Fødsel

Mysore

Flørter med forumet
Hva tenker dere? Nybegynner det jo å nærme seg. Jeg er førstegangsfødende og får så mange tips. Men er fremdeles usikker, bør man velge fødsel med eller uten smertestillende?

Dere som har født før, har dere noen erfaringer med det ene eller andre, eventuelt begge deler? :D

Nå begynner, ikke nybegynner :facepalm::p

Førstegangs jeg også, og snakket med legen min om dette.. mine tanker er at jeg må ta det som det kommer. Klarer jeg uten, så prøver jeg det. Har lyst til å prøve badekar. Etter dette kommer jeg til å følge jordmor sine råd.

Jeg var bestemt på uten første gangen, det gikk fint det. Vi skal jo tåle det, tross alt så er det noe vi kvinner kan! Helt naturlig!
Men, hvis man er veldig redd eller det oppstår komplikasjoner så er det kanskje nødvendig for at fødselen skal bli positiv og vellykket :)
For meg er det kun naturlig smertelindring som er et alternativ, jeg tror på og stoler på kroppen og fødekraften. Og det gjorde jeg første gangen også!

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural, men er åpen for det dersom det blir nødvendig. Jeg har trua på at man kjenner bedre hva kroppen vil og klarer å samarbeide bedre med riene uten for mye smertestillende. Og fødselssmerter er jo egentlig veldig positive smerter (i den grad smerter er positive :p) Men jeg er samtidig åpen for alt som blir anbefalt og tror at blir man veldig redd/usikker, fødselen blir langvarig eller man får forferdelig vondt så klarer man uansett ikke å samarbeide med riene og smertestillende kan være en god hjelp. Tror også det er viktig i forhold til å få en god opplevelse. Kort oppsummert så tar jeg det som det kommer ;)

Du må jo ikke bestemme det ene eller det andre nå kjære deg. Du kan ta det litt som det kommer.
Jeg skal prøve uten, men om jeg synes det blir for heftig så kommer jeg til å be om epidural. (Har ikke lystgass på sykehuset her) og jeg synes ikke det blir noe nedtur å måtte be om smertestillende :) jeg tar det helt som det kommer!

Du må jo ikke bestemme det ene eller det andre nå kjære deg. Du kan ta det litt som det kommer.
Jeg skal prøve uten, men om jeg synes det blir for heftig så kommer jeg til å be om epidural. (Har ikke lystgass på sykehuset her) og jeg synes ikke det blir noe nedtur å måtte be om smertestillende :) jeg tar det helt som det kommer!
Her har de heller ikke lystgass :/ Dumt da jeg har hørt mange snakke varmt om det.. Men ungen kommer nok ut allikevel ;)

Man må jo ikke bestemme seg på forhånd :)
Jeg hadde bare lystgass sist, og vil ikke ha epidural nå heller. Når man får epidural blir det med en gang en mye med medisinsk fødsel og mer å overvåke. Som alle medikamenter har epidural bivirkninger. I mitt hodet er det nok som kan gå galt under fødsel uten at jeg skal legge til mer :p Men det er meg da :) Hadde jeg fått beskjed om at jeg måtte få epidural pga. høyt blodtrykk f.eks. så hadde jeg jo gjort det :)

Det viktigste for meg er at jeg får lov til å være på lag med kroppen min. Jeg er veldig redd for å føle at jeg må jobbe mot meg selv. Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med smertelindring, jeg tar imot det jeg føler jeg trenger der og da. Har ingen problemer med å bruke epidural dersom jeg trenger det.

Jeg tenker - Man skal jo ikke lide lenge. Det jo bare den ene dagen/timene, og smertene er jo ikke like intense i hele forløpet. Når det er som verst, da er det jo snart over :)
Det kan jo også være skummelt og lene seg på at "da tar jeg bare epidural" for det er vel noe som gjerne må planlegges. De kan være for sent eller ikke tilgang til egnet personalet, og da vil vel det være en stor stressfaktor.

Jeg merker at dette er en diskusjon jeg kanskje ikke burde fortsette i, ettersom jeg har så mye imot og blande medisin inn i fødselen :P
Det er vel fint at man kan ha muligheten til og ha det behagelig uansett hva man gjør, og velge dette helt selv ettersom det kun er en selv som skal igjennom akkurat sin fødsel :)

Ingen kan fortelle deg hva du skal velge :-)

Jeg har født 3 ganger. Første gangen var med epidural og det skal jeg ALDRI ha igjen. Reste n tar jeg som det kommer.
Jeg stoler på kroppen min, og vet jeg kan :-)
JA, d gjør vondt, men det går faktisk over ;-)

Hva tenker dere? Nybegynner det jo å nærme seg. Jeg er førstegangsfødende og får så mange tips. Men er fremdeles usikker, bør man velge fødsel med eller uten smertestillende?

Dere som har født før, har dere noen erfaringer med det ene eller andre, eventuelt begge deler? :D

Mitt beste råd er å ikke låse deg fast til det ene eller andre nå. Ingen fødsler er like og hvis du f.eks innstiller deg veldig nå på at du ikke skal ha smertestillende, men ønsker det allikevel når fødselen kommer kan det oppleves som et nederlag. Jeg var på fødselsforberedende kurs sist og fikk fin innføring i alle muligheter og gikk inn i fødselen med et åpent sinn. Prøvde å fokusere på at kroppen er laget for dette og at det ville være kompetente folk tilstede for å hjelpe meg hele veien i mål ☺️ Jeg hadde en kjempefin fødselsopplevelse og brukte ikke noe annet enn lystgass, men hadde fødselen tatt enda lengre tid enn den gjorde hadde jeg heller ikke vært fremmed for det.. Jeg tror svaret gir seg litt selv når du ligger der ☺️

Jeg vil også bare anbefale deg å ikke bestemme deg for noe som helst på forhånd. Det er lov til å ha tanker om hva man ønsker og ikke, så kan jordmor prøve å tilrettelegge for det ene eller det andre, men man vet aldri hvordan en fødsel blir. Det kan være veldig greit å lese seg opp på hva slags smertelindring som er tilgjengelig på sykehuset du skal føde på, sånn at du vet hva hver enkelt innebærer. Epidural settes for eksempel vanligvis i en fase av fødselen og det kan bli "for sent".

Ta det som det kommer! Ingen av oss er spåkoner og kan umulig si åssen ditt fødselsforløp blir ;) det beste er å ha et åpent sinn- og aldri si aldri!

Ta det som det kommer! Ingen av oss er spåkoner og kan umulig si åssen ditt fødselsforløp blir ;) det beste er å ha et åpent sinn- og aldri si aldri!

Av og til så må man di aldri :-)
Jeg sier ALDRI epidural. Og det vet jeg at jeg aldri skal ha ;-)

.....men selvfølgelig hvis jeg MÅ pga noe medisinsk - keisersnitt osv så er det noe annet.

Jeg skal ha epidural om jeg har mulighet. Hadde det med nr 1 og jeg hadde mulighet til å slappe av litt og var klar gjennom hele fødselen slik at jeg fikk med meg alt som skjedde :)
Med nr 2 hadde jeg kun lystgass, da ble jeg helt uttafor... Fikk en følelse av å være full, og husker omtrent ingenting av fødselsforeløpet. Om det kom pga lystgassen eller smertene vet jeg ikke ;)

Men, vi er alle forskjellige, så det som fungerer på deg, fungerer kanskje ikke for en annen en. Vær åpen for ALT, og ta det som det kommer :) ingen som ikke har opplevd å føde vet hvordan det er, tro meg ;) uansett hvor mye man forbereder seg, så er det en ubeskrivelig opplevelse- på godt og vondt :)

Født begge ganger naturlig.
Har da også kommet for langt i fødsel til å kunne bli tilbudt noe uansett, så om du tenker at du vil trenge noe bør du iallfall ikke gå hjemme for lenge.

Det er umulig å planlegge en fødsel, og du vet ikke hvordan ting blir før du er oppi det.
Selv visste jeg at jeg ikke skulle ha smertestillende, men jeg hadde ikke planlagt styrtfødsel med nummer to. Så ønsket om rolig fødsel ble jo ikke oppfylt. Hi hi. Gikk raskere enn hva som var planen min, dog uten smertestillende da.

Denne gangen vil jeg også føde uten smertestillende, selv om det jo er vondt, men jeg planlegger ikke mer enn det, for jeg vet ikke hvordan fødsel tre vil utarte seg. Håper bare at jeg rekker fram. :-)

Det eneste sikre du kan forholde deg til, er at babyen kommer ut! Det spiller ingen rolle hvordan, og det er ingen konkurranse å føde. Din fødsel vil bli perfekt for deg, for det er DIN fødsel. At babyen kommer ut frisk og rask er viktigere enn alt annet. ♡

Her er eg åpen for (nesten) alt av smertelindring. Er førstegangsfødene så veit jo ikkje heilt ka eg går til men eg ser på epidural som siste nødløsning og det veit dei på sjukhuset kor eg ska føde. Har lyst å prøve badekar så får sjå koss ting utvikle seg:)

satser på at jeg klarer meg fint uten noe smertestillende. Skal hvertfall ha tilgang til badekar, og vil gjerne føde i vann dersom det går bra. Må man så må man ha smertestillende, men for meg er det hvertfall uaktuelt å ikke prøve uten :)

Av og til så må man di aldri :-)
Jeg sier ALDRI epidural. Og det vet jeg at jeg aldri skal ha ;-)

.....men selvfølgelig hvis jeg MÅ pga noe medisinsk - keisersnitt osv så er det noe annet.
Vet du hva, jeg hadde akkurat den samme tanken sist jeg skulle føde! Skal IKKE ha epidural! Men fødselen tok lang tid og smertene var utholdelige.. JM anbefalte meg å ta det da jeg var fullstendig utslitt og sovnet mellom hver rie! Jeg hadde ikke fått en så fin fødselsopplevelse om jeg ikke hadde valgt å ta epidural! Jeg fikk tid til å samle kreftene mine til jeg skulle presse den siste timen. Og pressriene, de gjør vondt uansett- selv med epidural !! Hadde jeg ikke fått epidural, ville det mest sansynlig endt opp med ks! Så jeg super glad jeg for at det finnes og at jeg gjorde det! Selvfølgelig er det jo helt topp hvis man bestemmer seg for å ikke ta det, men man vet aldri åssen et fødselsforløp kan gå! Derfor sier jeg: aldri si aldri!! ;) jeg vil også legge til her at man bør høre på JM, de ser ofte hva du trenger før du skjønner det selv!

Back
Topp