Fødsel

EmmaLou

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Det er kjempetidlig, men jeg lurer på om noen har tenkt på selve fødselen? Hvordan vil dere ha det? Hva er forventningene deres? Har dere forventninger?
Her i huset har vi bestemt oss for at vi skal ha keisersnitt igjen. Mest fordi første fødsel endte i hastekeisersnitt, hvor det var stor fare for meg og det var ikke langt ifra at jeg ikke hadde overlevd. Ungen kom seg aldri langt nok ned for å komme ut på vanlig vis, så igangsetting var egentlig meningsløst. Og dette drama skal vi ikke ha igjen. Vi skal ha samtaler med jordmor og gynekolog på sykehuset. Jeg har tatt kontakt med sykehuset allerede og det var litt lettelse for meg. :)

Jeg har født "helt normalt" (hva er def. På normalt liksom:p) begge gangene og veldig fornøyd med det, så da satser jeg på det denne gangen og. Kun brukt Herr Lystgass aka my best friend.. men man vet jo aldri!

Jeg vet også allerede at det blir keisersnitt på meg. Jeg har ikke noe valg. Forrige fødsel endte opp i hastekeisersnitt for meg også. Og jeg ble sendt til CT noen mnd etter for de hadde mistanke om at bekkenet var for smalt og det viste seg å være riktig. Gruer meg litt men det er verdt det :-)

Jeg skal også ha KS. Hadde det forrige gang pga smalt bekken. Gikk veldig fint, og hadde en positiv opplevelse rundt det.

De sjekket meg etter fødselen og jeg har ikke for smalt bekken, jeg kunne nok ha født på naturlig vis. Men jentungen kom seg ikke langt nok ned, grunnen vet ingen, jeg var 13 dager på overtid da jeg fikk keisersnitt. Og den var ikke særlig fin, ifht bedøvelse og alt. Det er derfor jeg får samtaler med anestesilegen litt senere også, så vi får avtalt alt veldig nøye. Ble for mye komplikasjoner sist gang.

Jeg gruer meg veldig til fødsel, tenker mye på det både nå og før jeg i det hele tatt ble gravid. Har hatt lyst på barn en stund, men pga redsel for fødsel har vi ventet. Må nok ta en lengre prat med jordmor om det. ..

Jeg gruer meg veldig til fødsel, tenker mye på det både nå og før jeg i det hele tatt ble gravid. Har hatt lyst på barn en stund, men pga redsel for fødsel har vi ventet. Må nok ta en lengre prat med jordmor om det. ..

Det anbefales virkelig at du gjør. Du må se hva slags muligheter du har, også i forhold til smertelindring osv. Og du må evt finne ut hvorfor du er så redd. Da kan også sykehuset tilrettelegge ganske mye til dine behov.

jeg ønsker å føde normalt uten smertelindring (har ikke hatt det med de to jeg har hatt det med de andre).

Gleder meg! Det er vondt, men fantastisk å kjenne at kroppen jobber og ikke minst fantastisk premie på slutten:-)

ved siste fødsel brukte jeg hypnobabies lydfiler. Jeg brukte de gjennom store deler av svangerskapet og var rolig og forbredt i fht fødsel (gikk inn i svangerskapet med fødselsangst etter vakuum med nr1). Det var ikke smertefritt, men jeg greide å slappe av. Anbefales:-)

Jenter, husk at kvinnekroppen er en hormonfabrikk både i svangerskapet og under fødselen. Jo mer redd man er, jo mer adrenalin får man i kroppen. Og adrenalin bremser fødselen, da denne "frykthormonen" motvirker "lykkehormonen" oksytocin som kroppen produserer massevis under fødselen.
Så ikke vær redd, snakk med jordmoren, legen og partneren din for å bli kvitt denne frykten

Har hatt to vanlige fødsler :) første gang hadde jeg epidural, andre gang var jeg i badekar frem til jeg måtte presse. Siden han lå med ansiktet opp (stjernekikker) og ikke ned som han skulle, måtte jeg opp i sengen. Men han snudde seg riktig når jeg forflyttet meg :) Plutselig var der lege med både tang og vakum klart, men det rakk de heldigvis ikke å bruke, for da kom mini ut fort :) det er min store skrekk med tang eller vakum...

Håper jeg får badekar neste gang igjen en stund, og satser på å være uten smertelindring da også :)

Har hatt to vanlige fødsler :) første gang hadde jeg epidural, andre gang var jeg i badekar frem til jeg måtte presse. Siden han lå med ansiktet opp (stjernekikker) og ikke ned som han skulle, måtte jeg opp i sengen. Men han snudde seg riktig når jeg forflyttet meg :) Plutselig var der lege med både tang og vakum klart, men det rakk de heldigvis ikke å bruke, for da kom mini ut fort :) det er min store skrekk med tang eller vakum...

Håper jeg får badekar neste gang igjen en stund, og satser på å være uten smertelindring da også :)
Hehe jeg tror noe av det første jeg sa når nr2 kom ut var at "jammen jeg skulle jo i badekar!.... -kan jeg det nå?" slik går det når man er treg med å komme seg på føden. Han var også stjernekikker, men kom i hel fostersekk (vannet ble tatt på siste rie).

jeg har født vanlig begge gangene og hatt epidural, men ønsker denne gangen å ikke ha noe epidural ;)

Hadde sterke rier i 4 dager før eg fekk planlagt haste keisersnitt 3 veker før termin. blir nok keisersnitt denne gangen også .

Da jeg revna grad 3b sist, vil jeg ha planlagt keisersnitt denne gangen så jeg ikke risikerer å revne såpass igjen og få varige plager av d

Epidural og berre 4 timar "aktiv fødsel" med nr 1. Tok 10 timar frå vatnet gjekk og til snuppa var ute. Så eg gler meg til å føde igjen, og er bestemt på at epiduralen er min venn. Dei sa sist at det var flaks eg ville ha epidural, for det sakka farten akkurat nok til at det ikkje blei styrtfødsel.. :)

Hadde en veldig fin fødsel sist. Jenta kom 2 uker før termin.

Startet med at vannet gikk, riene kom med en gang med 4min mellomrom, 7 timer og 2 pressrier senere var vesla født. :)

Fikk ingen sting og ingen smertelindring.

Håper fødselen blir like enkel og kjapp denne gangen. Jordmor sa at jeg skapt for å føde, og at det kunne komme til å gå veldig fort med nr 2.

Eg har født normalt og utan smertelindring to gongar, og håpar på ein like fin fødsel som min andre når eg skal til pers igjen. Første var satt i gang og veldig intens (styrtfødsel, stort barn) og eg måtte sy veldig mykje etterpå. Andre var nesten like kjapp, men eg var mykje roligare og fødte i badekar.

Gler meg til fødsel eg, kunne født kvar veke om eg berre slapp å gå gravid...

Sær som jeg er så er det en av tingene jeg gleder meg mest til, har hatt to fødsler som har gått fint tidligere. Fantastisk opplevelse :D Går i utgangspunktet for en "naturlig " fødsel uten smertestillende.

Da jeg revna grad 3b sist, vil jeg ha planlagt keisersnitt denne gangen så jeg ikke risikerer å revne såpass igjen og få varige plager av d
Jeg fikk også grad 3b sist.. har ingen angst pga det, og kunne veldig gjerne tenkt meg å føde normalt, da det er noe av det kuuuleste jeg noengang har gjort! Jeg hadde ingen Smertelindring, og hadde det aldri helt uutholdelig, så synd det gikk så galt siden jeg syns det var en fin opplevelse frem til de sa jeg måtte operere.. Er litt i tenkeboksen om hva jeg bør gjøre nå..

Håper og få det som sist. Uten noe form for bedøvelse og at jeg blir klipt hvis de tror jeg revner :)

Back
Topp