Fødsel

Steinbukk

Andre møte med forumet
Er det noen som har begynt å tenke (og grue) seg til fødsel? Jeg kan våkne opp om natten med hjertebank og tenke: "Hva har jeg gjort!!??"
Flere som har det sånn? Hadde en normal fødsel i 2016, men synes det var grusomt.

Jeg gruer meg ikke, men prøver å syke meg opp.. Jeg gruer meg mest for turen til sykehus på 30 mil..
Nesten så jeg vurderert hjemmefødsel..

Om det er en trøst var fødsel nr 1 lang og hard, mens nr to var over på 4 timer og gikk supert :Heartred
En dårlig fødsel betyr ikke at neste blir det:Heartbigred

Jeg tenker litt at fødselen er så få timer oppi det hele, at den gruer jeg meg ikke for. Skal heller tåle å ha vondt de timene i innspurten.

Men flere ganger i svangerskapet til nå har jeg likevel tenkt på hva jeg holder på med. Og på de verste dagene med kvalme har jeg måtte overbevise meg selv om at det er verdt det. Så jeg kjenner igjen følelsen din..

Jeg gruer meg ikke, men prøver å syke meg opp.. Jeg gruer meg mest for turen til sykehus på 30 mil..
Nesten så jeg vurderert hjemmefødsel..

Om det er en trøst var fødsel nr 1 lang og hard, mens nr to var over på 4 timer og gikk supert :Heartred
En dårlig fødsel betyr ikke at neste blir det:Heartbigred

30 mil til sykehuset? Hvor lang tid i kjøretid? Det er jo kjempe langt!

Har øyeblikk der jeg får sånn søkk i magen og tenker «oi, babyen skal faktisk ut av meg en dag, hva har jeg gjort?!» haha. På en annen måte gleder meg også litt til å oppleve det, på en måte. :joyful: Men... Sykehus blir å ligge 4 timer unna med bil!!! Vi blir å ha en fødestue 40 min unna, så hvis svangerskapet fortsetter å være normalt blir jeg nok å føde der.

Jeg gruer meg ikke. Gleder meg bare veldig til å kunne få oppleve hvordan det faktisk er å føde selv etter å ha deltatt aktivt på x antall fødsler. Synes det er helt fantastisk hvordan kroppen jobber under en fødsel. Det er også en gjenganger at første fødsel er mye mer krevende enn de neste. Ingen fødsel er lik :happy: Med tanke på at du har en normal førstegangsfødsel bak deg så har du et veldig godt utgangspunkt ❤️

Last edited:
Jeg glemmer stadig at jeg er gravid. Jeg har jo symptomene, men glemmer liksom årsaken. Men akkurat fødselen gleder jeg meg til. De ALLER største øyeblikkene i livet mitt har vært når jeg har fått ungene opp på brystet. Det beste i hele verden.

Jeg føder relativt raskt da, så der er jeg veldig heldig!

Jeg kom akkurat til å tenke på at det sies at fødsel nr 2 ofte går fortere enn nr 1. Og når nr 1 tok 4 timer fra 1 cm til hu var ute, så lurer jeg på hvor fort det går denne gangen:hilarious:

Jeg kom akkurat til å tenke på at det sies at fødsel nr 2 ofte går fortere enn nr 1. Og når nr 1 tok 4 timer fra 1 cm til hu var ute, så lurer jeg på hvor fort det går denne gangen:hilarious:

Da er vi i samme båt! Her tok det 5,5 timer fra jeg våknet av rier, til prinsessa var født.. Redd denne babyen fødes på stuegulvet Får bare kjøre til sykehuset med en gang det er i gang.. Jordmor sa til meg at hun skulle skrive på mitt helsekort at jeg ikke skal sendes hjem om jeg kommer «tidlig»..

Gruer meg mer til å plutselig være to barnsmor og å lære seg den kabalen, enn selve fødselen.
Selv om jeg hadde en lang fødsel sist, så var den super egentlig. Og jeg vet at jeg kan føde, det er bare å få kontakt med urkvinnen i seg :)

Last edited:
Har aldri gruet meg til fødselen i noen graviditeter. Men denne gangen gruer jeg meg faktisk, for jeg må til et helt annet sykehus for å føde, og må vell dra dit et par uker før fødselen, og sykehuset er 8 timer i bil, eller 1 time med fly unna.

Jeg var livredd fødsel frem til jeg faktisk ble gravid. Nå er det jo ingen vei utenom, hvis alt går bra, og nå tar jeg det egentlig ganske rolig. Trøster meg med at mamma og søster hadde relativt raske, fine fødsler, uten noe revning, sting eller komplikasjoner, og håper det blir sånn for meg og. Bare håper det blir fødselsforberedende kurs etc på tross av korona!

Gruer ikke, synes fødselen er så liten del (tidsmessig) av hele opplevelsen med det å bære frem et barn. Har hatt relativt lette fødsler, sist tok det 1 time fra 4 cm til han var ute. Vondt er det, men premien er så uendelig verdt det❤️
Anbefaler alle som sliter med vonde tanker ang fødselen å ta det opp med jordmor/lege allerede ved første svangerskapskontroll. Gode samtaler underveis kan være betryggende og gjøre underverker❤️

Jeg gleder meg til selve fødselen. Ja det er vondt,men det er en helt sinnsykt fantastisk opplevelse, syns jeg. Har to veldig forskjellige fødsler bak meg,men felles var min opplevelse av det hele. Det jeg vegrer meg litt for er bytte av sykehus siden jeg nå skal føde i en annen by en sist. Men det går nok greit.

Hadde samme opplevelse som deg på forrige fødsel - helt normal men jeg syns det var grusomt!
Så når jeg tenker på fødsel så blir jeg redd. Men tenker minst mulig på det. Hadde det på samme måte sist, men når jeg nærma meg fødsel var jeg klar for det for jeg ville få ut ungen. Så håper det samme skjer nå:hilarious:

Da er vi i samme båt! Her tok det 5,5 timer fra jeg våknet av rier, til prinsessa var født.. Redd denne babyen fødes på stuegulvet Får bare kjøre til sykehuset med en gang det er i gang.. Jordmor sa til meg at hun skulle skrive på mitt helsekort at jeg ikke skal sendes hjem om jeg kommer «tidlig»..
Det er ingen tid å miste denne gangen nei:hilarious: Lurt å skrive det på heldekortet! Det skal jeg også huske

Det er ingen tid å miste denne gangen nei:hilarious: Lurt å skrive det på heldekortet! Det skal jeg også huske

Husk også å stå på krava når dere ringer sykehuset. De vil ofte be dere vente litt med å komme inn. Det gjorde de med meg også, tross rask fødsel med første. Hadde jeg ikke bare reist inn uansett hadde min nr to blitt født hjemme/ i ambulanse...

Nja, har liksom ikke tenkt så mye på fødsel. Har vært gjennom det noen ganger. Og siste fødsel var en drøm. NULL SMERTER! Om jeg får en lik fødsel er jeg heldig.

Har tenkt litt på det og håper egentlig jeg får fødsel lik de min mamma hadde. Hun hadde ingen komplikasjoner og jeg som var hennes første vår ute etter 2 timer. Samtidig er sjangsen ganske stor for at det blir planlagt keisersnitt på meg. Er type 1 diabetiker og ettersom barn der mor er diabetiker blir ofte store så 50 % blir tatt med planlagt keisersnitt. Håper egentlig på naturlig fødsel selv om jeg vet det kommer nok tilbå bli ganske ondt, men tenker det er verdt det :dummy: Bor også heldigvis bare en 5-10 min kjøretur fra sykehuset så er kort vei uansett :)

Back
Topp