Fødselen

bakemamma

Elsker forumet
Ja, jenter.. Hva tenker dere om fødselen?

Nå tenker jeg mest på smertelindringa altså....
Jeg brukte ingenting for 12 år siden, og angrer ikke på det. Gjorde jo selvfølgelig vondt, men ikke så ille at jeg ba om noe lindrene.

Denne gangen sliter jeg voldsomt med bekkenløsning, og spesielt ille er det når jeg må ligge på ryggen. Da låser hele venstre side seg, og det bare etter ett par minutter.
Så derfor har jeg vurdert om jeg skal ta i mot litt hjelp mot smertene. Men så leser jeg bivirkninger av forskjellige ting, og plutselig tror jeg at det blir au naturell igjen :-p

Føler meg litt dum som er mer bekymra for mulige bivirkninger, enn selve fødselen..

Jeg tar imot hvis det skulle bli behov for det :) Har ikke som noe mål å klare meg uten.. Hadde ikke vært mere stolt av meg selv selv om jeg hadde klart meg uten ;)

Fikk epidural sist, og var veldig fornøyd med det :)

Jeg har ingen skrupler mot å ta i mot smertestillende.
Sist fikk jeg epidural pga heftige maserier, kroppen kom seg ikke vidre i prosessen så jeg måtte få noe for å slappe av, var som å løpe maraton. Var fryktelig. Og jeg som var så fornøyd med jobbingen min til de begynte , så da kastet jeg inn håndkle....Men fortsatt kjente jeg toppen av riene og  når vesla kom lengere ned. Rare greier.
Håper jeg kan få badekar denne gangen

Jeg klarer bare ikke bestemme meg nå. Så jeg også tar i mot hvis jeg absolutt trenger det.
Hadde egentlig bestemt meg for å prøve epidural denne gangen, men hører jo så mye rart om bivirkninger..
Hodepine, nedsatt følelse i beina.. Ikke kjenne at man må på do... Frister ikke akkurat det heller :-(

Tro meg du kjenner når du må på do
Jeg hadde ikke noen bi virkninger så ikke alle som får det. Ta i mot med glede visst de har kapasitet

Gizmonie skrev:
Tro meg du kjenner når du må på do
Jeg hadde ikke noen bi virkninger så ikke alle som får det. Ta i mot med glede visst de har kapasitet

Skal ikke se bort i fra at jeg gjør det :-)
Selv om det er verdt hver eneste smerte, så er det litt fint å være til stede også ;-)

Jeg kommer til å be om epidural denne gangen, bare for å ha det i bakhånd. Sist tenkte jeg at jeg skulle klare meg uten, men så oppstod det komplikasjoner mot slutten, og anestesilegen var opptatt da jeg trengte det som mest. Så jeg fikk det veldig sent (men godt).
Denne gangen vil jeg ha litt komfort! Hehe, det er lov å håpe :)

Jeg skal for alt i verden IKKE ha epidural. Har gitt klar beskjed om det i papirene mine.

Jeg har født to ganger, en med epidural og en uten. Og fødselen med epidural var GRUSOM, og jeg følte ikke at jeg hadde noe som helst kontroll over kroppen min. 

Så jeg skal benytte meg av akupunktur, badekar og lystgass. GLEDER meg !!! :-D

Jeg hadde både epidural og lystgass sist, og det tar  jeg gjerne i mot igjen om jeg føler behov for det, ser ikke på det å få noe smertestillende som no pinglete, blir ikke mindre stolt av meg selv liksom.. Så jeg takker ja om jeg føler for det..

Hvorfor skal det være såååå stort å ikke bruke smertestillende???

Eneste jeg har tenkt på når det gjelder fødselen er at jeg håper jeg klarer å holde meg rolig og ikke blir redd:p Ellers tenker jeg at jeg tar smertestillende som det kommer.. Holder det meste åpent..

Mi ( nr 2 på vei) skrev:
Jeg hadde både epidural og lystgass sist, og det tar  jeg gjerne i mot igjen om jeg føler behov for det, ser ikke på det å få noe smertestillende som no pinglete, blir ikke mindre stolt av meg selv liksom.. Så jeg takker ja om jeg føler for det..

Skjønner heller ikke hvorfor det er tabu å ville ha smertestillende...

Nå bruker ikke Drammen lystgass lenger, men jo mer jeg tenker så er epidural det jeg vurderer mest..

Sist gang lå jeg kun i badekar, helt fram til siste del av åpningsfasen. Det var godt ;-)

Kryssemynte skrev:
Jeg skal for alt i verden IKKE ha epidural. Har gitt klar beskjed om det i papirene mine.

Jeg har født to ganger, en med epidural og en uten. Og fødselen med epidural var GRUSOM, og jeg følte ikke at jeg hadde noe som helst kontroll over kroppen min. 

Så jeg skal benytte meg av akupunktur, badekar og lystgass. GLEDER meg !!! :-D

Hvordan ikke kontroll over kroppen da?
Jeg tar nemlig i mot all info jeg kan få, før jeg bestemmer meg helt..
Men det ser ut til at det blir epidural i bakhånd altså...

Mi ( nr 2 på vei) skrev:

Man tar jo paracet ved hodepine liksom, så er vel ikke noe galt smertestillende ved fødsel.

Jeg tenker at fødselen er grusom vond og at jeg tar i mot det jeg kan få!!! 
Vondt blir det uansett, og jeg vil ikke ha det mer vondt enn nødvendig.
Men vet jo aldri hvordan det blir denne gangen, så får vell bare se hva som skjer :)

Badekar var helt fantastisk sist gang!  Håper jeg kan bruke det denne gangen også :) Mye lettere når riene kommer, for det er så vondt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med kroppen, men i badekar blir alle bevegelser naturlige og myke :)

Jeg har tenkt mye på badekar som smertestillende..
Har vært mye på sykehus i løpet av min tid, og har virkelig fått avsmak på flere typer smertestillende fordi jeg ofte blir uvel.

Vil ha så naturlig som mulig, men er ikke vanskelig hvis det er for meg og babyens beste :)

Har også vært mye plaget av bekkenløsning, leste at det da kunne være bra å føde stående/ på huk. Ta tyngdekraften i hjelp.. er absolutt noe jeg vurderer..

Irismor skrev:

Har også vært mye plaget av bekkenløsning, leste at det da kunne være bra å føde stående/ på huk. Ta tyngdekraften i hjelp.. er absolutt noe jeg vurderer..

Hmm... Det var nytt for meg. Men da har jeg jo bare enda mer å kunne spørre JM om når vi skal på omvisning og fødselsamtale.
er litt greit å vite om alle muligheter i alle fall :-)

Tenker så klart på fødselen, men vet ikke helt hva jeg skal tenke frem mot siden dette er første gangen.. kjenner at jeg begynner å grue meg litt! I forhold til smertestillende så tar jeg i mot det jeg kan få hvis det trengs.. har også tenkt litt på badekar, har tatt en del bad i løpet av dette svangerskapet, og da føler jeg at jeg blir en god del kilo lettere, alt går igrunn lettere i vann, også er det behagelig:) 
Tenker også mye på hvem jeg vil ha tilstede i tilfelle mannen ikke er hjemme pga jobb.. han vil jo så klart komme så fort han kan, men en vet jo ikke hvor fort det vil gå! Mamma jobber på sykehuset, så hun vil jeg ha tilstede uansett, ellers er det søsteren min jeg vil ha med som ledsager tror jeg.. Jeg var der for henne sist hun fødte, så føler for å ha henne der egentlig:) Svigermor derimot kunne jeg aldri hatt med inn på rommet, egentlig ikke med på sykehuset generelt.. Vi har en god tone altså, alt er greit, men hun blir fort litt vel ivrig og kan fort "ta over" hele greia, og det er jeg ikke så interessert i:P

Jeg går for au naturel:)

Jeg tenker å se det litt ann, men tviler på jeg klarer meg uten lystgass. Syntes det var greit med badekar også. Det er det jeg har brukt med dei andre to.  Tar resten litt på sparket, vet jo aldri hvordan fødselen bler.  

Back
Topp