Fødselen?!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Hvordan synes dere den gikk? Var det verre enn du trodde, mindre vondt enn du trodde?

Det var en del verre enn jeg hadde trodd! Men jeg hadde ikke rier som bygget seg opp. Gikk omtrent rett på 2-3 minutter mellom hver. Det var visst ikke helt vanlig forstår jeg. Pluss pulsen hennes falt. Så de måtte skynte seg å få henne ut, så ble klippet. Tror hele sykehuset hørte meg da:p
Men nå er alt "glemt", når jeg kikker på lille vidunderet ved siden av meg:Heartpink

Trodde det skulle være mye verre.. Tross haggelrier, klipping, nesten vakum og det som var

Første fødselen min var "så ille som jeg hadde fryktet". Hadde da fire timer med aktiv fødsel og riene var ganske intense hele veien. Ble også klippet da pulsen var lav, og hadde en blødning de ikke fant som resulterte i 1,5 timer med sying og styr. I tillegg mistet jeg 800 ml med blod og kunne ikke stå uten støtte før etter tre dager.

Min andre fødsel var "så god som jeg hadde håpet på". Aktiv fødsel på 1 time og 26 minutt og det var kun de siste 26 minuttene fra vannet gikk på 6 cm som var "ordentlig ille". Jeg jobbet godt med riene og følte jeg mestret det hele mye bedre. Fikk kun en liten rift som trengte 1 sting og mistet kun 100 ml med blod. Var på bena med en gang og i super form! En virkelig drømmefødsel!

Nå skal det også sies at jeg valgte å klare meg uten smertelindring begge ganger så det er godt mulig 1 fødsel hadde føltes enklere om jeg hadde prøvd f.eks lystgass eller epidural. Staheten lenge leve :p

Last edited:
Første fødselen min var bedre og mindre vond enn forventet selv om han ble tatt med vakuum og jeg ble klippet.
Andre fødselen forventa jeg liksom ikke like mye smerte som jeg gjørde før første. Så den føltes litt vondere. Kanskje også fordi riene kom dobbelt i starten, og til slutt uten pauser. Men formen etter fødsel nr.2 var absolutt mye bedre enn med nr.1. Følte meg faktisk skikkelig uthvilt og klar for det meste.

Sent from my iPhone using BV Forum

Første fødsel: Helt grei forventa det skulle være verre og lengere, men pressa 2timer og 40min og ble klippa og sydd var vel egentlig å bli sydd som var værst. Hadde lystgass uten funksjon, men lettere å konsentrere om å puste riktig..

andre fødsel: etter å hatt ueffektive rier i 18timer hvert 2-5min.. så var vel jeg egentlig utslitt når jeg endelig hadde 4cm åpning.. så lang og vondere enn forventet.. 1rift, slapp å sy tiltross for stjernekikker. Lystgassen funka litt bedre denne gangen og hadde steriltvannpapler i ryggen.

tredje fødsel: startet med ca 4timer med en avslappende akupunktur som ga en spa-følelse og varmrispose på rygg og mage. Siste 3timene var ganske intense, men ikke værre enn jeg fryktet, fikk vannpapler i ryggen ;) ingen rifter og slapp unna syinga denne gangen også :)

oppsummering: 1: lett. 2: langdryg. 3:fin.

Last edited:
Det var MYE vondere enn jeg trodde å føde, men det gikk også veldig fort, så riene kom tett :) er ikke redd for å føde igjen. Det verste for meg var nok angsten og panikken som meldte seg på rundt 5-6 cm da jeg ikke visste hvor lang tid det skulle ta og om det skulle bli vondere :) heldigvis klarte jeg fort å slappe av og jobbe med riene, og ikke mot :)

Min fødsel varte i 14 timer fra første rie startet. Og da kom de rimelig kjapt, mindre enn 10 minutter mellom hver. Og allerede da vi kom til sykehuset 2 timer senere hadde jeg 4 cm åpning og var i aktiv fødsel. Gikk fort frem til 7-8 cm åpning, så stoppet det opp. Jeg hadde rier men ville ikke åpne seg ordentlig... Så de tok vannet mitt, men det var ikke nok, måtte ha drypp også, og de måtte sette kateter for å få åpnet den siste cm.
Jeg brukte ingen smertestillende, men lå i badekaret i 2,5 time og det virket godt på riene :)
men fy flate det var vondt hele fødselen, så jeg skal ikke ha flere barn ;) men det sier jeg ikke bare pga av fødselen, hadde et tungt svangerskap også.. Også synes jeg gubben har nok barn nå, han har 4 tilsammen, mens jeg bare har en da :p

Fødsel nr.3 gikk mye lettere og fortere enn forventen. Det var en en fin fødsel. Rett og slett en drømmefødsel.

Back
Topp