Fødselforberedende kurs, er det unødvendig eller noe å anbefale?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg er førstegangs og ønsker virkelig å dra på et slikt kurs for å vite litt hva som skjer under fødselen osv. Men så har jeg en kjæreste som virkelig ikke ønsker å dra på det for han mener det er unødvendig. Så det blir ikke noe fødselsforberedende kurs på meg noe som jeg føler er veldig dumt for det er trosalt jeg som skal føde å ikke han.. Noen som har vært på fødselsforberedende kurs? Hva skjer på et slikt kurs? Er det unødvendig eller anbefalende å dra på sånt? :-)

Vi var da vi ventet nr 1. Vi var 20 år den gang og er veldig glad vi ble med. Var også på omvisning. Husker ikke noe fra d under fødselen, men var betryggende.. ☺

Jeg var på det forrige svangerskap og syns etterpå at det var totalt bortkastet tid og penger. :/ dette var på Tønsberg. Alt de gikk gjennom hadde jeg allerede lest i den info alle gravide får. Eneste positive var omvisningen etterpå, men det kan man be om utenom det kurset. Og det tok 20 min av 3 timer ca.

Hadde jeg vært førstegangs ville jeg nok hatt det. Men som 3 gangs føler jeg at jeg ikke trenger det.

Vi var ikke på det med første og kommer ikke til å dra på det nå heller, har ikke savnet det. Vi var på omvisning på sykehuset og fikk da samtale med jordmor der. Det i tillegg til utallige repetisjoner av nrk's jordmødrene og samtaler med jordmor på kontroller holdt som forberedelse for oss :-)

Jeg hadde ikke det forrige gang, og skal ikke ha det denne gangen (haha, men, nå skal jeg ha ks;))

Angrer ikke på at jeg ikke hadde det forrige gang, for å si det sånn ;)

Okei, så det er egentlig ikke vits med et slikt kurs? Jeg gruer meg ikke til fødselen foreløpig, men jeg tenker også at det kan være nyttig for kjæresten min som skal være på fødselen.. :-)

Vi var på det. Jeg var 19år da, og trodde det var noe alle gjorde :p
Unødvendig for vår del! Bedre og lese om fødsel selv :)

Da jeg var gravid sist (første gang), spurte jeg etter et slik kurs. Kommunen jeg bor i hadde nettopp tatt bort tilbudet av økonomiske årsaker. Så jeg ba om en samtale om tilsvarende tematikk med jordmor. Synes det var ålreit og tilstrekkelig. Omvisningen på sykehuset skulle vært dagen etter jeg fødte, så den rakk jeg aldri. (Fødte 5 uker før termin). Men så lenge du ikke er engstelig for sykehuset, tror jeg ikke omvisningen i seg selv er nødvendig. Min mening da. Selv om barnefar ikke opplever å ha behov, ville jeg forholdt meg til egne tanker og behov. Som du selv skriver, er det du som skal føde. Kan være barnefar ikke helt har forstått fullt og helt at han skal bli pappa? Ut fra nicket ditt, er det en liten stund til termin enda og gutta trenger litt mer tid på å forstå hva som skjer inni vår kropp;-)

Vi var sist gang. For min del var det ikke noe nytt, men tror mannen hadde stor nytte av det. :-)

Da jeg var gravid sist (første gang), spurte jeg etter et slik kurs. Kommunen jeg bor i hadde nettopp tatt bort tilbudet av økonomiske årsaker. Så jeg ba om en samtale om tilsvarende tematikk med jordmor. Synes det var ålreit og tilstrekkelig. Omvisningen på sykehuset skulle vært dagen etter jeg fødte, så den rakk jeg aldri. (Fødte 5 uker før termin). Men så lenge du ikke er engstelig for sykehuset, tror jeg ikke omvisningen i seg selv er nødvendig. Min mening da. Selv om barnefar ikke opplever å ha behov, ville jeg forholdt meg til egne tanker og behov. Som du selv skriver, er det du som skal føde. Kan være barnefar ikke helt har forstått fullt og helt at han skal bli pappa? Ut fra nicket ditt, er det en liten stund til termin enda og gutta trenger litt mer tid på å forstå hva som skjer inni vår kropp;-)
Tror nok vi dropper det kurset da. :-) Skal heller snakke litt ekstra med jordmor om fødsel :-) Og ja, jeg det stemmer det at barnefar ikke helt forstår hva vi skal igjennom i april, selv om han sier at han vet hva som skjer og hva vi skal gjennom.. Han trenger nok enda mer tid på å bli vandt med tanken på at han skal bli pappa :-)

Jeg er førstegangs og ønsker virkelig å dra på et slikt kurs for å vite litt hva som skjer under fødselen osv. Men så har jeg en kjæreste som virkelig ikke ønsker å dra på det for han mener det er unødvendig. Så det blir ikke noe fødselsforberedende kurs på meg noe som jeg føler er veldig dumt for det er trosalt jeg som skal føde å ikke han.. Noen som har vært på fødselsforberedende kurs? Hva skjer på et slikt kurs? Er det unødvendig eller anbefalende å dra på sånt? :)

Både jeg og mannen min var på det i forrige (første) svangerskap og synes det var litt betryggende å delta på det. Du kan sikkert lese deg opp på det, men synes de bl.a.gikk igjennom mange forskjellige smertelindringsmetoder, samt fordeler og ulemper ved de forskjellige + litt om hvordan kroppen kan reagere som man ikke får samme inntrykk av bare ved å lese det.

Jeg hadde for eksempel heller ikke lest om at man kan få kraftige kramper i hele kroppen under riene, men det informerte de om der. Da jeg selv fikk dette under fødselen og nærmest lå og hoppet i senga, var det veldig betryggende å vite at det kan skje, både for mannen min og meg selv.. Hvis ikke tror jeg at jeg hadde blitt ganske redd.

Jeg tror absolutt at du kommer deg fint igjennom fødselen selv om du ikke deltar på et slikt kurs, men om du ønsker å delta på det for å føle ekstra trygghet ville jeg ha gjort det.. Og det er da virkelig ikke opp til mannen din å avgjøre.. Kjenner at jeg blir litt provosert på dine vegne! Er det du eller han som skal føde..? :S Mannfolk assa...

Både jeg og mannen min var på det i forrige (første) svangerskap og synes det var litt betryggende å delta på det. Du kan sikkert lese deg opp på det, men synes de bl.a.gikk igjennom mange forskjellige smertelindringsmetoder, samt fordeler og ulemper ved de forskjellige + litt om hvordan kroppen kan reagere som man ikke får samme inntrykk av bare ved å lese det.

Jeg hadde for eksempel heller ikke lest om at man kan få kraftige kramper i hele kroppen under riene, men det informerte de om der. Da jeg selv fikk dette under fødselen og nærmest lå og hoppet i senga, var det veldig betryggende å vite at det kan skje, både for mannen min og meg selv.. Hvis ikke tror jeg at jeg hadde blitt ganske redd.

Jeg tror absolutt at du kommer deg fint igjennom fødselen selv om du ikke deltar på et slikt kurs, men om du ønsker å delta på det for å føle ekstra trygghet ville jeg ha gjort det.. Og det er da virkelig ikke opp til mannen din å avgjøre.. Kjenner at jeg blir litt provosert på dine vegne! Er det du eller han som skal føde..? :S Mannfolk assa...
Ja begynner å bli litt usikker på om vi skal delta på det, og jeg gruer meg faktisk ikke til fødselen, men så tenker jeg litt på at jeg kanskje vil føle en ekstra trygghet hvis jeg deltar på det kurset :-) men vi får se, er jo enda lenge til fødsel så har litt tid å bestemme meg på :-)

ja jeg sa det samme til kjæresten min at det var ikke han som skulle føde, og han sa ikke mye da.. men han mente også at vi kunne lese om fødsel osv. men vet ikke helt om det blir helt det samme, og det med at det også var omvisning på fødeavdelingen på kurset mente han vi ikke trengte for han tror at du ser det du trenger når du blir innlagt med fødsel... mannfolk altså!

Her er det ikke noe kurs, men en infodag på sykehuset med de kommunale jordmødrene og omvisning. Grunnen til at jeg vil delta er for å vite hva de tilbyr her (f.eks vannfødsel) slik at jeg kan ha en tanke om dette før jeg kommer inn med veer.. ellers tenker jeg at jordmor vil kunne berolige meg dersom noe uventet skjer under fødsel.. jeg tar det hele med ro egentlig..

Jeg var ikke vært på et slikt kurs før min første, og har ikke tenkt å dra nå heller. Jeg synes det var greit å vite minst mulig jeg, for det var slik jeg ble mest mulig rolig i forhold til fødsel. Tror jeg ville gått å bekymret meg for alt som kunne gått galt og slikt. Så lenge man prater med jordmor og forteller hva man selv ønsker og er redd for, så skalvel det meste gå bra =) Jeg hadde kun 2 ønsker: 1.lystgass 2. IKKE revne. :P

Jeg var på det på helsestasjonen, og jeg syns det var nyttig. Det var godt å lære om det som skjer under de fleste fødsler. Mye er forskjellig men noe er ganske likt, og det å vite om det som var likt ga meg en form for kontroll på hva som skjedde. Selvfølgelig er dette noe du kan lese deg til, men personlig liker jeg best å lære ved at noen forteller og viser :)

Jeg var veldig fornøyd med det vi var på :) Vurdere denne gangen og, siden det er to og mest sannsynlig må ta KS

Jeg syns det var veldig nyttig med min første! Hadde ingen anelse om hva jeg gikk til! Fikk info om hva man kunne få av smertestillende,fikk omvisning og jordmor gikk igjennom fødselen steg for steg! Jeg ble rett og slett mer rolig av det for da hadde jeg sett rommene og hvor vi skulle gå hvis plutselig tiden var inne! Dette var på Riksen i Oslo! :) så det er jo relativt stort sykehus!!

Det kan jo være han ombestemme seg når det nærmere seg fødselen:) her jeg bor har de ikke slikt tilbud, brukte jordmor.

Back
Topp