Fødsel..

Bkno0810162

Første møte med forumet
Hei.
Er det noen av dere der ute som reiste alene til føden?
Vi har ikke noe familie og venner helt i nærheten av der vi bor og har et barn fra før, så jeg må reise alene til føden ;-(

Jeg gruer meg veldig til dette og håper så lillegull kommer når vesla er i bhg og lurte litt på om man får ekstra "støtte" når man er alene..? Første gang så var jeg og mannen veldig mye alene på føden og det var helt greit, men jeg er livredd for å bli helt alene nå... Så redd at jeg ikke gleder meg over å være gravid, selv om jeg har stort ønske om 2 nydelige barn.

Hei! Du har ikke mulighet til å be om besøk av besteforeldre? Kanskje de kunne komme på besøk og passe den lille slik at barnefaren kan bli med til sykehuset med deg...

jo såklart, men når man ikke et når det starter og siden de bor såpass langt unna at de må bo her så er det det tungvint siden vi bare har en leilighet på 70kvm. Vurderte også å sende vesla til besteforeldre men hun har aldri Vært borte fra oss og vi aner ikke når det starter.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Skjønner. 70 kvm blir fort trangt da. For ellers kunne dere hat besøk to uker før termin og så to uker etter med den andre bestemoren, men de er jo uansett ingen garanti for at du føder innen for de 4 ukene...
Ikke lett, nei. Håper det ordner seg på en eller annen måte ;)

Håper jeg og:-) har bare svigermor og en mnd med henne det blir litt mye hehe:-)

Kjenner noen som har reist dit de som de ønsker at skal være med på fødselen bor, og bodd der rundt termin.

Hvis det ikke er mulig, så hadde jeg ringt sykehuset og snakket med de om bekymringene dine. Det er meget mulig at det finnes noen som kan være "følge ditt" på sykehuset? Håper du finner en løsning som gjør at du kan gå i fødsel uten å bekymre deg for akkurat dette! :)

Kanskje du kan spørje nokon som jobbar i barnehagen om dei kunne tenke seg å stille som barnevakt under fødsel? Eg har sjølv jobba i barnehage og hadde glatt stilt opp som barnevakt i ein så spesiell situasjon.

Håpar du finn ei løysing på det så du slepp å føde aleine.

Jeg tok taxi alene til føden begge gangene pga vi måtte vente på barnevakt. Mannen kom etter 7 timer. Nå tok fødslene mine lang tid så han gikk ikke glipp av noe og jeg syns ikke det var nødvendig å ha ham der i begynnelsen.

Kan dere ikke spørre om noen i familien kan komme på kort varsel? Selv om det er noen timer reisevei? Som regel tar det jo ganske mange timer fra riene begynner/vannet går til ungen er ute. Kan fort ta et døgn det. Så da ka du ringe besteforeldrene f.eks. med en gang du vet at fødselen er i gang. Hvis du må dra til sykehuset alene først, så kan far komme etter når barnevakten har kommet.

Ring til fødeavdelingen og snakk med dem om bekymringa di!

I forkant av min andre fødsel hadde jeg litt samme problemstillinga. Hadde barnevakt tilgjengelig for deler av perioden før termin, men ikke hele. Med en tidligere kjapp fødsel så var ikke akkurat venting på barnevakt noe alternativ. Etter at jeg tok det opp på en av kontrollene med jordmor (dette var på ABC - Ullevål, så var en jordmor der), foreslo hun at storesøster ble med. Så kunne eventuelt far og storesøster vente på ganga, eller de kunne begge være tilstede. Det hadde visst skjedd før der :)

Nå er jo ABC klinikken ikke helt som vanlige fødestuer, men kan være det finnes en annen løsning som kan fungere. Og så hjelper det nok litt for deg å snakke med dem, og da vil de også være forberedt på at du kommer alene om det er det som blir alternativet, så føler du deg litt tryggere :)

Jeg fikk ekstra støtte på føden fordi jeg var der alene (mannen rakk ikke frem i tide da vi bodde 3 timer fra sykehuset og jeg var innlagt da fødselen starta). Jeg hadde jordmor hos meg hele tiden, og følte meg godt ivaretatt:-)

Er kanskje noen i barnehagen som kan stille opp? Vet det er noen i vårlille barnehage som spurte om dette, og de stiller mer enn gjerne opp, hvartfall om du har en god tone og forklarer saken:-)

Hadde også spurt barnehagen evt noen foreldre i barnehagen.

Hadde og spurt som det blir nevnt over her. Jeg ville og ha ringt for å snakke om bekymringene dine. Håper virkelig alt ordner seg for dere, masse lykke til :)

Kan dere ikke spørre om noen i familien kan komme på kort varsel? Selv om det er noen timer reisevei? Som regel tar det jo ganske mange timer fra riene begynner/vannet går til ungen er ute. Kan fort ta et døgn det. Så da ka du ringe besteforeldrene f.eks. med en gang du vet at fødselen er i gang. Hvis du må dra til sykehuset alene først, så kan far komme etter når barnevakten har kommet.

Sign.

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Regner med gubben kjører meg til sykehuset, men drar rett hjem. Her kan ingen komme på natta med mindre det er helg, og vi har ikke barnehageplass til minstemann. Regner med det blir å gå fint, skal ta det opp med jordmor når det nærmer seg termin.

Jeg ville prøvd å få tak i en barnevakt. Spør de som jobber i bhg om noen av de har mulighet til å komme når dere må dra til føden. Dersom du drar alene, så vil du ikke bli overlatt til det selv, slik som par gjør.

Back
Topp