Fødsel

markrete

Glad i forumet
Gresskarfrøene2023
Jeg er førstegangs og har egentlig grua meg til fødsel siden jeg fant ut at jeg var gravid! Lurer egentlig på om dere som har født før har noen erfaringer å dele i forhold til smertelindring å sånn?

Vet i hvertfall at den epiduralen skremmer meg VELDIG, men vet jo ikke om jeg kanskje kommer til å drite i den nåla når jeg først ligger å har vondt :b

Hei :) Når jeg skulle føde dattera mi i 2009 så valgte jeg å ta epudiral.noe som jeg angrer på i ettertid. For all del. Funket for min del, kjente ikke noe rier når jeg hadde den i. Men som regel så dabber riene av å du må bøi sett på drypp, å det synst jeg var værst. Å jeg slet i 3 uker etter jeg tok den med hodepine. Klarte ikke å gjøre noe omtrent. Så jeg synst ikke det var verdt det, for så lite tid med smertelindring. Men for all del. Alle får forskjellige erfaringer med smertelindring. Pga dårlig ventilisjon på det sykehuset jeg føder på så har ikke vi lengre lystgass.

Brukte lystgass fram til jeg fikk epidural. Var i himmelen etter jeg fikk epidural ;) hadde ikke vondt mer da. Kjente ikke at de stakk med nålen en gang for hadde så vondt.

Som førstegangsfødende anbefaler jeg deg å sette deg inn i alternativene men så ta det som det kommer. Man aner jo ikke hvordan fødselen blir! Det kan gå fort å da rekker en ikke så mye smetestillende eller det kan ta lang tid.. Når en er veldig sliten er epiduralen god å ha da man får en pause... Den nåla er det minste du skal bekymre deg for! Den settes i ryggen så du ser den ikke, og de setter lokalbedøveldse først så du kjenner den ikke heller... Jeg har født en gang med og en gang uten og syns det var best uten, men uten den epiduralen under min første fødsel hadde jeg nok ikke overlevd for det tok laaang tid og den pausen jeg fikk med den var gull verdt!

Og nå gleder jeg meg til å få føde igjen! Selv om det ikke akkurat er behagelig er følelsen av å få en nyfødt baby som en har pressa ut selv i armene helt fantastisk så det er verdt alt strevet!

Synes svaret over meg her er veldig bra. Sett deg inn i alternativene, men prøv å ikke være helt låst til hva du skal gjøre. Jeg prøvde å ha holdningen at jeg skulle ta det som det kom. Hørte på jordmødrene på sykehuset og gjorde stort sett som de anbefalte meg. Noe som også innebar epidural for å få en pause. Tror nok riene roet seg da, men fikk sove et par timer noe som var gull verdt for å holde ut resten! Nålen verken såg, eller kjente jeg! Ellers brukte jeg lystgass store deler av tiden, men må innrømme at jeg ikke aner om det hadde noe effekt, for jeg kjente egentlig ingenting.

Så har jeg lyst å nevne at jeg var liiivredd for fødselen gjennom hele graviditeten sist. Og helt uten grunn! Kroppen gjorde som den skulle, det gjorde ondt - men mye mindre ondt enn jeg trodde. Ingen fødsler er like, men prøv å stol på at kroppen er laget for akkurat dette. Gleder meg nesten litt neste fødsel, så for min del gikk det mye bedre enn forventet :)

Jeg hadde ingen smertelindring sist. Denne gangen vil jeg også prøve uten, men blir det en lang fødsel vil jeg ha epidural for å få hvile :) ellers vil jeg ikke ha akupunktur eller sånne saltvanns-et-eller-annet for venninnen min har skremt meg der ;)

Jeg gleder meg veldig til fødselen :)
Vet den blir tung og hard og vond, men det går over og det er ikke farlig og det er verdens beste premie å møte den lille etterpå!! :)
Med første brukte jeg 36 timer, da jeg fikk epidural kom han ut som ett skudd :)
Skulle ha det med nummer to også, men hun kom så fort jeg jeg rakk det ikke ;)
Jeg har tenkt å få epidural denne gangen også, så sant det lar seg gjøre :) nålen var ikke noe vond eller skummel :)

Men som de over meg skriver sett deg inn i det som finnes, vi er alle ulike :)

Jeg hadde ingen smertelindring sist. Denne gangen vil jeg også prøve uten, men blir det en lang fødsel vil jeg ha epidural for å få hvile :) ellers vil jeg ikke ha akupunktur eller sånne saltvanns-et-eller-annet for venninnen min har skremt meg der ;)

Akupunktur er da ingenting å være redd for?? Jeg fikk det sist og syns det fungerte.. Enda jeg ikke har noe tro på sånn "alternativ behandling" syns jeg det tok toppen av riene og at jeg fikk mer pause mellom hver rie. Mulig det var placeboeffekten, men jeg syns i alle fall det var bra!

Akupunktur er da ingenting å være redd for?? Jeg fikk det sist og syns det fungerte.. Enda jeg ikke har noe tro på sånn "alternativ behandling" syns jeg det tok toppen av riene og at jeg fikk mer pause mellom hver rie. Mulig det var placeboeffekten, men jeg syns i alle fall det var bra!

Har hatt det utenom fødsel og jeg vil ikke ha nåler i meg når jeg har rier ;)

Har hatt det utenom fødsel og jeg vil ikke ha nåler i meg når jeg har rier ;)

Jeg ønsket meg egentlig epidural, men kom tilfeldigvis til en sånn alternativ fødeavdeling uten medikamenter. Jeg følte at lystgass og akupunktur funket best, men det gjorde selvfølgelig vondt likevel. I etterkant er jeg glad jeg ikke fikk epidural. Da fikk jeg komme raskt til barselhotellet, og fikk ha prinsessa hos meg. Jeg tror det kan være lurt å gjøre seg opp noen tanker, og kanskje holde alle muligheter åpne. Man vet aldri hvordan fødselen blir, det er jo så individuelt. Epidural kan bremse fødselen, men de jeg kjenner som har tatt den sier at det var fantastisk med lindringen det gav. Stikket ville jeg ikke ha bekymret meg for i det hele tatt, det er jo over på et blunk. Jeg kommer til å sørge for at jeg har mulighet til å få epidural nå som jeg skal ha nr 2!

Back
Topp