Fødselen

Eg hadde ikkje følelse i beina slik at eg måtte sitta når eg dusja. Iløpe av dusjen fekk eg litt følighet i beina, men det var så sårt i underlivet at eg orka ikkje. Fekk masse hjelp og vart frakta i seng eller rullestol. Det jævligste var at JM måtte tømma blæra no og det var 10 gongar verre enn alt... Var først dagen etterpå eg klarte å dusje ordentleg med å vaske hår osv.
Uff, ja jeg måtte også tømme blæra med kateter to ganger under fødselen. Synes det var kjempeekkelt! Synes det stakk i urinrøret i et par måneder etterpå, vet ikke om det var derfor.
Jeg var heller ikke så opptatt av å dusje, ville helst bare ligge i senga.
Fødsel er hardt altså!
Men så mye glede etterpå♡

Uff, ja jeg måtte også tømme blæra med kateter to ganger under fødselen. Synes det var kjempeekkelt! Synes det stakk i urinrøret i et par måneder etterpå, vet ikke om det var derfor.
Fødsel er hardt altså!
Jeg merket også ubehag en periode etter fødsel pga kateteret.

Fødsel er hardt altså!

Måtte også tømma dagen etterpå... Var heilt jævlig tykte eg. Svidde og svei lenge etterpå. Ikkje nok med å måtte grua seg til å gjera nr to, men nr ein var ikkje så mykje bedre... Håpar eg slepper det denna gongen!

Hadde både mor og samboer der.. Men de var innom å sjekka ved jevne mellomrom.. Sa alltid at hun kom tilbake etter så så lang tid, og holdt det.. Syntes det var deilig å være mest mulig bare oss egentlig.. Liker ikke å ha det vondt forann for mange.. Ringte kun på hun når smertestillende slutta å fungere.. Ved vaktskifte kom en jm student på vakt.. Hun var der nesten hele tiden., tok 2 1/2 time etter vaktskifte før han var ute..

Sjekket rieaktivitet og om baby hadde det bra..
Hjalp meg på toalettet innimellom siden jeg var kobla til med belter og smertestillinde..

Fra jeg kom på sykehuset med 4 cm og til han var født 6 timer senere var hun der så og si hele tiden. Først tenkte jeg at det var merkelig at hun skulle være der inne hele tiden. Men smertene tok seg fort opp og da tenkte jeg ikke noe over det. Hadde nok med å være i min egen lille verden de timene. Auau! Fikk ingen smertestillende.

Hvordan synes du det gikk å dusje?
Husker jeg skulle på do etter fødselen, da måtte jordmor følge meg inn for det var så vondt å gå. I tillegg hadde jeg fått drypp, så jeg hadde det stativet å drasse på.
Hadde egentlig ikke planer om å dusje for det var så vondt å stå og gå, men jordmor kledde av meg og dusjet meg.

Vi ble faktisk værende på fødestua i seks timer etter fødselen, for det var ikke plass på barsel.
Heldigvis var det dobbeltseng der så vi fikk sovet:)

Det gikk veldig bra! Litt ustø siden jeg var sliten/sulten og selvfølgelig mørbanket der nede :-P. Men følte meg i topp form etter dusjen. Gikk selv til barselavdelingen, jordmor syntes det var litt vel ambisiøst, så hun forlanger at jeg iallfall trillet barnesengen så jeg kunne stø meg. Utrolig hva kroppens hormoner/endorfiner får enn til å føle :-D

Det gikk veldig bra! Litt ustø siden jeg var sliten/sulten og selvfølgelig mørbanket der nede :-P. Men følte meg i topp form etter dusjen. Gikk selv til barselavdelingen, jordmor syntes det var litt vel ambisiøst, så hun forlanger at jeg iallfall trillet barnesengen så jeg kunne stø meg. Utrolig hva kroppens hormoner/endorfiner får enn til å føle :-D
Jeg gikk også selv til barselavdelingen! Spurte om å få rullestol, men da sa jordmor at hvis jeg var så dårlig at jeg ikke kunne gå selv, så kunne vi ikke bo på familierom, men måtte bo på 4-mannsrom. Da gikk jeg, selv om det føltes ut som om jeg var blitt voldtatt med en stokk i rumpa.
Det var seks timer etter fødselen, så jeg hadde fått slappet av litt.

• Liker
Reactions: EJ
Ja, jordmor var inne hele tiden. Pressrier kort tid etter jeg kom til sykehuset.

Jeg gikk også selv til barselavdelingen! Spurte om å få rullestol, men da sa jordmor at hvis jeg var så dårlig at jeg ikke kunne gå selv, så kunne vi ikke bo på familierom, men måtte bo på 4-mannsrom. Da gikk jeg, selv om det føltes ut som om jeg var blitt voldtatt med en stokk i rumpa.
Det var seks timer etter fødselen, så jeg hadde fått slappet av litt.
Mehn! Så frekt, er det ikke da man fortjener familierommet?

Mehn! Så frekt, er det ikke da man fortjener familierommet?
Det handler nok ikke om det, men om at hvis du har familierom så får man lite hjelp fra personalet og skal klare seg mest mulig alene.
Mens på 4-mannsrom så får man mer hjelp. Men da får ikke far være der da, kjipt når du har tatt hastekeisersnitt og ikke klarer å reise deg av senga uten hjelp.
Sånn var det nemlig med venninna mi som var ser samtidig som meg.

Jeg ville også gå selv til barsel, men ga opp å diskutere med jm :p jeg syns det var så kleint å bli trilla i senga, jeg var jo ikke syk, ingen medikamenter ble brukt og ikke var det langt å gå heller ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg gikk selv, var sykt svimmel og nesten så jeg gikk rett i gulvet. Hadde sykt lav hb etter fødselen. Men det gikk greit. Husker da mannen og jeg la oss i dobbelsengen på barsel og baby lå i den lille glassengen. Var kjempetrøtt, men klarte ikke sove. Stirret bare på denne nydelige skapningen. :) :p :D

Jeg gikk selv, var sykt svimmel og nesten så jeg gikk rett i gulvet. Hadde sykt lav hb etter fødselen. Men det gikk greit. Husker da mannen og jeg la oss i dobbelsengen på barsel og baby lå i den lille glassengen. Var kjempetrøtt, men klarte ikke sove. Stirret bare på denne nydelige skapningen. :) :p :D
Hihi ja slik hadde jeg det også! Ble så trøtt etterhvert, men klarte ikke sove. Bare sitte å beundre mini :-P

Hos meg gikk hun ut og inn. Sjekket vel et par ganger i timen ca, kom hver gang vi dro i snoren selvfølgelig. Hun sjekket meg ved 9 cm, og jeg fikk beskjed om å dra i snoren da det ble vanskelig å la være å presse :p Var kun hun ig sambo tilstede under pressriene. De skal egentlig være to under fødsel, men barnepleieren var opptatt på naborommet.

Inne to jordmødre i hele de 21 minuttene fra vi kom til ahus til han var født.

Hos meg gikk hun ut og inn. Sjekket vel et par ganger i timen ca, kom hver gang vi dro i snoren selvfølgelig. Hun sjekket meg ved 9 cm, og jeg fikk beskjed om å dra i snoren da det ble vanskelig å la være å presse :p Var kun hun ig sambo tilstede under pressriene. De skal egentlig være to under fødsel, men barnepleieren var opptatt på naborommet.
Høres ut som de hadde det travelt!

Høres ut som de hadde det travelt!

Ja, det var midt på natten så de var nok muligens litt færre på jobb også. Det var så fullt på barselavdelingen også at de måtte låne rom.hos gynekologisk.

Ja, det var midt på natten så de var nok muligens litt færre på jobb også. Det var så fullt på barselavdelingen også at de måtte låne rom.hos gynekologisk.
Da var det nok mange i fødsel samtidig ja. Var fullt på barsel, men tror ikke det skjedde så mye på føden akkurat det døgnet jeg var der.

Back
Topp