Fødsel

Blir første fødselen min, så vet ikke helt hva jeg kan forvente engang :nailbiting: Merker at jeg får litt angst. Er redd for å revne, bæsje på meg, eller keisersnitt :shy: Prøver å ikke tenke så mye på det. Bare nyte en dag om gangen :p

Blir første fødselen min, så vet ikke helt hva jeg kan forvente engang :nailbiting: Merker at jeg får litt angst. Er redd for å revne, bæsje på meg, eller keisersnitt :shy: Prøver å ikke tenke så mye på det. Bare nyte en dag om gangen :p

kan rekommendera dig å följa snapen ”hjemmefødsel» är en superflink jordmor som tar opp nya temaen hver uke som handlar om att göra kvinnor tryggare och få mer kunskap om vad som skjer. super snap å följa syns jag! Dem fleste bæsjer under en fødsel, men jordmødrene torker det diskret bort. Många merker inte ens att det kommer avføring.

kan rekommendera dig å följa snapen ”hjemmefødsel» är en superflink jordmor som tar opp nya temaen hver uke som handlar om att göra kvinnor tryggare och få mer kunskap om vad som skjer. super snap å följa syns jag! Dem fleste bæsjer under en fødsel, men jordmødrene torker det diskret bort. Många merker inte ens att det kommer avføring.

Tusen takk for tipset! :happy: Jeg skal begynne å følge henne med en gang :woot:

Gravid for første gang i en alder av 35. Har aldri ønsket barn tidligere, og mye av grunnen til det har faktisk vært pga. angst for å føde. Jeg var i mange år fast bestemt på at jeg skulle søke om keisersnitt før jeg i det hele tatt vurderte å bli gravid. Men dette har plutselig endret seg. Så nå når jeg er gravid tenker jeg ikke på fødselen i det hele tatt, annet enn at det er litt spennende å tenke på at jeg skal igjennom det og ser nesten litt frem til det...
Det skal sies at jeg har flere venninner som bare har gode opplevelser med fødsel, og det har hjulpet veldig :)

Gravid for første gang i en alder av 35. Har aldri ønsket barn tidligere, og mye av grunnen til det har faktisk vært pga. angst for å føde. Jeg var i mange år fast bestemt på at jeg skulle søke om keisersnitt før jeg i det hele tatt vurderte å bli gravid. Men dette har plutselig endret seg. Så nå når jeg er gravid tenker jeg ikke på fødselen i det hele tatt, annet enn at det er litt spennende å tenke på at jeg skal igjennom det og ser nesten litt frem til det...
Det skal sies at jeg har flere venninner som bare har gode opplevelser med fødsel, og det har hjulpet veldig :)

Så bra du har ändrat uppfattning! kan rekommendera dig med å följa ”hjemmefødsel» på snap. En god jordmor som är VÄLDIG opptatt av att kvinnor skal få goda födselsopplevelser! kommer med massa god info:Heartpink

Dette blir min første fødsel, så jeg aner ikke hva jeg har i vente. Håper det blir bra [emoji4] Er forberedt på en smerte jeg aldri har følt før, og sikkert en redsel jeg heller aldri har følt før. Men jeg følger jordmords råd hele veien håper jeg, og satser på at hun/de har kontroll [emoji1374]

Orker ikke tenke på det. Gruer meg. Forrige var INTENS og rask. Helt grusomt vondt. Men samtidig så vet jeg jo hva som venter etterpå. Håper på mer kontroll denne gangen :)
Også håper jeg på spontan fødsel, ikke indusert.

Ser noen skriver riene var greie, men pressingen var vond. Jeg syns motsatt. 3 press før hun var ute. 2,5 t med intense rier i ryggen var fælt.. Ingen pustepause.

Samme opplevelse her. De to siste har vært veldig intense, ingen pause mellom riene. Men heldigvis ganske raske da. Hadde ikke orka det i timesvis. Fødte uten epidural. Håper og få til det denne gangen og, formen er mye bedre etter fødselen uten er min erfaring. Ble satt igang med sistemann, håper å slippe det denne gangen. Det var noen kjedelige dager. Ble satt i gang en onsdag kveld, men ikke en eneste rie før de tok vannet fredag ettermiddag. Var ute 2 timer etter det da

Har aldri født før.. men må innrømme at jeg forventer at det er ganske likt som mine menssmerter, bare at det er premie på slutten. Har endometriose så jeg ligger jo og spyr av smerter ved mens og kan ikke røre meg uten å gråte, selv etter hestedose morfin :p
Skal sies at jeg tåler smerte ganske bra også. Håper bare jeg får føde hjemme og slipper å måtte dra over fjellet til sykehuset.

Det må jo være ganske deilig å ha fri fra mensen nå framover tenker jeg?

Første barn, så veldig spent. Men må si jeg gleder meg til fødselen. Har høy smerteterskel, så er veldig spent på hvor vondt det blir og. Haha, litt spesielt kanskje. :p håper bare jeg klarer å holde kontrollen, og jobber med kroppen og ikke mot den :)

Samme opplevelse her. De to siste har vært veldig intense, ingen pause mellom riene. Men heldigvis ganske raske da. Hadde ikke orka det i timesvis. Fødte uten epidural. Håper og få til det denne gangen og, formen er mye bedre etter fødselen uten er min erfaring. Ble satt igang med sistemann, håper å slippe det denne gangen. Det var noen kjedelige dager. Ble satt i gang en onsdag kveld, men ikke en eneste rie før de tok vannet fredag ettermiddag. Var ute 2 timer etter det da

Akkurat samme som meg ca da. Ble lagt inn fredag 28., fikk ballongkateter uten effekt. Lørdag 29. fikk jeg 2 x vagitorier uten effekt. Ikke en murring en gang. Så søndag 30. tok de vannet og satt meg på drypp. Tok 2,5 t fra første rie til hun var ute. Utrolig heftig. Bestilte epidural, men når de kom var jeg klar for å presse, så rakk å få pudentalblokade i ene side av skjeden før de måtte trekke seg ut fordi hun ble født. Så ble ingen smertelindring.

To døgn med rier før akutt keisersnitt på første. Ser positivt på å prøve vaginalfødsel igjen :) Vil so gjerne få føde vaginalt.

Sist fødsel varte i lange 18 timer, og jeg mistet mye blod. Men har ikke noe negativt tenker om denne fødselen ennå, men gleder meg heller ikke nå.

Tenkte og avslutte graviditeten med mest mulig rus sponset av helse Norge . Ser ikke helt nødvendigheten med og skulle ha så vondt vist man kan slippe unna

Jeg er førstegangsgravid og gleder meg til fødselen, men jeg er veldig redd for at jeg må ta keisersnitt [emoji32] Både bestemødre, mamma og søsteren min hadde greie og raske fødsler så jeg håper på at det skal gå greit for meg også. [emoji4] Men gruer meg litt, men det er mest pga keisersnitt [emoji54] Gleder meg bare til å møte den lille [emoji178]

Sist fikk jeg steriltvannspapler i ryggen, da smertene satt hovedsaklig i korsryggen, ellers fikk jeg lokalbedøvelse da jeg ble klipt og mini tatt med tang.
Ikke den lengste fødselen - startet med rier rundt kl 1, dro til sykehuset til klokka 1130 og han var født 1835, men når jeg fikk pressrier var de for korte til å bruke effektivt.

Hadde ikke noe spesielle planer sist, og tenker jeg hører og stoler på jordmor denne gangen også

Første fødsel her var en av de lange, følte jeg der og da. Ikke selve fødselen, men gikk i flere dager med modningsrier før jeg ble lagt inn på føden på termindagen med 4cm. Da hadde jeg gått i 2 døgn med ganske heavy rier (trodde jeg :hilarious:). Lite visste jeg at det bare var en smakebit.
Fra jeg ble lagt inn tok det ca. 15,5t til jeg hadde babyen på brystet.
Motivasjonen for en ny fødsel er her, og jeg har så lyst til å ha bedre kontroll på kroppen neste gang. Jeg gleder meg stort, og håper at neste fødsel går like problemfritt som første. Jeg gleder meg!

Gleder meg masse! Til tross for en fødsel som på mange måter ikke var helt drømmefødsel med siste (styrt, grad 3/4 rift) kan jeg fritt velge keisersnitt denne gangen. Men med mindre det dukker opp annet medisinske ting heller jeg mot vaginal fødsel igjen, fysioterapeuten som har fulgt meg etter fødsel med første har og rådet til det, siden risikoen ikke er ekstremt mye større for ny rift siden jeg ikke har hatt noe problem etter første fødsel. Men jeg er ikke ferdigtenkt og skal få ekstra oppfølging i svangerskapet nå for å legge til rette for neste fødsel på en god og trygg måte :)

Hadde en veldig grei fødsel sist, gikk mye bedre og raskere enn forventa!

Første rier i form av mensvondt rundt midnatt, han var ute 12,5 t senere. Vi var ikke på sykehuset før kl 7, selv om riene kom ganske tett allerede kl 4. Jeg var redd for å bli sendt hjem.. Hadde 4 cm kl 9, det gikk forholdsvis rolig frem til da. Men så kom riene i tett, og kl 11 var det nesten full åpning. Jordmora hadde gått for å tappe i badekaret, for vi forventa at det ville ta sin tid. Hun mente det kunne ikke gå så fort siden jeg orka å trykke på mobilen mellom riene.. Sku bare sjekke åpningen først, og da ble det henting av fødeutstyr i stedet ;)
Pressinga tok nesten 50 min, hadde skikkelig slappe pressrier, og følte jeg måtte presse han ut for egen maskin. Fikk høre etterpå at pressriene ofte er svake når åpningen har gått ganske fort.

Revna ikke så mye, men det gikk fremover og var vanskelig å sy, så de holdt på en god stund. Gynekologen måtte komme og ta over. Det var det verste for min del, gruer meg til den delen :(

Ellers håper jeg det skal gå like greit nå, men at jeg slipper å presse så lenge.

Back
Topp