Fødsel

Jeg tenker at jeg denne gang ikke vil bli satt i gang. Fordelen med å bli satt i gang var at jeg visste at fødsel var nært forestående og at jeg var på sykehuset allerede da det startet. Ulempen er at jeg gikk glipp av vanlige rier, hadde en utrolig rask fødsel (kan jo være bra, men den var intensiv vond) og at jeg følte meg som en pasient som var syk (noe jeg var (svangerskapsforgiftning)) fremfor å være en frisk oppegående fødende kvinne.

Krysser fingrene for at alt går fint for seg og at jeg slipper tunge smertestillende :)

Eg har født normalt og utan smertelindring to gongar, og håpar på ein like fin fødsel som min andre når eg skal til pers igjen. Første var satt i gang og veldig intens (styrtfødsel, stort barn) og eg måtte sy veldig mykje etterpå. Andre var nesten like kjapp, men eg var mykje roligare og fødte i badekar.

Gler meg til fødsel eg, kunne født kvar veke om eg berre slapp å gå gravid...
helt enig! heller flere fødsler enn å gå gravid:-/

Med første hadde jeg bare bedøvd bekkenbunnen og med andre var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle ha noe. Fy så vondt men verdt det :) gleder meg til fødsel og skal ikke ha noe smertelindring :)

Har hatt to fine fødsler. Brukte 5 timer på første og 4 på andre. Brukt lystgass og akupunktur. Håper denne blir like fin :-)

Har hatt en igangsetting med revning grad 3d, med barn godt under 3kg, og hatt en "normal" fødsel som tok 1 time og 10 min fra første ri til barnet var ute. Den siste korte fødselen var barnet over 4kg og jeg trengte kun to utvendige sting. Ingen smertelindring med noen av de, men hadde jeg fått fødestue med nr 2, så hadde jeg nok prøvd lystgass.

Har fått beskjed om at jeg må komme meg fort på sykehus hvis jeg skal ha flere barn, så det jeg er mest redd for er at jeg skal føde hjemme alene.. Har en mann som jobber turnus med nattarbeid innimellom, og de to andre er født på natta. Mulig jeg må alliere meg med noen som kan bo hos meg. Så smertelindring og spesielle ønsker underveis i fødselen kan jeg ikke tenke på. Jeg tar det som det kommer :)

Jeg har født normalt uten smertelindring med alle 3. Hadde lysstgass på de to første, men sistemann hadde jeg ikke tid til noe. Han ble født i det vi kom på sykehuset :)
Så regner med det skal gå fint å føde denne også naturlig :)

Jeg gruer meg litt.. ikke til selve fødselen, men forrige fødsel var over på 40 min (den aktive fasen), var heldigvis nådd å komme meg på sykehuset. så er litt redd at denne fødselen også skal gå raskt..

Jeg tenker at jeg denne gang ikke vil bli satt i gang. Fordelen med å bli satt i gang var at jeg visste at fødsel var nært forestående og at jeg var på sykehuset allerede da det startet. Ulempen er at jeg gikk glipp av vanlige rier, hadde en utrolig rask fødsel (kan jo være bra, men den var intensiv vond) og at jeg følte meg som en pasient som var syk (noe jeg var (svangerskapsforgiftning)) fremfor å være en frisk oppegående fødende kvinne.

Krysser fingrene for at alt går fint for seg og at jeg slipper tunge smertestillende :)
Jeg ble også satt i gang med nummer 1. Men det gikk votter og vintre før noe skjedde..

Vannet gikk en mandags morgen, lagt inn på ettermiddagen 3 uker før termin. I skien setter de i gang ila et døgn hvis det ikke skjer noe etter vannet har gått.
Ble satt i gang morgenen etter, ca 8.30. Lusken kom ikke ut før 16.20.... så det tok kjempe lang tid før det kom ordentlige rier og åpning..

Jeg ble også satt i gang med nummer 1. Men det gikk votter og vintre før noe skjedde..

Vannet gikk en mandags morgen, lagt inn på ettermiddagen 3 uker før termin. I skien setter de i gang ila et døgn hvis det ikke skjer noe etter vannet har gått.
Ble satt i gang morgenen etter, ca 8.30. Lusken kom ikke ut før 16.20.... så det tok kjempe lang tid før det kom ordentlige rier og åpning..
8 timer er vel ikke en kjempe lang fødsel...?

8 timer er vel ikke en kjempe lang fødsel...?
Også var det ment som et svar til hun over som sa hennes fødsel gikk alt for fort når hun ble satt i gang. At det ikke nødvendigvis trenger å gå super fort selv om man blir satt i gang :) Også kikka jeg på fødselsrapporten min fra nr 1 nå, og jeg fikk intravenøst for igangsetting allerede 01.30 på natten men at nesten ingenting skjedde , så de gå ny dose 8.30.. Bah.. bare husker jeg syns det var skikkelig crap å være på sykehuset alene som 17 åring og tida gikk så syyyyykt seint! :p

Ble satt i gang sist pga lite fostervann og stresset baby. Det gikk heldigvis bra, men det var ikke en fin opplevelse. De fikk det så travelt at de rett og slett klippet meg opp og dro han ut med vakuum. Fikk også beskjed at pga jeg er så trang, så må jeg klippe og sy igjen hver gang jeg føder... så vi kommer til å prøve å få keisersnitt :)

Også var det ment som et svar til hun over som sa hennes fødsel gikk alt for fort når hun ble satt i gang. At det ikke nødvendigvis trenger å gå super fort selv om man blir satt i gang :) Også kikka jeg på fødselsrapporten min fra nr 1 nå, og jeg fikk intravenøst for igangsetting allerede 01.30 på natten men at nesten ingenting skjedde , så de gå ny dose 8.30.. Bah.. bare husker jeg syns det var skikkelig crap å være på sykehuset alene som 17 åring og tida gikk så syyyyykt seint! :p
Ja alle fødsler er jo forskjellige enten de er satt i gang eller ikke! Vi kom inn ca 12 den dagen, fikk første tabelett i 13 tiden, en til en tid senere og siste innsatt 20.00 - ingenting skjedde hele dagen! Hadde heldigvis med mannen så var ikke såå kjedelig å vente (men ser for meg å være alene der æsj huff!) rundt 21 fikk jeg noe riemåleutstyr rundt magen og midt i målingen kom første rie som var helt ekstrem. Derfra gikk alt kjempefort og ungen var ute før 22! Så fra ca ingenting og til full åpning og fødsel hadde gått på rett over en time - ganske intenst. Gikk fort og fint :) de er veldi flinke på sykehuset! De regnet egentlig med at vi måtte sove over og vente til neste dag, så det kan jo ta enda lenger tid...

Har bare tidligere hatt en "fødsel" i uke 12, men den gikk langt fra smertefritt og jeg fikk morfin flere ganger iløpet av døgnet så her gruer jeg meg utrolig til en reell fødsel og kommer til å takke ja til alle smertestillende jeg får tilbud om :-)

Har bare tidligere hatt en "fødsel" i uke 12, men den gikk langt fra smertefritt og jeg fikk morfin flere ganger iløpet av døgnet så her gruer jeg meg utrolig til en reell fødsel og kommer til å takke ja til alle smertestillende jeg får tilbud om :)

Det kommer nok til å føles bedre denne gangen når det kommer noe positivt ut av det :) Si klart i fra hva du ønsker av smertestillende når du kommer inn, og frem til du kan få noe skikkelige saker kan du bruke dusj/badekar :) Nå er du jo også forberedt på smertene og vet litt hva som er i vente :)

Jeg syns det verste er fra 5-10cm, når man skal presse føles det litt bedre for da får man faktisk gjort noe selv! Også gjør det selvfølgelig vondt når hodet kommer, men det går veldig fort over :) Er så rart, med en gang barnet er ute er smertene over, og man har fått verdens vakreste premie!

Her skal det kjøres på med alt av smertestillende så tidlig som mulig, helst epidural. Men vet ikle hvor tidlig de er villig til å sette det. Var så utslitt etter forrige fødsel, ikke så lang tid i aktiv fødsel egentlig ca 12 timer tror jeg noe som er ganske normalt for førstegangs fødende, men brukte et døgn på å komme meg dit, og da var jeg så sliten,så sliten. Så håpe jeg kan unngå det denne gang, vil så gjerne være glad for at bebiss kommer til verden og ikke bare være fokusert på at fødsel er ferdig ;-)

Etter mye om og men har samboer og jeg besluttet at vi skal ha keisersnitt igjen. Jentungen ble tatt ut med hastekeisersnitt, da hun aldri kom seg langt nok ned for og komme ut på naturlig måte og i tillegg fikk jeg en infeksjon, som gjorde at det ble fare for meg og jentungen. Jeg fikk ikke mer enn 6 cm åpning. Hele opplevelsen var ganske traumatisk (var mye greier under selve keisersnitt også, f.eks. at jeg mistet rundt 2 liter med blod og noen andre ting). Denne opplevelsen vil vi ikke ha igjen. Jeg vet at hver fødsel er annerledes, men jeg er livredd for at det blir mye av de samme komplikasjonene igjen.

Jeg hyperventilerte blant annet sist fødsel og har tenkt å snakke med jordmor om det, få litt råd, så jeg takler det litt bedre denne gangen. Skal også levere inn fødebrev i forkant. Forrige gang var første fødsel og jeg aaaante ikke hva jeg skulle fylle ut på skjemaet..

Back
Topp