Sist fikk eg epidural, men pressriene kom rett etter at den ble satt. Så fikk ingen effekt av den. Det var litt pyton å få den satt inn for en må sitte fremoverbøyd mens den blir satt. En får lokalbedøvelse før den blir satt, men en kjenner en slags trykk i ryggen når den blir satt inn. Det var litt ubehagelig.
Eg gleder meg veldig til denne fødselen. Fikk en fantastisk opplevelse sist. Til dere som er førstegangsfødende og har angst, det går nok mye bedre enn dere tror. ja, det kommer til å gjøre vondt. Men tenk på den ufattelige jobben kroppen deres gjør. Den vet nøyaktig hva den skal gjøre selv om du aldri har opplevd det før. Ikke fokuser på alt som KAN gå galt. Fokuser på jobben du skal gjøre.
Eg hadde selv total panikk for fødselen pga alle skrekkhistorier eg fikk tredd nedover hodet. Eg tok grep og begynte å lese gode fødselshistorier på nett og om hva som skjer med kroppen. Ville ha mest mulig fakta og det ga meg en ufattelig stor selvtillit til min egen kropp og min egen viljestyrke. Snakk med partneren om hva du ønsker av han/henne, men vær også åpen for at det du kanskje ønsker på forhånd kan bli stikk motsatt når du er midt oppi det.
Et annet tips er å ikke gå inn i fødselen og vær fast bestemt på hverken null smertelindring eller alle smertestillende på jord. Ta det som det kommer. Prøv uten, og går det ikke, så får du smertelindring.
Vi laget en spilleliste med masse feelgood musikk som eg hørte på i ukene før fødselen. Det psyket meg skikkelig opp. Planen var at den skulle gå under fødselen også, men det ble helt glemt.
Eg hadde med meg mannen min og min mor sist, og det vil eg denne gangen også. Satt i badekaret i lang tid og det var helt fantastisk. Eneste eg vil ha annerledes denne gangen, er at jordmor ikke er tilstede i rommet hele tiden. Det var et forstyrrende element for meg. Følte eg ikke kunne prate fritt med mamma og mannen min. Sånn vil eg ikke ha det denne gangen. Det er min fødsel og min tid.