeg er så lav var de redd for at bekkenet mitt var for smalt, så de anbefalte keisersnitt. Det gikk jeg med på uten protester.
Etter det husker jeg bare små glimt, for smertene var så intense at jeg bare lå og vred meg og tryglet om å få presse. Fikk med meg at jordmødrene snakket om ekstreme rier og at de måtte forberede seg på fødsel i heisen, da de var redd for å ikke rekke frem til operasjonssalen. Heldigvis gikk det fint, de fikk stoppet riene og jeg slapp narkose. Jeg lå og nynnet under hele operasjonen og var
veldig fornøyd, og kl. 09.26 ble vesla født.

Fikk hilse på henne før de tok henne og samboeren min ut av rommet for å gjøre noen undersøkelser. Litt senere kom de tilbake og jeg fikk ha henne hos meg frem til operasjonen var ferdig og de trillet meg til intensiven. Der lå jeg alene og stirret i veggen en evighet, men det var egentlig bare godt da jeg var kjempesliten og hadde fortsatt ikke helt innsett at jeg hadde født.

Tok 4 små timer fra vannet gikk til vesla var ute, så det gikk fort!
Til tross for litt dramatikk, hadde jeg en veldig fin opplevelse. Er utrolig glad jeg ikke hadde noen plan for fødselen, for det gjorde det mye lettere å akseptere at ting ble som det ble. Men med nestemann skal jeg pakke fødebagen i
god tid. Skal også forberede meg mentalt på at hen kan komme lenge før termin, for med vesla var jeg så fast bestemt på å holde henne inne til over prematurgrensen, at jeg fikk sjokk da hun kom to dager før.

Håper også på å få føde vaginalt denne gangen, da jeg føler meg litt snytt for en fødsel!